Sv: Os 2008

Ta er för pannan

4 ryttare diskade

"Fyra OS-ryttare inklusive förhandsfavoriten Denis Lynch, Norges Tony André Hansen och tyska Christian Ahlmann plus Brasiliens Bernardo Alves har diskats från OS för användning av ett preparat som kan öka känsligheten i hästben.

Det meddelar det internationella ridsportförbundet FEI i ett uttalande.
Preparatet capsicin har påvisats vid dopingkontroller under OS. Capsicin är klassat som regelrätt dopning av FEI pga sin förmåga att öka känsligheten i hästben med syfte att få hästen mer försiktig över hinder, eller otillåten medicinering klass A om det används smärtstillande.

Beskedet kan misstänkas leda till en omfördelning av medaljerna vid OS.
USA:s Will Simpson som också är struken i finalen nämns inte i uttalandet."(källa tidingen ridsport)

Idioter rent ut sakt

Senast ändrad:

USAs guld klarar sig för hans häst räknades bort. Men Norge och Tyskland faller neråt.
Jag får det till följande

1 USA 20
2.Canada 20
3 Schweiz 30
4 Holland 34
5 England 37
6 Sverige 38
Norge 38
8 Australien 41
9 Tyskland 49

KL

Men om jag har läst rätt så har både den norska hästen och Cöster behandlats med samma salva som tydligen är doping.
Tony Andre Hansen säger att hans häst inte ens har behövt någon salva och förstår inte hur den har fått det :confused:

Hur blir det med norges brons nu? Väldigt konstigt allting tycker jag...

från svt

11:55 HÄSTHOPPNING
Norsk häst dopad
Dopningsskandalen i hästhoppning växer. Ytterligare tre hästar, förutom tysken Christian Ahlmanns, har ertappats med förbjudna substanser i de prov som tagits. En av de tre hästarna tillhör norrmannen Tony André Hansen, som var med i Norges bronslag. Alla hästar hade spår av capsaicin i kroppen, något som utvinns ur chilipeppar. Även Bernardo Alves, Brasilien, och Denis Lynch, Irland har ertappats med dopade hästar.

KL

Men om jag har läst rätt så har både den norska hästen och Cöster behandlats med samma salva som tydligen är doping.
Tony Andre Hansen säger att hans häst inte ens har behövt någon salva och förstår inte hur den har fått det :confused:

Hur blir det med norges brons nu? Väldigt konstigt allting tycker jag...

Nej då,som vanligt är det ingen som förstår någonting:grin:

Pinsamt och stackars,stackars Sylve...

Men herregud, smeta in frambenen med chilipeppar? Är det hästhandlare pa 1800-talet vi pratar om här eller? Pinsamt för sporten, tycker jag.

KL

Nej, det finns ju ingen användning för chilipeppar i salva utom just ur dopingsynpunkt, sa det förstar jag det att hans häst inte har behövt det. :cool:

Det som är både fascinerande och skrämmande är att det är samma preparat för alla hästarna. Endera har det generellt sett trotts att det inte kommer upptäckas. Eller så luktar det sabotage eller kontaminering lång väg, men med tanke på det extrema säkerhetspådraget är ju frågan HUR i sådana fall.

Men FYRA ekipage - EN substans. HUR ofta händer det?? Det var ju ingen ny, okänd substans heller.

Jag förmodar att denna kvartett INTE kvalar in till hoppsportens begåvningsreserv.Käre värld,var är du på väg?

Det som är både fascinerande och skrämmande är att det är samma preparat för alla hästarna. Endera har det generellt sett trotts att det inte kommer upptäckas. Eller så luktar det sabotage eller kontaminering lång väg, men med tanke på det extrema säkerhetspådraget är ju frågan HUR i sådana fall.

Men FYRA ekipage - EN substans. HUR ofta händer det?? Det var ju ingen ny, okänd substans heller.

Det var det jag menade...

Minns jag fel, elle är det inte väldigt mycket doping just i hoppningen? Har inget minne av det är lika manga fall i dressyr och fälttävlan? Varför just hoppningen?

Men herregud, smeta in frambenen med chilipeppar? Är det hästhandlare pa 1800-talet vi pratar om här eller? Pinsamt för sporten, tycker jag.

Innan sådana uttalanden är det bra att googla lite.

Capsicin förekommer inte helt sällan i liniment. Så mest troligt knappast kletats in med ren chilipeppar/röd peppar/caynnepeppar/kärt barn har många namn.

Dock så borde man ju i OS-sammanhang lusläsa innehållsförteckningen på liniment etc.

Men rent teoretiskt, det KAN vara ett kontamineringsfall. Jag HOPPAS vid gud att det är det, och att någon linimenttillverkare får bära hundhuvudet och skammen när det här är klart. Dvs att det fanns capsicin i ett liniment fast det inte skulle det, och att den linimentsorten användes av de aktuella ryttarna i god tro.

Nej, det finns ju ingen användning för chilipeppar i salva utom just ur dopingsynpunkt, sa det förstar jag det att hans häst inte har behövt det. :cool:

Ämnet används också i bekämpningsmedel mot skadeinsekter och i pepparspray samt i medicin mot bältros

Jag sitter här med hakan i backen. Trodde inte nåt sånt här var möjligt. Tycker det luktar lite sabotage för inte kan väl någon vara så dum att den inte kollar vad som är ok eller inte efter Tysklands miss förra OS:et?

Oavsett vilket tycker jag det är tråkigt och tragiskt.

Ämnet används också i bekämpningsmedel mot skadeinsekter och i pepparspray samt i medicin mot bältros

Och i liniment, inte att förglömma när vi talar hästben.

Så jag vill gärna tro att det är oavsiktligt. Dock så TYVÄRR känner jag mig inte alls säker på att det är det som utredning etc kommer att visa =/ Men HOPPAS.. Sporten behöver INTE det här. Och det är då FAN att det ska vara för ngt sånt här det hamnar på löpsedlarna..

Minns jag fel, elle är det inte väldigt mycket doping just i hoppningen? Har inget minne av det är lika manga fall i dressyr och fälttävlan? Varför just hoppningen?

För att det finns preparat som just det aktuella och även andra som gör hästarna"rädda"om sina ben,vilket gör det enklare att minska nedslagen som i sin tur genererar fler felfria rundor.En form av osynlig barrering.Usch!

Vissa ser helt ok ut, ok att de inte är de bästa ryttarna men försöker så gott de kan.

Men när de är rent ut elaka mot hästarna, där går gränsen :devil:
För några ryttare sedan var där en kille som red in på helt fel avstånd i trekombinationen, hästen krånglade sig över första och andra med 2 galoppsprång emellan där de flesta andra haft trångt på ett, kom sedan ner i trav och stannade såklart på sista.
Då rider mannen iväg, gör halt, tar tyglarna i en hand och lappar till hästen ordentligt bakom sadeln. Hästen hoppar förskräckt fram, varpå ryttaren kortar tyglarna i handen ännu mer och gör likadant en gång till :cry:

Citat:
för övrigt, femkampen, fyfan vad hemskt det ser ut. stackars hästar :(

Såg det med :eek::eek::eek:

Alltså, får de inte varningar för att de använder spöt??

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Dryga sju månader återstår till OS i Paris. Ett OS som hopplandslaget anländer till som regerande Olympiska mästare. I hoppningens...
Svar
0
· Visningar
268
Senast: Gunnar
·
Fälttävlan I övermorgon börjar VM och jag tycker att det därför är dags för en tråd. Dressyren är 15 och 16 september, på lördag 17/9 är det...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
15 618
Hoppning Nu är OS-laget i hoppning annonserat; Malin Baryard Johnsson Peder Fredricson Henrik von Eckermann Rolf-Göran Bengtsson Har buke...
Svar
2
· Visningar
1 368
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur