OS i Paris 2024 (dressyr)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Som domare tror jag det blir omöjligt med standardiserade avvikelser. Vi jobbar redan med att i huvudet lägga till och och dra av i precis varje moment. Är väl 30 moment i ett GP-program. Hur skulle det fungera praktiskt med att redovisa minus för det ena eller andra? Jag ser isf mycket hellre det även Mats är inne på med transparenta domarprotokoll så folk får se vad domarna kritiserar, drar av poäng för eller premierar och ger poäng.

Bett och nosgrimmemässigt hade jag velat se valfrihet mellan tränsbett och kandar. Eftersom jag är helt WE-influerad hade jag gärna sett alternativet att rida på blank stång-men då med kravet att rida på en hand. Det är fascinerande i WEn att det tävlas så i svår klass och att det inte alls finns en problematik med fula munnar.
Alltså det här kanske förtjänar en egen tråd och inte hör hemma i OS tråden men det är rätt mycket som bedöms i de andra nämnda grenarna med, och det går nog fortare än i dressyren ;) när det är två volter och två skruvar i ett och samma hopp som man ska lyckas se.
Jag TROR att det inte kommenteras lika mycket utan är mer som ett protokoll med avdrag liknande unghästbedömning/stilhoppning. I konståkning är det typ sju knappar (-3, -2, -1, 0, +1, +2, +3) så domaren trycker på en knapp på varje övning. Eller om de har en sekreterare som trycker åt dem, vet inte.
Så AI som bedömer om rörelsen är utförd, domare som bedömer kvalitet. Jag tror det skulle funka.

Fast vad som egentligen ska till är väl att FEI måste se över TR och anvisningar och bestämma om de ska följas eller inte.
Det finns gott om neddrag som ska ge ”ej godkänd rörelse” men där domare ändå dömer godkänd poäng med avdrag nu. Antingen får man bestämma att de rörelserna kan godkännas eller inte, och sen följa det.
 
Alltså dessa instruktioner:
IMG_1672.jpeg


Antingen måste man bestämma sig för att de ska följas eller revidera dem.
Det blir tokigt för alla om vi säger att det SKA ge ett betyg och sen gör vi annorlunda för att något (som inte finns i instruktionen) tas med i bedömningen.
Och jag tror att man måste göra det enklare och inte svårare för domarna, exakt hur vet jag inte men lite mer strikt hur många poäng en rörelse med fastställda brister egentligen ska kunna få.
 
Låter som ett bra förslag på upplägg.

Nu är jag ingen reining fantast och har aldrig själv tävlat denna gren utom någon prova på tävling för länge sen.

Men dressyren kanske skulle kolla på det upplägget? Man börjar på 70 poäng som är ett genomsnitt, sen får man avdrag eller plus beroende på.

Vad som ger avdrag är väl beskrivet så att alla vet, inte bara domarna.

Moment 934 Betygsättning av ritten
Bedömning/scoring ska ske på basis av att 70 betecknar en
genomsnittlig prestation. Varje deltagare startar på 70 poäng.
De enskilda manövrarna bedöms i steg om 1/2 poäng från
en bottennotering på 1 1/2 till en högsta notering på + 1 1/2
, där poängen 0 betecknar en manöver som är korrekt utan

svårighetsgrad.

Ur TR Reining, från sidan 26:

https://ridsport.se/download/18.6226413618418cff834c643f/1671626024691/TR IX 2023 Reining.pdf
Hur skulle det här hjälpa? Problemet är ju inte poängsättningssystemet utan hur det används. Att byta system gör ju inte att domarna slutar premiera oönskade saker utan det kommer ju bara ske i fast i ett annat system. Lösningen ligger i att FEI står upp för hästvälfärden och tar sina domare i örat inte i att kasta ut ett fungerande poängsättningssystem.
 
Man får nog tänka lite utanför boxen. Ett annat upplägg? Ett annat dressyrprogram? Mindre travsträckor (apropå att få bort gångartsfokus)? 3—4 domare med olika poängfokus?

Det var så jag tänkte.

Men det var bara ett sätt att tänka.

En början kan ju vara att ha en domare som bedömer just bara harmoni och samspel och ger straffavdrag för fula metoder. Det som du var inne på? Och som får stor betydelse för totala poängen.
Jag tror tvärtom på lite fler travsträckor 😁
Många ekipage visar knappt en ”vanlig” samlad trav utan det blir mycket ”halvpassage” genom kortsidor och slutor och det hade varit roligt att se enkla rörelser väldigt väl utförda på högsta nivån.
T ex ryggningen är sorgligt eftersatt, tänk om den kunde ha koefficient så den prioriterades mer?
Lägga in skrittpiruetter? Enkla byten?
Vad skulle hända om vi fick mer ”vanlig ridning” och mindre av typrörelserna i GP? Skulle de mjuka välridna men inte så uttrycksfulla hästarna knappa in på de som idag är bäst?
 
Vad tror ni om dagens lagfinal, vilket lag vinner?

Guldet går till Tyskland. Silver och Brons till Storbritannien och Danmark.

Sverige hamnar på en 7-8 plats.
Guld till Tyskland (Dalera slår alla danska ekipagen, Werth rider i paritet med dem och Bluetooth slår Vayron)
Silver till Danmark (jämna och höga poäng till alla tre ekipage)
Brons till Storbritannien (Hester såg inte jättebra ut och blir lite sämre än danskarna, Glamourdale hänger med ”big-5 men Betty fick ganska dåligt betalt i GPn, var värd mer poäng för sin ritt tyckte jag, och kommer inte upp i danskarnas poäng)

Holland fyra.
Sverige lär väl bli femma men ska bli kul se Belgien igen, de var riktigt bra tyckte jag! Även Frankrike hade bra ekipage.
Näääästan så jag trots att jag är patriotisk svensk hoppas de kan slå Sverige… vi måste starta om våra landslag nu och en lite sämre placering får kanske SOK att pressa oss att nå högre nästa gång?
 
Guld till Tyskland (Dalera slår alla danska ekipagen, Werth rider i paritet med dem och Bluetooth slår Vayron)
Silver till Danmark (jämna och höga poäng till alla tre ekipage)
Brons till Storbritannien (Hester såg inte jättebra ut och blir lite sämre än danskarna, Glamourdale hänger med ”big-5 men Betty fick ganska dåligt betalt i GPn, var värd mer poäng för sin ritt tyckte jag, och kommer inte upp i danskarnas poäng)

Holland fyra.
Sverige lär väl bli femma men ska bli kul se Belgien igen, de var riktigt bra tyckte jag! Även Frankrike hade bra ekipage.
Näääästan så jag trots att jag är patriotisk svensk hoppas de kan slå Sverige… vi måste starta om våra landslag nu och en lite sämre placering får kanske SOK att pressa oss att nå högre nästa gång?
Alltså, detta låter kanske jättedumt, men jag hoppas faktiskt att det går riktigt dåligt för Sverige, att vi typ hamnar sist, så att förbundskaptenen tvingas avgå och vi får en nystart för dressyren i Sverige.
 
Alltså, detta låter kanske jättedumt, men jag hoppas faktiskt att det går riktigt dåligt för Sverige, att vi typ hamnar sist, så att förbundskaptenen tvingas avgå och vi får en nystart för dressyren i Sverige.
Just OS är ju spännande med det, det är fyra år kvar till nästa OS nu och hästar som är 7-12 år nu kommer vara nästa OS möjliga deltagare.
I många sporter jobbar man ju tydligt med talangsatsningar för just OS (och mindre fokus på världscup och ser EM och liknande som uppträning för OS).
Jag undrar lite vad som skulle hända om man skulle satsa pengar och resurser på 6 ekipage som är lovande och kunna se till att de fick åka till ryttare utomlands och träna och utvecklas för att vara OS klara 2028?

Men det gör det såklart lite orättvist, blir man inte utvald fyra år innan och missar pengarna för sin satsning trots att man tre år senare är bäst i landet så blir man nog inte lika glad som om man hade blivit utvald ;)
 
Alltså det här kanske förtjänar en egen tråd och inte hör hemma i OS tråden men det är rätt mycket som bedöms i de andra nämnda grenarna med, och det går nog fortare än i dressyren ;) när det är två volter och två skruvar i ett och samma hopp som man ska lyckas se.
Jag TROR att det inte kommenteras lika mycket utan är mer som ett protokoll med avdrag liknande unghästbedömning/stilhoppning. I konståkning är det typ sju knappar (-3, -2, -1, 0, +1, +2, +3) så domaren trycker på en knapp på varje övning. Eller om de har en sekreterare som trycker åt dem, vet inte.
Så AI som bedömer om rörelsen är utförd, domare som bedömer kvalitet. Jag tror det skulle funka.

Fast vad som egentligen ska till är väl att FEI måste se över TR och anvisningar och bestämma om de ska följas eller inte.
Det finns gott om neddrag som ska ge ”ej godkänd rörelse” men där domare ändå dömer godkänd poäng med avdrag nu. Antingen får man bestämma att de rörelserna kan godkännas eller inte, och sen följa det.
Är väl ändå betydligt färre moment för domare i övriga grenar? Sen tror jag att det är mer som kan vara fel i en häst/ryttarkombination än "bara" en människa. Men håller med om att det borde få en egen tråd!

Nu är specialen igång🤩
 
🥇Tyskland
🥈Danmark
🥉GBR

Det är min tippning. Sverige hållar antagligen sin femteplats men jag hade gärna sett dom före Holland. Hoppas att Indian Rock får rimligare poäng idag eller allra helst tas ut. Toto Jr såg också för tråkig ut i GP och även om jag tycker vi har ett tradigt lag så tycker jag våra ryttare är bättre än de där två...
 
🥇Tyskland
🥈Danmark
🥉GBR

Det är min tippning. Sverige hållar antagligen sin femteplats men jag hade gärna sett dom före Holland. Hoppas att Indian Rock får rimligare poäng idag eller allra helst tas ut. Toto Jr såg också för tråkig ut i GP och även om jag tycker vi har ett tradigt lag så tycker jag våra ryttare är bättre än de där två...
Kan bara hålla med. Reagerade på att Indian Rock såg så stressad ut så fort de kom in på arenan och det blev ju inte bättre in i programmet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Snart är det VM och lagen är presenterade! För Sverige rider: Patrik Kittel/Touchdown Juliette Ramel/Buriel Therese Nilshagen/Dante...
38 39 40
Svar
793
· Visningar
44 857
Senast: MiniLi
·
Dressyr Är det inte dags att dressyren också får en egen OS-tråd? Det svenska laget består av Tinne Vilhelmson Silfvén, Patrik Kittel, Juliette...
48 49 50
Svar
999
· Visningar
78 867
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp