Oruttinerad behöver råd

SaraO92

Trådstartare
Hej allesammans!
Jag har bara lite funderingar kring NH då jag bara har testat det några gånger förut. Jag äger ingen egen häst men jag hoppas på att
få göra det inom en snar framtid och då vill jag ha en häst som sällskap, inte tävla med eller så utan träna lite NH och socialträna, skrämselträning osv.
Bara ha det lugnt och fint!

Vad tycker ni är en bra början? Vart ska man börja?
Bör man tänka på att skaffa en speciell ras för det eller ålder?
Finns det några "instruktionvideos" någonstans?

Tack på förhand för svar!

MVH, Sara
 
Sv: Oruttinerad behöver råd

Mycket, mycket viktigt är en bra instruktör och kunskap om varför man gör det man gör, annars kan det bli väldigt fel och en häst som bara upplever sig föst med.
 
Sv: Oruttinerad behöver råd

Du kan använda vilken häst som helst och åldern spelar heller ingen roll. Men precis som Gimlan skrev, se till att ta hjälp av en duktig tränare så att allt blir rätt från början.

Jag gissar på att det finns en hel uppsjö av instruktionsvideos av blandad kvalitet på youtube. Det finns även böcker att låna på biblioteket. Men återigen ta hjälp av en instruktör så att allt blir rätt från början. Har sett alltför många så kallade nh-utövare som inte verkar ha en susning om vad de håller på med.
 
Sv: Oruttinerad behöver råd

Tack Cicci och Gimlan! :) Får kolla upp om det finns att köpa böcker om det och annat roligt. Och självklart tänker jag inte göra det själv till en början, jag är väl medveten om att det är lätt att påstå att man vet mer än vad man egentligen gör.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Jag sitter och velar om plugg/ jobb. Har en civilingenjörsexamen och jobbar inom det området nu men börjar inse att jag kanske...
2
Svar
23
· Visningar
4 198
Senast: tex
·
Övr. Barn Jag och sambon väntar vårat första barn i januari och bor i dagsläget i en tvåa på 55 kvadratmeter. Graviditeten var oplanerad och...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 742
Senast: Korven
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 889
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 161
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp