Orolig, foderstrupsförstoppning..

L

__Lina__

Har varit bortrest helgen och givetvis har min annars så friska åring blivit dålig. Syrran sa att hon igår vid middagstid slemmade lite ifrån munnen, hon har gjort detta innan och jag har hela tiden trott att det varit pga att hon håller på o tappa tänder eftersom det oftast slutat efter tio minuter. Men denna gången gjorde det inte det. Kom till stallet i morse, och det rinner slem ur näsborrar och mun på hästen. Ringer vet. direkt som kommer. Slangade vatten och olja i ca en timme, plus gav henne kramplösande utan effekt. Det blev till och ge sig av till Helsingborg där hon fått stanna. Vet. ringde vid fem och hon trodde att hon fått bort proppen, men hon var inte säker. Skulle ner med kamera i morgon för och kolla. Sen skulle de ge henne lite hö och se hur det går, får förhoppningsvis hämta henne på fredag.
Min stackars lilla bebis!
Men vad beror detta egentligen på? Kan hon få framtida problem av detta? Vad gör jag för o förhindra det? Kan det bli andra problem för henne på djursjukhuset nu? Vet att de oroade sig för lunginflamation..:( vad är era erfarenheter?

Sv: Orolig, foderstrupsförstoppning..

Min åring (bilden ;) )fick foderstrupsförstoppning när han var 8 dygn gamal. Jag åkte direkt till klinik med han och mamman. Han fick lugnande och de gick ner med kamera på en gång. En klump med hö konstaterades och sedan masserade vi och sprutade med vatten i ca 1½ timma innan den lossnade. Han hade mycket svårt att andas och kunde inte äta alls. Vi var 4 stycken som höll fast honom (2 vuxna män och 2 kivnnor) och ändå var det mycket svårt.

Han fick sedan stanna på kliniken i 4 dygn pga mycket vätska i lungorna. Han fick metacam, hippotrim och andapsin (för magen). När han kom hem gick de direkt ut på bete dygnet runt trots dåligt väder, vågade inte ha honom inne så han skulle komma åt halm eller hö. Han fick gå på bete under somaren och började stödfodras med uppblött foder vid 4 månaders ålder.

Idag, 11 månader gamal äter och hanteras han precis som alla andra.

På travare vet jag att det är vanligt med foderstrupsförstoppning, då löser man det ofta bara genom att massera och promenera, men på unga hästar är det mer riskabelt.

Lycka till och hälsa pållen att krya på sig!

Usch ja, det var verkligen inget roligt. Såg riktigt obehagligt ut!
Lillan står fortfarande kvar i Helsingborg, de gick ner med kamera igår och konstaterade att hon var väldigt sårig i strupen. De har inte vågat ge henne speciellt mkt mat, men de skulle nog testa och ge henne lite blött hö idag, så får vi hoppas att det inte fastnar. :crazy:
De vill också hålla koll på hennes lungor så att där inte är ngn vätska, hon ska få en pencilinkur i alla fall så att lunginflammation förebyggs.
Ska ha kontakt med vetrinären nu på morgonen, så får vi se vad de har för vidare planer. Hoppas bara på att hon får komma hem snart och att detta är en engångs händelse, vill vekligen inte vara med om det igen.

Försök tänka på vad som gett henne stoppet i strupen. Det kan göra skillnad med att ändra rutinerna för utfodring eller blöta maten. Om hon får stopp av en viss slags kraftfoder (pellets, müsli) kan man ju byta.
// Linda

enligt min veterinär är det större risk att det kommer igen om de haft det en gång. min kille har fått det 2gg pga pellets och musli och stog inne 5 dygn på klinik. idag får han all kraft uppblött, även havren serveras med vatten/betforsoppa. han har inte fått några symtom sedan dess. äter hösilage.

Pratade med veterinären i morse, och de hade som sagt gått ner med kamera i strupen på henne igår. Tydligen var ett 30 cm lång område i nedre strupen fullt med en massa sår som han ej hade ngn förklaring till, det var både gamla och nya.. :confused: Han sa flera gånger att prognosen var mkt osäker, och att han inte visste vad detta var. Strupen fungerade som den skulle, kramade ner maten ordentligt och inga fickor hittades. Möjligtvis sa han att det kanske kunde läcka upp syra från magen, men han hade aldrig varit med om det på häst och det var tydligen väldigt ovanligt. Idag skulle de röntga strupen och se vad det visar, och nästa vecka ska det testas magsårs medicin på henne. Veterinären var väldigt osäker på vad detta kunde röra sig om och sa att det inte såg lysande ut direkt.. Usch, så hemskt det är och inte veta. Vill ju bara att allt ska bli bra så jag kan få hämte hem min prinsessa..:crazy:

Fy vad jobbigt. Kan inte såren vara från tidigare förstoppningar som hon löst själv? Ovanligt, men så kanske fallet kan vara? Magsyra låter ju också märkligt, men så är ju ofta det mesta märkligt med hästar.

Magsårsmedicin gjorde dunder på min, men han fick det från första dagen.

Jag hoppas verkligen det reder sig! Du får uppdatera om hur det går!

/Nissen som har en häst som är halt varannan dag, tyvärr aldrig när vi åker till vet.

Usch ja, vad det är jobbigt. Allra jobbigast och inte veta vad det kan vara.. Att inte ens en erfaren veterinär på ett stort djursjukhus verkar veta vad det kan vara oroar både mig och honom.. :crazy: han sa att såren sitter så pass långt ner i strupen att det troligtvis inte kommer utav foderstrupsförstoppningar, men han vet inte vad såren kommer ifrån. Hoppas innerligt på att magsårsmedicinen ska hjälpa och såren läker.
Han sa att diagnosen hade varit väldigt dålig ifall han hittat fickor i strupen i samband med såren, men ngt sådant ser han inte. Så det är väl bra antar jag.. Men som sagt, det hade varti skönt och veta. Just nu kommer de ju bara testa en massa behandlingar för o se vad som funkar. Verkar inte som hon kommer hem på nån vecka iaf. Ska åka och hälsa på henne i morgon iaf!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
839
Senast: malumbub
·
Relationer (om någon lyckas lista ut vem jag är, så dela inte, fördrar att vara anonym i denna tråden) Jag har nyligen gjort slut med sambo som...
Svar
18
· Visningar
1 963
Senast: TinyWiny
·
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 477
Senast: Loons
·
Katthälsa Först och främst: jag ska ringa veterinär imorgon. Katten har diarré som aldrig förr. Så pass att hon knappt hinner på lådan, det är...
Svar
13
· Visningar
4 205
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka