VI MÅSTE GÖRA NÅGOT!!!
Helt ärligt, vi hästägare måste verkligen sätta tryck på polisen när sånahär saker händer!
Det fungerar inte att bara "säga till" polisen eller göra en anmälan. Tyvärr. Det kommer in hur många fall som helst varje dag, och för att få någon som helst respons från polisen så måste man vara VÄLDIGT ihärdig. Tro mig, jag vet verkligen vad jag pratar om...
Polisen prioriterar. Ni måste se till att dom prioriterar just Ert fall!
Var ihärdiga. Anmäl gång på gång. Det är aldrig fel att vara trevlig, men om det inte tar er någonstans så tveka inte att säga ifrån på skarpen. Tråkigt men sant så händer saker mycket snabbare när man lägger till en överdrivet dryg attityd och visar att du minsann inte tänker ge dig. Med så många anmälningar dom får in, med allt från försvunna nycklar till mord, så måste dom sålla och säger man inte ifrån så kommer ni bara viftas bort eller hamna längst ner i högen.
Se ABSOLUT till att vara väl pålästa. Ta reda på vad som krävs enligt lagboken för att polisen ska vara tvugna att agera. Har ni några ögonvittnen? Hur många? Vid stark misstanke om brott (både polisen och flera andra vet ju tydligen vem det är) så SKA dom iallafall göra en grundläggande utredning. Den kommer ganska säkert (tyvärr) inte göra så att han åker fast, men att bli utsatt för ett polisförhör kan vara en bra skrämseltaktik som kanske får honom att bli rädd för att åka fast på riktigt.
Befinner han sig på någons ägor när ni sett honom? Om inte allemansrätten gäller så kan ni skicka polisen på honom för intrång på privat egendom.
Småsaker som dessa gör att polisen blir varse om ert fall gång på gång på gång. Förhoppningsvis gör detta att dom tröttnar på den där gubben och börjar anstränga sig för att få fast honom, för att slippa allt extrajobb han medför. Se bara till att ha sakliga argument stödda av lagen, så att dom inte bara tycker att ni springer runt och "gnäller" (japps, det bemötandet har man fått... och det har till och med gällt allvarligare saker än det här
)
En sak till - dom kommer antagligen tröttna på er också, men det ska ni bara strunta fullständigt i
Det bästa vore såklart att få honom på film (mobil m filmfunktion eller likn. t.ex.) Att säga att man ska gå ut och slå personen ger inte så mycket, för även om man verkligen vill så är det inte många som vågar. Försök sätta dit honom på laglig väg istället.
Systemet är trögt, och ni måste väcka ordentligt med liv i det innan någon som har makten att göra något kommer bry sig.
LYCKA TILL!!!
(och hör av er om ni behöver råd/ frågor m.m. Jag hjälper gärna till så mycket jag kan!)
Kramz
/Mimmi