Orolig häst i boxen?

Quinny07

Trådstartare
Behöver lite råd & tips nu!

Köpte mig en 2,5 åring i början av januari. Han har alltid varit väldigt gapig så fort en häst går in eller ut ur stallet. Men tycker att det har blivit värre senaste veckorna.

Tar jag in honom själv mitt på dagen utan andra hästar, så är han hyffsat lugn. Men tar man in honom, och en annan häst, för att sedan ta ut den andra hästen igen. Så blir han GALEN! Springer runt i boxen, RESER sig, öppnar jag, så springer han så gott som över mig.

Han är tydligen även orolig på morgonen om han inte får gå ut först av alla.

Några tips för att få honom att lugna ner sig? :crazy: & inse att världen inte går under om en häst går ut ur stallet. (Idag stod han o reste sig i boxen trots att en häst var kvar i stallet med honom när en annan häst gick ut.)

Sv: Orolig häst i boxen?

Jag hade nog faktiskt inte gjort så mycket åt det, utan bara haft ett vakande öga på hästen OM något skulle gå alldeles snett och det fanns risk för skador.

Försök inte lugna hästen och utsätt dig inte för risk genom att öppna boxdörren, utan låt den härja bäst den vill därinne och pyssla lugnt med annat ute i stallet.

Så småningom brukar de koppla att de inte är övergivna och lugna ner sig.:) Om du dessutom visar att du inte är oroad över situationen så ska det nog ordna sig.

Eller är det så att ni har boxar utan galler? Med tanke på att du är oroad över att den reser sig, tänkte jag?

Senast ändrad:
Sv: Orolig häst i boxen?

Tack för tipset! Ska tänka på att inte bli orolig själv.

Som tur är så har vi galler runt om hela boxen. Men han kan NÄSTAN få över frambenen högst upp.. Det är det enda som oroar mig. Eller att han ska stå & stegra sig över krubban/vattenkoppen & fastna på något sätt..?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 240
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 191
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 132
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar