OS - Ökningar??

Sv: OS - Ökningar??

Det är det här med takten som blir fel.

Om hästen ska KUNNA öka så måste den få axa - bakbenen ska ju ta mkt längre kliv- samt ett större svävmoment. Farten måste tillåtas bli högre.
att takten ökar NÅGOT gör inget,bara den förblir taktmässig där.

Om man nu sätter takten så hårt som många gör- vad händer när man trycker på?
bakbenen ges inte plats att skjuta på mer o då kommer frambenen upp i luften- vinner i höjd.
Briar har fått mkt skit o jan har tagit bort en del av det värsta viftet. men han får inte mer än 6 kanske 7 ngn gång.

vi har ju haft några på globen som ökat fint o fått 9.

Senast ändrad:

Ja det har du helt rätt i, det blir otakt mellan bak o fram! Jag tänkte på takten bak, men det är sant att den inte stämmer med fram. Återigen, Briar tex.

Och tänker som du att det borde bli svårare att gör en bra ökning ur den grundtraven många har:confused: Kanske:cool:

Om man nu sätter takten så hårt som många gör- vad händer när man trycker på?
bakbenen ges inte plats att skjuta på mer o då kommer frambenen upp i luften- vinner i höjd.

Ja, precis:idea: det går inte ihop, det blir det ena på bekostnad av det andra, eller:confused:

Det är det här med takten som blir fel.

Om hästen ska KUNNA öka så måste den få axa - bakbenen ska ju ta mkt längre kliv- samt ett större svävmoment. Farten måste tillåtas bli högre.
att takten ökar NÅGOT gör inget,bara den förblir taktmässig där.

Men jag tycker många som bara har frambensvift ökar farten också? Alltså får jag inte ihop det ändå. Några gör ju trevliga ökningar - med ökad fart. Men en del ökar farten och frambenen men inte mer. Eller i alla fall så ökar farten men inte bakbens aktiviteteten och då flänger frambenen upp ändå - hur går det ihop?

Men de har inte det där påskjutet bak. aktiviteten där den drar upp o vinklar sina bakben. De ser mest ut som de går i arbetstrav med fjong i frambenen

Ökningar

Inte för att jag vill ta död på en intressant diskussion... men ibland kan jag tycka att saker analyseras till vansinne, speciellt bakben hit och framben dit... :-) Kan ibland känna lite a´la Ingemar Stenmark, »de bar å rid«.

Det är ju så otroligt olika från häst till häst hur de utför olika moment och som individer kan de kanske inte passas in i en exakt ram vad som är perfekt.

Kan man inte nöja sig med att om en ökning:
– verkligen VISAS, man ser ingång och avslut med stor tydlighet...
– Hästen är HYFSAT lika bak och fram, dvs har den luftiga framben bör inte bakbenen släpa i marken bakom svansen...
– Tempot ökas, hästen vinner mer mark (självklart) och takten inte förändras FÖR mycket
– Hästen fortfarande är i balans, dvs ramlar inte på framdelen i ökningen
– Framför ALLT att ökningen är för ögat harmonisk och vacker och att ryttaren kan sitta stilla på hästen och att hästen länger sitt steg med egen vilja!

För enkelt?

Då kan man väl vara ganska nöjd! Och precis som allt annat bör ökningarna på en elittävling vara mer korrekta och uttrycksfulla än dito på en regional LA...

Sv: Ökningar

Inte för att jag vill ta död på en intressant diskussion... men ibland kan jag tycka att saker analyseras till vansinne, speciellt bakben hit och framben dit... :-) Kan ibland känna lite a´la Ingemar Stenmark, »de bar å rid«.

Det är ju så otroligt olika från häst till häst hur de utför olika moment och som individer kan de kanske inte passas in i en exakt ram vad som är perfekt.

– Hästen är HYFSAT lika bak och fram, dvs har den luftiga framben bör inte bakbenen släpa i marken bakom svansen...
– Tempot ökas, hästen vinner mer mark (självklart) och takten inte förändras FÖR mycket
– Framför ALLT att ökningen är för ögat harmonisk och vacker och att ryttaren kan sitta stilla på hästen och att hästen länger sitt steg med egen vilja!

För enkelt?
.
Det hät är Buke där vi analyserar varenda microsekvens;)
Men ökningen som du beskriver är ju mellantrav- har nog fått den kommentaren när det skulle ha varit ökad:o

Förlåt att jag fortsätter fråga, jag vill bara veta hur en bra ökning ser ut... :o

(Inte för att jag har någon praktisk användning av det på många år, men man kan ju lika bra börja välja ut fina förebilder!)

Jag brukar vara förtjust i Carl Hesters ridning, uppvisar han en bra ökning här, tycker ni? (Ca 1 min in i programmet)
http://www.youtube.com/watch?v=ZIrfzG7T9kE

För enkelt?

Då kan man väl vara ganska nöjd! Och precis som allt annat bör ökningarna på en elittävling vara mer korrekta och uttrycksfulla än dito på en regional LA...

Jovisst kan det bli för mycekt analyserande. Men nu var det inte LA-ekipage vi diskuterade utan det var utifrån OS-ritterna som rubriken också säger och då kan man tycker jag i alla fall, diskutera om det är en förändring eller inte och i så fall beorende på vadå?

Eller?:confused: Det var ju just för att kriterierna inte, knappt för det du skriver, uppfylls alltid som diskussionen startade. Och är det ökad trav eller mellantrav du beskriver?

Senast ändrad av en moderator:

Själv gick jag runt med familjen och pustade i hettan över att behöva GÅ mellan hindren:eek: och hemma i beteshagarna stod våra hästar och förberedde en skrivelse till Djurskyddet om vi så mycket som visat dom en sadel:angel:

Jag satt hemma i soffan och förfasade mig över fälttävlans terrängprov och tyckte det var på gränsen till djurplågeri när man såg än den ena än den andra drutta omkull. :p

Man var ju hoppryttare på den tiden :angel:

Det hät är Buke där vi analyserar varenda microsekvens;)
Men ökningen som du beskriver är ju mellantrav- har nog fått den kommentaren när det skulle ha varit ökad:o

På vilket sätt är det jag beskriver MELLANtrav?
Jag pratade ju om ökningar lite generellt...

För att använda enkelt uttryck så ska ju mellantrav ha mindre förlängd steglängd och mindre »häng« i steget än ökad trav, rundare. (mindre samling krävs) Då hästarna ökar på olika vis och har olika lätt för det så kan ju mellantraven hos häst A likna den ökade traven hos häst B som kanske förmår mindre. Detta gäller ju givetvis också hästar på OS-nivå då även dessa har olika talang för olika saker.

Förlåt att jag fortsätter fråga, jag vill bara veta hur en bra ökning ser ut... :o

(Inte för att jag har någon praktisk användning av det på många år, men man kan ju lika bra börja välja ut fina förebilder!)

Jag brukar vara förtjust i Carl Hesters ridning, uppvisar han en bra ökning här, tycker ni? (Ca 1 min in i programmet)

Jo men alltså han rider så försiktigt så det är svårt att säga.
Men grunden för en bra ökning finns ju där i ökningen sas dvs bra balans mellan fram och bak , bra takt och form det hade bara behövt vara "lite till" anser jag iallafall.

Men jag tycker många som bara har frambensvift ökar farten också? Alltså får jag inte ihop det ändå. Några gör ju trevliga ökningar - med ökad fart. Men en del ökar farten och frambenen men inte mer. Eller i alla fall så ökar farten men inte bakbens aktiviteteten och då flänger frambenen upp ändå - hur går det ihop?

Hade bakbenen och rygg varit med så hade inte farten ökats så mycket utan då hade det längts på steget mer.
Eftersom inte steget blir längre ökar farten istället och ryttaren håller i mer eftersom gör den inte det kommer den få taktfel och eftersom ryttaren håller i halsen flängs frambenen upp utan rygg och bakbensaktivitet

Ja jag tycker i alla fall den är bra jämfört med det vi pratade om här men då är jag inte heller någon som kan fast jag försöker:cool:

Man kanske vill ha mer liksom men defintivt bättre tycker jag.

Men nej, det här går inte, hinner inte titta på fler filmer :eek::D Jag förutsätts jobba:angel: Får återkomma, det som var så kul att titta:cool:

Äh, kunde inte låta bli förstås, jag gillade den också bättre än mycket man såg nu i OS:

Och även axels! Men förlåt en som är okunnig om alla halvblodsnamn:o hur gammal är den :confused: Den är underbar men ser ung ut?

Senast ändrad av en moderator:

Alltså var det någon som noterade den lilla lilla öppningen i staketet där man rider in, INGEN dressyrhäst idag hade vågat sig in däremellan :rofl:

Tänk jag tänkte på precis samma sak :rofl: (och på att min kuse nog hade gått in, men varit jäkligt skeptisk...)

Liknande trådar

Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 853
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka