OS i Paris 2024 (dressyr)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bra formar på OS! Roligt att följa för mig som rätt insatt men jag tror också det blir hanterbart för de oinsatta, två bästa i gruppen vidare. Tydligt och enkelt.
Bra kommentator, vi gillar Mats ❤️ och även jag som är rätt insatt publik lär mig om t ex betygsättningen av övergången från en piaff riden framåt osv. Kul!

Nanna bra, stabil men ganska ointressant, holländskan en positiv överraskning (kunde nog ha varit lite före Nanna om jag hade fått döma från soffan), Buriel ungefär som förväntat för mig (finns mycket som är trevligt, ökade galoppen, övergången och bytet gillade jag t ex mycket både avseende ridning och tydligheten. Förstår inte riktigt att inte betyget där blir högre, men å andra sidan får de ju lite mer poäng på saker som jag tycker är rätt trist med ;) Passagen tecknar han verkligen fint, men han börjar bli äldre och skritten och munnen är inte så kul).

Carl Hester är normalt sett en favorit men Fame ÄR för kort i formen. Väl bedömt tycker jag att ”tristare” ekipage kom före trots att han rider så väl.

Tysken gör mycket bra men jag var lite ”underväldigad”. Det såg lite jobbigt ut helt enkelt.

Så mest positivt överraskad av holländskan så långt, tror de får svårt utmana om medaljerna (Storbritannien har Fry som nog bärgar bronset till dem) men en rolig uppstickare så långt.
Tyskens ritt gör att jag är lite tveksam till om de kommer kunna utmana Danmark om guldet men lyckas Isabel slå till (och slå D B-A med två procent) så kanske ändå?
 
Bra formar på OS! Roligt att följa för mig som rätt insatt men jag tror också det blir hanterbart för de oinsatta, två bästa i gruppen vidare. Tydligt och enkelt.
Bra kommentator, vi gillar Mats ❤️ och även jag som är rätt insatt publik lär mig om t ex betygsättningen av övergången från en piaff riden framåt osv. Kul!

Nanna bra, stabil men ganska ointressant, holländskan en positiv överraskning (kunde nog ha varit lite före Nanna om jag hade fått döma från soffan), Buriel ungefär som förväntat för mig (finns mycket som är trevligt, ökade galoppen, övergången och bytet gillade jag t ex mycket både avseende ridning och tydligheten. Förstår inte riktigt att inte betyget där blir högre, men å andra sidan får de ju lite mer poäng på saker som jag tycker är rätt trist med ;) Passagen tecknar han verkligen fint, men han börjar bli äldre och skritten och munnen är inte så kul).

Carl Hester är normalt sett en favorit men Fame ÄR för kort i formen. Väl bedömt tycker jag att ”tristare” ekipage kom före trots att han rider så väl.

Tysken gör mycket bra men jag var lite ”underväldigad”. Det såg lite jobbigt ut helt enkelt.

Så mest positivt överraskad av holländskan så långt, tror de får svårt utmana om medaljerna (Storbritannien har Fry som nog bärgar bronset till dem) men en rolig uppstickare så långt.
Tyskens ritt gör att jag är lite tveksam till om de kommer kunna utmana Danmark om guldet men lyckas Isabel slå till (och slå D B-A med två procent) så kanske ändå?
Jag tror jag missade om de sagt något, men är grupperna lottade eller hur gick det till?
 
De är hopsatta enligt nåt jättekomplex system som jag inte helt förstod som både tar hänsyn till ranking, och hur många från varje lag och nation som får vara i varje grupp osv. Skitkrångligt!

Ja jag läste någonstans att det var typ 2 bästa resultat i GP under en viss period, men t.ex. Glamourdale var bara startad 1 GP under den perioden så hamnade på låg ranking...
 
Jag hade möte när de intervjuade Carl. Jag förstår att man vill ställa frågor till honom eftersom CD är hans elev och hästpartner MEN tycker inte det passar i OS. Han har rätt att fokusera på sin egna prestation. Med det sagt hoppas jag att han efter OS kommer med ett ordentligt uttalande.

Tycker Fame var väl kort ibland, vilket Mats påpekade fint, men oj vad fin den är i munnen och så mjuk ridning.

Har missat alla andra utom polskan på spanska hästen och tycker Mats förklarade så bra ang bärighet, rytm osv varför poängen blir låg.
 
Jag hade möte när de intervjuade Carl. Jag förstår att man vill ställa frågor till honom eftersom CD är hans elev och hästpartner MEN tycker inte det passar i OS. Han har rätt att fokusera på sin egna prestation. Med det sagt hoppas jag att han efter OS kommer med ett ordentligt uttalande.

Tycker Fame var väl kort ibland, vilket Mats påpekade fint, men oj vad fin den är i munnen och så mjuk ridning.

Har missat alla andra utom polskan på spanska hästen och tycker Mats förklarade så bra ang bärighet, rytm osv varför poängen blir låg.

Kanske inte läge att kritisera något man själv inte sett?
 
Bra formar på OS! Roligt att följa för mig som rätt insatt men jag tror också det blir hanterbart för de oinsatta, två bästa i gruppen vidare. Tydligt och enkelt.
Bra kommentator, vi gillar Mats ❤️ och även jag som är rätt insatt publik lär mig om t ex betygsättningen av övergången från en piaff riden framåt osv. Kul!

Nanna bra, stabil men ganska ointressant, holländskan en positiv överraskning (kunde nog ha varit lite före Nanna om jag hade fått döma från soffan), Buriel ungefär som förväntat för mig (finns mycket som är trevligt, ökade galoppen, övergången och bytet gillade jag t ex mycket både avseende ridning och tydligheten. Förstår inte riktigt att inte betyget där blir högre, men å andra sidan får de ju lite mer poäng på saker som jag tycker är rätt trist med ;) Passagen tecknar han verkligen fint, men han börjar bli äldre och skritten och munnen är inte så kul).

Carl Hester är normalt sett en favorit men Fame ÄR för kort i formen. Väl bedömt tycker jag att ”tristare” ekipage kom före trots att han rider så väl.

Tysken gör mycket bra men jag var lite ”underväldigad”. Det såg lite jobbigt ut helt enkelt.

Så mest positivt överraskad av holländskan så långt, tror de får svårt utmana om medaljerna (Storbritannien har Fry som nog bärgar bronset till dem) men en rolig uppstickare så långt.
Tyskens ritt gör att jag är lite tveksam till om de kommer kunna utmana Danmark om guldet men lyckas Isabel slå till (och slå D B-A med två procent) så kanske ändå?
Jag tror Wandres kommer bli bättre och bättre, det brukar vara så. Se lite yvigt ut i första GPn sen samlar han ihop det mer och mer.
 
jag tittar ikapp för jag ville se Jayden Brown med Quincy för de tränade för Carl när jag var där i April. Han hade ju problem i både piaff och passage (mest Piaff) för att Quincy har tätt mellan frambenen. Och nu även Abi tränar ju för Carl och hon hade också problem med sin piaff, den var bred bak...
 
Och där var USA borta. Tyckte att Jane var otroligt spänd redan i Aachen och det var ännu värre idag. Var väldigt förvånad att detta ekipaget togs ut före Ots/Bohemian.
 
Jag är dessutom för sjuk för att få ha åsikter, detta resultat (GPn) har ju NOLL betydelse för lagmedlajerna 🫣
Är man bara med, genomfört, GPn så kommer ju resultatet sedan inte ha betydelse alls. Så GLÖM vad jag skrev!
Vi börjar om igen i GPS ju!
 
Alltså man måste ju ha alla tre ryttare genom GPn, och undvika att vara bland de fem sämsta lagen, men för Tyskland spelar ju inte en sämre GP någon roll bara man genomför och är över 70% så kommer man få en ny chans i GPS.
 
Tycker inte han ska behöva svara på frågor om CD alls under OS och vad jag förstår hade det frågats om henne.
Tycker ingen atlet i någon sport ska behöva stå under OS och prata om lagkamrater osv
De ska tillåtas fokusera på sina egna prestationer.

Frågan han fick var hur han påverkats av det som hänt...
 
Alltså WOW på finskan !!! Vilken piaff, hon gör ett kanonprogram i traven iaf ! (hon är inte klar än)
Tycker ekipaget har utvecklats massor under åren! Är så himla kul att se utveckling så här även på toppnivå. Rätt ofta blir lovande ekipage lite antiklimax när det känns som utvecklingen går bakåt. Håller dock med Mats om att harmonin kunnat vara bättre och svansen mer stilla.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Snart är det VM och lagen är presenterade! För Sverige rider: Patrik Kittel/Touchdown Juliette Ramel/Buriel Therese Nilshagen/Dante...
38 39 40
Svar
793
· Visningar
44 851
Senast: MiniLi
·
Dressyr Är det inte dags att dressyren också får en egen OS-tråd? Det svenska laget består av Tinne Vilhelmson Silfvén, Patrik Kittel, Juliette...
48 49 50
Svar
999
· Visningar
78 859
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp