Orolig för jobb?

Jag är inte orolig för egen del, är för tillfället föräldraledig men är anställd på statlig myndighet och känner att jag sitter väldigt säkert. Maken är däremot korttidspermitterad och jobbar 40 % tills vidare. Förhoppningsvis har han jobbet kvar sen också men det är inte så positivt i flygbranschen nu direkt...
 
Är det korttidspermittering? Då påverkas inte SGI.

Ja, den modell som regeringen satt in för att stötta upp företagen nu. Ett halvår till att börja med, om inte läget drastiskt förbättras förstås.

Det är ju bra isf.. Men enligt den info som lästes upp på mötet på jobbet i torsdags så ska sjuklön och sjukpenning baseras på lönen som betalas ut under permitteringen, dvs det som påverkas är enligt den infon pension, sjuklön och SGI/sjukpenning. Däremot påverkas inte semestern alls.

Edit: Google ger dubbla svar (diverse fackföreningars faq) - enligt en del är det som jag fått veta och enligt en del ska en bara meddela FK att en jobbar under korttidspermittering om en behöver ansöka om sjukpenning. Jag lär väl höra med facket men gissar att de just nu drunknar i frågor..
 
Senast ändrad:
Ja, den modell som regeringen satt in för att stötta upp företagen nu. Ett halvår till att börja med, om inte läget drastiskt förbättras förstås.

Det är ju bra isf.. Men enligt den info som lästes upp på mötet på jobbet i torsdags så ska sjuklön och sjukpenning baseras på lönen som betalas ut under permitteringen, dvs det som påverkas är enligt den infon pension, sjuklön och SGI/sjukpenning. Däremot påverkas inte semestern alls.
Från Försäkringskassan:
Om korttidsarbete införs på din arbetsplats samtidigt som din arbetsgivare får statligt stöd enligt lagen om korttidsarbete, behåller du den SGI som du hade rätt till innan du gick ner i arbetstid. Det kallas SGI-skydd.
 
Från Försäkringskassan:
Om korttidsarbete införs på din arbetsplats samtidigt som din arbetsgivare får statligt stöd enligt lagen om korttidsarbete, behåller du den SGI som du hade rätt till innan du gick ner i arbetstid. Det kallas SGI-skydd.

Tack, då andas jag ut lite lite lite grann.
 
Är det någon här som är orolig för att förlora sitt jobb, permitteras, varslas och avskedas pga arbetsbrist? Själv ska jag ut igen på arbetsmarknaden i juni efter avslutad utbildning i ett område som corona har slagit hårt mot. Ser inte fram emot det.

Jag är inte orolig, just nu. Jobbar på ett litet företag där vår VD sedan hon startade företaget jobbat för att bygga en stark ekonomi, och även fått priser för detta.

Hon är väldigt kommunikativ och tydliga med oss anställda, och visade nyligen en graf på hur länge vi klarar oss utan problem om vår beläggning skulle minska med 10, 20 eller 40%. Vid 40% skulle det inte bli några problem förrän tidigast i november, och då hade hon ändå inte räknat med några av de lättnader staten tagit fram.

Guld värt för en orolig själ som jag.
 
Inte för egen del jobbar inom ett område som får mer att göra än någonsin pga Corona. För min partner är jag mer orolig. Han började ett nytt jobb i februari och är provanställd. Företaget har låtit fyra provanställda gå i en första omgång. Dock har han kvar sitt jobb just nu men fortsätter detta så tror jag inte han har jobbet kvar så länge till tyvärr.
 
Jag är inte orolig, just nu. Jobbar på ett litet företag där vår VD sedan hon startade företaget jobbat för att bygga en stark ekonomi, och även fått priser för detta.

Hon är väldigt kommunikativ och tydliga med oss anställda, och visade nyligen en graf på hur länge vi klarar oss utan problem om vår beläggning skulle minska med 10, 20 eller 40%. Vid 40% skulle det inte bli några problem förrän tidigast i november, och då hade hon ändå inte räknat med några av de lättnader staten tagit fram.

Guld värt för en orolig själ som jag.
Vilken bra chef det låter som! :up:
 
Jag är inte orolig, just nu. Jobbar på ett litet företag där vår VD sedan hon startade företaget jobbat för att bygga en stark ekonomi, och även fått priser för detta.

Hon är väldigt kommunikativ och tydliga med oss anställda, och visade nyligen en graf på hur länge vi klarar oss utan problem om vår beläggning skulle minska med 10, 20 eller 40%. Vid 40% skulle det inte bli några problem förrän tidigast i november, och då hade hon ändå inte räknat med några av de lättnader staten tagit fram.

Guld värt för en orolig själ som jag.
Det låter lite likt min chef, han är också väldigt öppen med hur det egentligen går för företaget och vad som kan tänkas hända de kommande månaderna. Det är verkligen jätteskönt!
 
Det låter lite likt min chef, han är också väldigt öppen med hur det egentligen går för företaget och vad som kan tänkas hända de kommande månaderna. Det är verkligen jätteskönt!

Det funkar framförallt för mindre företag - när man är del i en koncern har man för lite makt vid sådana här globala händelser för att kunna presentera något vederhäftigt för personalen. Man får göra så gott man kan med den transparens man kan skapa utan att begå tjänstefel eller lova saker man inte har makt att fullfölja.
 
Det funkar framförallt för mindre företag - när man är del i en koncern har man för lite makt vid sådana här globala händelser för att kunna presentera något vederhäftigt för personalen. Man får göra så gott man kan med den transparens man kan skapa utan att begå tjänstefel eller lova saker man inte har makt att fullfölja.
Ja, det är verkligen på gott och ont att jobba för ett litet företag (läs: 15 anställda) i sådana här fall.
 
Jag har en vän som nu är korttidspermitterad och bara arbetar 40 %, med bibehållen lön 92.5 %. Till saken hör att han är global chef inom en gren på ett internationellt stort företag och tjänar närmare 100 000/månaden. Han går alltså hemma och renoverar medan skattepengar betalar en sjukt fet lön åt honom. Det känns inte helt fräscht. Det borde finnas någon övre gräns för ersättning vid permitteringen... Skulle han bara fått betalt för de två dagarna han jobbar skulle han utan tvekan fortfarande kunna leva ett ganska gott liv, han har inga större omkostnader.
 
Jobbar som timvikarie (Uska) i hemtjänst samt på olika gruppboenden inom LSS,så nej,jag är inte rädd för att förlora jobbet. Snarare tvärtom. Jag får jobba väldigt mycket nu,framför allt i hemtjänsten.

Men i gengäld är jag nojig för att själv bli smittad när jag jobbar så mycket, och träffar så mycket folk🤢
 
Jag har en vän som nu är korttidspermitterad och bara arbetar 40 %, med bibehållen lön 92.5 %. Till saken hör att han är global chef inom en gren på ett internationellt stort företag och tjänar närmare k100 000/månaden. Han går alltså hemma och renoverar medan skattepengar betalar en sjukt fet lön åt honom. Det känns inte helt fräscht. Det borde finnas någon övre gräns för ersättning vid permitteringen... Skulle han bara fått betalt för de två dagarna han jobbar skulle han utan tvekan fortfarande kunna leva ett ganska gott liv, han har inga större omkostnader.
Vet inte vart jag läst det nu men då var det ett tak på korttidspermittering, tror det var 44000 det räknades på isf. Men kanske olika för olika branscher?
 
Jag har en vän som nu är korttidspermitterad och bara arbetar 40 %, med bibehållen lön 92.5 %. Till saken hör att han är global chef inom en gren på ett internationellt stort företag och tjänar närmare 100 000/månaden. Han går alltså hemma och renoverar medan skattepengar betalar en sjukt fet lön åt honom. Det känns inte helt fräscht. Det borde finnas någon övre gräns för ersättning vid permitteringen... Skulle han bara fått betalt för de två dagarna han jobbar skulle han utan tvekan fortfarande kunna leva ett ganska gott liv, han har inga större omkostnader.

Det finns ett tak på 44 000kr. Om din vän får 92.5% av sin lön så är det hans arbetsgivare som får betala all lön över 44 000kr och samt 47% (om jag läser tabellerna på tillväxtverkets hemsida rätt) av 44 000kr.
 
I min bransch är det rätt jobbigt nu. Alla mina kurser och föreläsningar är inställda fram till i sommar och inga bokningar alls i höst. Det är ungefär halva min inkomst. Som författare har man heller ingen a-kassa och jag kan inte sjukskriva mig heller (har en månads karens). Mitt enda hopp är att folk lyssnar JÄTTEMYCKET på mina böcker eller lånar massor på bibliotek eller köper dem.

Fast det tar förstås minst ett år innan det resulterar i en inkomst för mig.

Skriva kan jag förstås fortfarande göra, men det tar ju väldigt lång tid innan det genererar någon inkomst. Brukar bli ett litet förskott, sedan får man vänta i 1,5 år ...:crazy:

Så jag ägnar ledig tid åt att odla och baka och låta bli att köpa något.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
25 573
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 183
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
13 449
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 917
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp