OS i Paris 2024 (dressyr)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oj så kort hela Touchdown ser ut! Varför håller PK så extremt hårt i honom? Han såg ju inte ut att vara extremt pigg eller nåt sånt heller...
 
Synd på piafferna för PK. Gick väl bakåt i åtminstone första piaffen, andra svajade det i sidled. Sista hoppade han fram. Svårt med regleringen onekligen. Har det sett ut såhär tidigare?
 
Håller med, men blev lite bättre. Piaffen var för tråkig idag. Har inte den varit bättre?

Jag tycker att Touchdown blev kortare och kortare ju längre in i programmet de kom. Det såg jättemärkligt ut!

Jag tycker mycket om Touchdown efter att ha sett honom vara helt cool i Falsterbo när de andra hästarna på prisutdelningen stissade runt och han bara stod helt lugn på långa tyglar.
 
Någon som har koll på om man kan hitta listan med ställningen bland de som inte varit etta eller tvåa i sina grupper? Det visades på TV vid något tillfälle under sändningen men hittar inte själv.
 
Från Global Dressage Analytics

IMG_3708.jpeg
 
Alltså jag begriper inte det här med Kittel. Enligt SVT förväntas han ta individuellt silver. Även kommentatorn pratar om ”kanske, kanske medalj.”
Jag såg hans ritt nu i efterhand och min spontana känsla var ”tråkigt”. Hela ritten såg helt enkelt tråkig ut.

Kort hals. Kommentatorn sa några gånger att han behöver komma fram, men inte någon direkt kritik mot ihopdragen hals, vilket han gjorde på andra ekipage.

Piaffen var ett skämt. Tyckte han gick bakåt i samtliga piaffer och om jag förstår saken rätt blir piaffen direkt underkänd om det finns minsta tendens bakåt.

Jag tyckte definitivt inte han var bäst i sin startgrupp.

Har jag missat något? Ser jag inte det domarna ser? (mycket troligt i och för sig. Jag har exempelvis aldrig gillat Dallera och begriper inte varför hon får så höga poäng. Jag ser bara långa ben till en kropp som inte hör ihop)
 
Alltså jag begriper inte det här med Kittel. Enligt SVT förväntas han ta individuellt silver. Även kommentatorn pratar om ”kanske, kanske medalj.”
Jag såg hans ritt nu i efterhand och min spontana känsla var ”tråkigt”. Hela ritten såg helt enkelt tråkig ut.

Kort hals. Kommentatorn sa några gånger att han behöver komma fram, men inte någon direkt kritik mot ihopdragen hals, vilket han gjorde på andra ekipage.

Piaffen var ett skämt. Tyckte han gick bakåt i samtliga piaffer och om jag förstår saken rätt blir piaffen direkt underkänd om det finns minsta tendens bakåt.

Jag tyckte definitivt inte han var bäst i sin startgrupp.

Har jag missat något? Ser jag inte det domarna ser? (mycket troligt i och för sig. Jag har exempelvis aldrig gillat Dallera och begriper inte varför hon får så höga poäng. Jag ser bara långa ben till en kropp som inte hör ihop)
Touchdown vinner poäng på sin skritt och ett väldigt stabilt galopprogram med fina serier och centrerade piruetter. Men 74% är ok men inte "bra". Om en jämför med ekipagen uppe på 76-77% så är det rätt stor skillnad. Och i jämförelse med de på 70% är Touchdown stadigare och jämnare i sitt program. Med det sagt tycker jag att det är ett rätt tråkigt ekipage.
 
Touchdown vinner poäng på sin skritt och ett väldigt stabilt galopprogram med fina serier och centrerade piruetter. Men 74% är ok men inte "bra". Om en jämför med ekipagen uppe på 76-77% så är det rätt stor skillnad. Och i jämförelse med de på 70% är Touchdown stadigare och jämnare i sitt program. Med det sagt tycker jag att det är ett rätt tråkigt ekipage.
Då förstår jag lite bättre.
Även jag såg att skritten, framförallt den ökade när Kittel (äntligen) släppte ut honom, såg riktigt trevlig ut.

Men, borde inte piafferna dömas till noll eftersom han väger bakåt? Eller har jag missat något?
 
Då förstår jag lite bättre.
Även jag såg att skritten, framförallt den ökade när Kittel (äntligen) släppte ut honom, såg riktigt trevlig ut.

Men, borde inte piafferna dömas till noll eftersom han väger bakåt? Eller har jag missat något?
Om han gör en piaff så kommer han inte få noll, det är fortfarande en piaff och man måste se helheten. Men han fick väl inte så höga poäng?
 
Har kollat igenom delar av första startgruppen, plus intervjun med Hester och Ramels ritt. Jag känner mig faktiskt lite arg. Visste inte ens att man kunde få så här bra kommentarer kring dressyren när man tittat på svt’s tråkiga sändningar hela livet.
 
Har kollat igenom delar av första startgruppen, plus intervjun med Hester och Ramels ritt. Jag känner mig faktiskt lite arg. Visste inte ens att man kunde få så här bra kommentarer kring dressyren när man tittat på svt’s tråkiga sändningar hela livet.

Nej verkligen, jag har också börjat att kolla ikapp efter att bara ha läst lovord om kommenterandet. Om SVTs katastrofkombo var plågsam att lyssna på tidigare, så är det ju helt omöjligt att gå tillbaka till den när man har fått uppleva en professionell nivå.
 
Har kollat igenom delar av första startgruppen, plus intervjun med Hester och Ramels ritt. Jag känner mig faktiskt lite arg. Visste inte ens att man kunde få så här bra kommentarer kring dressyren när man tittat på svt’s tråkiga sändningar hela livet.
Jag känner likadant.
Varför har SVT så dåliga kommentatorer?
Om exempelvis fotbollen hade haft en så dålig kommentator hade det blivit väldiga skriverier.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Snart är det VM och lagen är presenterade! För Sverige rider: Patrik Kittel/Touchdown Juliette Ramel/Buriel Therese Nilshagen/Dante...
38 39 40
Svar
793
· Visningar
44 856
Senast: MiniLi
·
Dressyr Är det inte dags att dressyren också får en egen OS-tråd? Det svenska laget består av Tinne Vilhelmson Silfvén, Patrik Kittel, Juliette...
48 49 50
Svar
999
· Visningar
78 859
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp