Orlistat - någon som testat

lizzie

Trådstartare
Idag har jag träffat min husläkare. Jag fick en tid eftersom jag beskrev en hel del skumma symtom, men framför allt att jag blir flåsig så fort jag rör mig, hög vilopuls etc. Lyckades gå ner 34 kg 2017-2018, men under 2019 har jag haft bronkit i 4 olika omgångar, plus lite annat skit. Dock varit frisk sedan i somras. Varje gång jag varit sjuk så har jag gått upp i vikt, och nu är jag uppe på matchvikt igen. Vid dagens besök så togs en massa prover, EKG etc. Allt ser bra ut - och det var himla skönt. Väntar bara svar på sköldkörtelprovet. För mitt problem är att jag nu inte går ner i vikt trots att jag intar mindre antal kalorier än vad mitt behov är. Har vägt maten och äter bra och nyttigt. Men går inte ner någonting i vikt.

Det läkare fokuserade på idag är mina 40 kg övervikt jag släpar på. Han ville helst skriva in mig direkt för att göra en gastric bypass.

Och jag vill verkligen inte - för om jag inte går ner i vikt på de 1300 kalorierna om dagen jag lever på nu - då kommer det inte hjälpa med operation.

Då fick jag frågan om jag vill prova Orlistat - alltså Xenical. Jag tycker det låter för bra för att vara sant med att stoppa i piller i munnen och så ska man gå ner i vikt.

Så är det någon som testat?

/Lizzie
 
Idag har jag träffat min husläkare. Jag fick en tid eftersom jag beskrev en hel del skumma symtom, men framför allt att jag blir flåsig så fort jag rör mig, hög vilopuls etc. Lyckades gå ner 34 kg 2017-2018, men under 2019 har jag haft bronkit i 4 olika omgångar, plus lite annat skit. Dock varit frisk sedan i somras. Varje gång jag varit sjuk så har jag gått upp i vikt, och nu är jag uppe på matchvikt igen. Vid dagens besök så togs en massa prover, EKG etc. Allt ser bra ut - och det var himla skönt. Väntar bara svar på sköldkörtelprovet. För mitt problem är att jag nu inte går ner i vikt trots att jag intar mindre antal kalorier än vad mitt behov är. Har vägt maten och äter bra och nyttigt. Men går inte ner någonting i vikt.

Det läkare fokuserade på idag är mina 40 kg övervikt jag släpar på. Han ville helst skriva in mig direkt för att göra en gastric bypass.

Och jag vill verkligen inte - för om jag inte går ner i vikt på de 1300 kalorierna om dagen jag lever på nu - då kommer det inte hjälpa med operation.

Då fick jag frågan om jag vill prova Orlistat - alltså Xenical. Jag tycker det låter för bra för att vara sant med att stoppa i piller i munnen och så ska man gå ner i vikt.

Så är det någon som testat?

/Lizzie
Helt okunnig så jag slänger fram en fråga - vilket fett blockeras? Det finns ju nyttigt fett, eller socker etc. Blev själv nyfiken.
 
Helt okunnig så jag slänger fram en fråga - vilket fett blockeras? Det finns ju nyttigt fett, eller socker etc. Blev själv nyfiken.

Som jag förstått så minskas fettupptaget - och då gäller det vilket fett som helst. Socker påverkas inte.

/Lizzie
 
Idag har jag träffat min husläkare. Jag fick en tid eftersom jag beskrev en hel del skumma symtom, men framför allt att jag blir flåsig så fort jag rör mig, hög vilopuls etc. Lyckades gå ner 34 kg 2017-2018, men under 2019 har jag haft bronkit i 4 olika omgångar, plus lite annat skit. Dock varit frisk sedan i somras. Varje gång jag varit sjuk så har jag gått upp i vikt, och nu är jag uppe på matchvikt igen. Vid dagens besök så togs en massa prover, EKG etc. Allt ser bra ut - och det var himla skönt. Väntar bara svar på sköldkörtelprovet. För mitt problem är att jag nu inte går ner i vikt trots att jag intar mindre antal kalorier än vad mitt behov är. Har vägt maten och äter bra och nyttigt. Men går inte ner någonting i vikt.

Det läkare fokuserade på idag är mina 40 kg övervikt jag släpar på. Han ville helst skriva in mig direkt för att göra en gastric bypass.

Och jag vill verkligen inte - för om jag inte går ner i vikt på de 1300 kalorierna om dagen jag lever på nu - då kommer det inte hjälpa med operation.

Då fick jag frågan om jag vill prova Orlistat - alltså Xenical. Jag tycker det låter för bra för att vara sant med att stoppa i piller i munnen och så ska man gå ner i vikt.

Så är det någon som testat?

/Lizzie
Finns en bättre som heter Mysimba,din dr är inte uppdaterad.
 
Kan tänka mig att det beror på om du äter fett fortfarande: "om måltiden inte innehåller något fett bör dosen utelämnas.

Patienten bör inta en näringsmässigt balanserad, måttligt kalorireducerad kost där ca 30% av kalorierna kommer från fett." (FASS)
Alltså om du redan undviker mycket fett så undrar jag om det kommer att hjälpa?
 
Finns en bättre som heter Mysimba,din dr är inte uppdaterad.
Jag är nyfiken på hur det funkar, på FASS står det bara "Läkemedlet verkar på områden i hjärnan som är involverade i kontroll av födointag och energiförbrukning."
Dämpar den hunger eller..?
 
Kan tänka mig att det beror på om du äter fett fortfarande: "om måltiden inte innehåller något fett bör dosen utelämnas.

Patienten bör inta en näringsmässigt balanserad, måttligt kalorireducerad kost där ca 30% av kalorierna kommer från fett." (FASS)
Alltså om du redan undviker mycket fett så undrar jag om det kommer att hjälpa?

Jag jagar inte fett. Utan äter en normal kost utifrån de recept som finns på Må Bra's hemsida. Idag käkade jag t ex färsbiffar med blomkålsmos och grönsallad till lunch. Håller koll på antalet kalorier jag äter, men kör ingen konstig diet utan försöker så allsidigt, men bra hemlagad mat. Däremot så skippar jag godis och fikabröd.

Äter knäckemacka med ost och Bregott till morgonfikat t ex. Så visst får jag i mig fett.

/Lizzie
 
Finns en bättre som heter Mysimba,din dr är inte uppdaterad.

OK. Det handlar nog också om att jag kan få Orlistat på recept och det ingår i högkostnadsskyddet.

För övrigt kände jag att läkare inte alls var uppdaterad. Han tyckte inte att jag motionerade när jag sa att jag har 3 hästar hemma jag sköter om, med allt vad det innebär i stalltjänst och dessutom rider 4 dgr/veckan.

Läkare var verkligen tvungen att vräka ur sig "rida är väl inte jobbigt, det är ju hästen som springer" :banghead: :banghead: :banghead:

/Lizzie
 
OK. Det handlar nog också om att jag kan få Orlistat på recept och det ingår i högkostnadsskyddet.

För övrigt kände jag att läkare inte alls var uppdaterad. Han tyckte inte att jag motionerade när jag sa att jag har 3 hästar hemma jag sköter om, med allt vad det innebär i stalltjänst och dessutom rider 4 dgr/veckan.

Läkare var verkligen tvungen att vräka ur sig "rida är väl inte jobbigt, det är ju hästen som springer" :banghead: :banghead: :banghead:

/Lizzie
Släng upp honom på en häst :devil::devil::devil:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har beslutat mig för att genomgå fetmakirurgi, en gastric sleeve sa läkaren att det blir. Tänker nu att jag inte är ensam på buke...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
26 252
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag har en fundering som jag skulle behöva bolla. Remissen för gastric bypassoperation som skickades för ett år sedan har jag nu fått...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
20 819
Senast: Enya
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 088
Hästhantering Innan folk drar slutsatsen att det är jag som gör fel och inte min häst vill jag informera om följande. Jag köpte denna häst för 2 år...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
13 648
Senast: Jeronimo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp