OS i Paris 2024 (dressyr)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kollar i efterhand, Indian Rock såg hemsk ut, man mådde dåligt över att se honom. Att höra applåderna fick mig att må ännu sämre. de applåderar djurplågeri.


Håller med i sak det är djurplågeri och plågsamt att se. Svårt att veta hur hästkunnig publiken är dock. Däremot tycker jag domarna har ett jättestort att ansvar att hålla nere poängen eller till och med utesluta ett sånt ekipage om det någonsin ska bli en riktig förändring inom dressyren. För börjar det kosta poäng och placeringar så kanske det går att påverka och hästägare flyttar sina hästar till ryttare som rider hästen på ett sunt sätt. Sen inser jag att vi är mycket långt ifrån en sån verklighet.
 
Och jag känner mig som en skiva som hakat upp sig men OJ vad jag gillar att det är Jessica och Dalera som är världsledande inom dressyren ❤️

Det finns saker som inte är bra, hästen är inte den vackraste t ex ;) och den piskar en del med svansen och blir ibland lite kort i nacken.
MEN den rids så klassiskt vackert, med lätta hjälper OCH en stång som hänger ”icke aktiverad” för det mesta 😍
Henri Ruoste hade också en stång som hängde ”rakt ned” under delar av sin ritt men nästan alla andra rider med stången inverkande i princip hela tiden. Och det är så skönt att den som får högst bedömning är en som inte hänger fast hästen i stångbettet och baxar den runt GP ❤️

Jag tycker att hon ser konstig ut i hals+nacke. Halsen ser stel och rak ut och sen ser det ut som att hon knäpper av i nacken och dessutom böjer in nosen för långt. Går nästan alltid med nosen längre bak än vad jag tycker ser korrekt ut.
 
Håller med i sak det är djurplågeri och plågsamt att se. Svårt att veta hur hästkunnig publiken är dock. Däremot tycker jag domarna har ett jättestort att ansvar att hålla nere poängen eller till och med utesluta ett sånt ekipage om det någonsin ska bli en riktig förändring inom dressyren. För börjar det kosta poäng och placeringar så kanske det går att påverka och hästägare flyttar sina hästar till ryttare som rider hästen på ett sunt sätt. Sen inser jag att vi är mycket långt ifrån en sån verklighet.
Tycker det är konstigt att man blåser för blod, men inte en häst som trampat (?) sig så illa att den hoppar på tre ben i flera steg.
 
Jag tycker att hon ser konstig ut i hals+nacke. Halsen ser stel och rak ut och sen ser det ut som att hon knäpper av i nacken och dessutom böjer in nosen för långt. Går nästan alltid med nosen längre bak än vad jag tycker ser korrekt ut.
Alltså (nu får jag väl hela dressyrvärlden emot mig) jag har aldrig gillat Dalera. Hon har (som några andra skrivit) helt fel proportioner. Både nacke, hals och rygg ser liksom fel ur. Jag ser bara långa ben till en icke- proportionerad kropp.

Som många andra dressyrhästar är hon tjock och hon ser verkligen tjock ut. Jättemage och spindelben.
 
Alltså (nu får jag väl hela dressyrvärlden emot mig) jag har aldrig gillat Dalera. Hon har (som några andra skrivit) helt fel proportioner. Både nacke, hals och rygg ser liksom fel ur. Jag ser bara långa ben till en icke- proportionerad kropp.

Som många andra dressyrhästar är hon tjock och hon ser verkligen tjock ut. Jättemage och spindelben.

Hon rör sig väldigt trevligt tycker jag. Lätt ich det ser oftast harmoniskt ut. Det är mest formen som stör mig.
 
Alltså, man får tycka vad man vill om Werth, men hon får verkligen hästarna att dansa. Det ser (med mina amatörögon) mjukt och harmonisk ut.

Hur hennes träningsmetoder är vet jag inte, men på banan ser det bra ut, betydligt bättre än många andra. Det ser inte ut som att hon har så hård hand och att hästarna går bakom hand (i alla fall inte i jämförelse med exempelvis Kitell och många andra).

Ni som är mer kunniga än mig, är hennes hand hård? Går Wendy bakom hand?
 
Alltså, man får tycka vad man vill om Werth, men hon får verkligen hästarna att dansa. Det ser (med mina amatörögon) mjukt och harmonisk ut.

Hur hennes träningsmetoder är vet jag inte, men på banan ser det bra ut, betydligt bättre än många andra. Det ser inte ut som att hon har så hård hand och att hästarna går bakom hand (i alla fall inte i jämförelse med exempelvis Kitell och många andra).

Ni som är mer kunniga än mig, är hennes hand hård? Går Wendy bakom hand?

Jag tycker ju att det ser trevligare ut när hon rider än Carl Hester vars häst konstant går en bra bit bakom lodlinjen. Definitivt trevligare än Kittel som såg ut att hålla stenhårt i stackars Touchdown.

Sen föredrar jag ju Therese och Dante även om Dante stundtals ser lite loj ut. Hon ser ut att rida med mjuk och fin hand! Det ska bli så roligt att få se deras kür!
 
Alltså (nu får jag väl hela dressyrvärlden emot mig) jag har aldrig gillat Dalera. Hon har (som några andra skrivit) helt fel proportioner. Både nacke, hals och rygg ser liksom fel ur. Jag ser bara långa ben till en icke- proportionerad kropp.

Som många andra dressyrhästar är hon tjock och hon ser verkligen tjock ut. Jättemage och spindelben.
Det är väl helt fantastiskt att en häst som inte har en optimal byggnad kan bli så bra. Jag tycker hon är helt fantastisk, och hon riktigt utstrålar hur villig hon är att jobba hårt men samtidigt så avspänd och fin.
 
Tycker det har varit övervägande fin ridning, även om det tyvärr också varit en del ekipage som lämnat en riktigt dålig känsla. Tex den stackars hästen som inte kunde andas.

Tyckte sista meddellinjen var helt fantastisk för IW och Wendy. Gåshud!
Dalera är helt fanstastisk och Jessica rider fantastiskt. Som många andra skrivit så uppskattar jag också att se en lös stångtygel. Freestyle var också jättefin, synd på den oroliga munnen men tycker att det ändå är skillnad mellan hästarna som gapar. Freestyle gapar mycket men det ser ändå mjukt och avspänt ut, till skillnad från vissa andra där man tydligt ser att gapandet är kopplat till rejäl spänning och att ryttaren sitter med bromsen i.

Har verkligen uppskattat Mats som kommentator. Wow!
 
Alltså, man får tycka vad man vill om Werth, men hon får verkligen hästarna att dansa. Det ser (med mina amatörögon) mjukt och harmonisk ut.

Hur hennes träningsmetoder är vet jag inte, men på banan ser det bra ut, betydligt bättre än många andra. Det ser inte ut som att hon har så hård hand och att hästarna går bakom hand (i alla fall inte i jämförelse med exempelvis Kitell och många andra).

Ni som är mer kunniga än mig, är hennes hand hård? Går Wendy bakom hand?
Det som är så otroligt med Werth är att hon genom åren ridit extremt olika hästar och lyckats med dom allihopa! Känsliga heta ston, tråck hingst, Warum Nicht som var byggd som ett kylskåp byggt av Picasso, Satchmo som var extremt nyckfull osv osv. Vissa hästar har det sett jobbigare ut med och hon har ridit med hela kroppen och med andra har hon kunnat sitta mer stilla. Hennes förmåga att ta fram det bästa av alla dessa olika hästar är verkligen helt exceptionell! Hur hon på ett halvår gett Wendy tryggheten och lugnet att visa vilken fantastisk häst hon är tror jag inte någon annan ryttare hade lyckats med. Att kunna lita på sin process och hålla sig kall så här inför ett OS är imponerande.

Yes I'm a fangirl😂.
 
Freestyle var också jättefin, synd på den oroliga munnen men tycker att det ändå är skillnad mellan hästarna som gapar. Freestyle gapar mycket men det ser ändå mjukt och avspänt ut, till skillnad från vissa andra där man tydligt ser att gapandet är kopplat till rejäl spänning och att ryttaren sitter med bromsen i.

Du tar upp en viktig aspekt som jag håller med om och som också är svår att nyansera och som inte nämns om så mycket- eller rättaresagt nära inte alls. Det finns olika munnar, att vissa individer gapar fast de är välridna och avspända och inte hålls hårt i utan lätt i kontakten kan bero på att just den individen är så och- det låter jättedumt men jag är övertygad- kommunicerar så med bettet och ryttarens hand. Mao inget fel eller farligt och ska inte läggas i hink som de som gapar av spänning/hård hand etc.
 
Du tar upp en viktig aspekt som jag håller med om och som också är svår att nyansera och som inte nämns om så mycket- eller rättaresagt nära inte alls. Det finns olika munnar, att vissa individer gapar fast de är välridna och avspända och inte hålls hårt i utan lätt i kontakten kan bero på att just den individen är så och- det låter jättedumt men jag är övertygad- kommunicerar så med bettet och ryttarens hand. Mao inget fel eller farligt och ska inte läggas i hink som de som gapar av spänning/hård hand etc.

Håller med. Jag är med på att plocka bort nosgrimma, mäta tryck i tyglar osv men som någon föreslog att ge allt med öppen mun 0 eller underkänt tycker jag är för hårt. Vissa hästar gillar bara att trixa med munnen, de behöver inte vara mer obekväma än hästar med stängd mun.
 
Yes I'm a fangirl😂.

Men hade inte hennes häst också en blåtungasekvens? som Kittels.

Jag håller med om att hon är duktig men jag är väl den enda som får rysningar när jag ser henne- men men , hon har väl ändrat sig på äldre dar.

Men jag är genuint intresserad- vad är det som gör att IW och även CD , inte ramlar in i samma misshandelsfack som PK? enligt dig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Snart är det VM och lagen är presenterade! För Sverige rider: Patrik Kittel/Touchdown Juliette Ramel/Buriel Therese Nilshagen/Dante...
38 39 40
Svar
793
· Visningar
44 856
Senast: MiniLi
·
Dressyr Är det inte dags att dressyren också får en egen OS-tråd? Det svenska laget består av Tinne Vilhelmson Silfvén, Patrik Kittel, Juliette...
48 49 50
Svar
999
· Visningar
78 862
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Felin hyperestesi
  • Senast tagna bilden XV
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp