Orkar inte mera !

Charlotte1975

Trådstartare
Efter en vår med mkt olika hältproblem och annat är det nu skit igen!Pratade just med kliniken och fick en tid för undersökning i morgon. Hästen tappade förra söndagen en baksko och gick sönder mkt i den hoven. Hoppade på tre ben, men jag trodde att det berodde på att han ömmade pga tappskon. Åkte in till klinik och skodde hästen förra onsdagen. Fortsatte att hoppa på tre ben men jag trodde/hoppades att han bara fortfarande var öm och att de satt lite i hans huvud. Han har gått i hagen och blivit skrittad. I skritt har han gått ganska normalt, men vilar på benet så fort man stannar. Sprang med honom i trav i går, och han var jättehalt. Så jag ringde kliniken nu på morgonen och pratade med veterinär. Precis som jag trodde ska hästen inte ha så ont så många dagar efter, så jag fick en tid i morgon. Nu befarar jag självklart det västa, och de som slog mig var hovbensfraktur. Hästen är inte varm eller svullen men vill inte stå på bakbenet. Vad tror ni ? Håll tummen för mig i morgon.

Sv: Orkar inte mera !

Jag har haft skröppliga hästar då och då men aldrig något med hovarna så jag vågar inte spekulera i vad din häst har.

Håller iaf tummarna för att det inte är något "allvarligt" och att ni snart är igång igen!

Kan det inte vara en hovböld han har fått om han har gått utan sko ngra dagar? Speciellt om han var jättehalt när du sprang.
Låter mer troligt än en hovbensfraktur... Men jag vet hur det är, det är lätt att tänka det allra värsta!

lycka till imorgon!

Det är inte säkert! Jag åkte in helt förtvivlad med min mkt halta häst och trodde att jag skulle komma hem med endast en grimma.
Ingen värme eller puls.
På röntgen fanns en hovböld :)

Blev den bättre efter att skon sattes på?
Kan den ha vrickat sig? Har den puls någonstans?

Blev den bättre efter att skon sattes på?
Kan den ha vrickat sig? Har den puls någonstans?

Nej, blev tyvärr ingen skillnad efter att skon kommit på. Trodde att det skulle ge sig efter ett par dagar, men icke. Om han hade vrickat sig tycker jag att han borde vara varm eller ha puls. De har han "tyvärr" inte. ....

Ingen galla eller ngt symptom?

Faen vad jobbigt.

Har du kylt hela benet?

Det är väl bara röntgen som gäller:crazy:

Ingen galla eller ngt symptom?

Faen vad jobbigt.

Har du kylt hela benet?

Det är väl bara röntgen som gäller:crazy:

Han är alltid lite gallig, men inte mer än vanligt.
Har inte kylt benet. Men jag tror som du att det är raka vägen in på röntgen. :crazy: Även fast jag fick en tid redan i morogn så känns det som en evighet tills dess.....

Min vrickade sig när hon drog av sig en sko. Ingen direkt puls eller några gallor. Dock tog det nästan ett år innan hon var helt frisk.

Det är inte ovanligt alls att de vrickar sig när de drar av sig skorna. Det vanligaste är att det är hovleden och/eller knäleden (fram) som får stryk då de trampar av sig skorna.

Mvh

Tora

Det är jättesvårt att spekulera, men det låter som han slet av skon med rejäl kraft.

Det behöver inte vara en hovbensfraktur, du får helt enkelt hålla dig kall till i morgon. Se till att även få ett UL på senorna och är det diffust på röntgen eller UL så be en till vet komma och titta.

Av egen erfarenhet är det bra med en "second opinion" på en gång.

Håller tummarna.

Det gick så där…… Hästen var 2-3 gradigt halt utan böjprov. Vet. Kände igenom hästen och kunde inte känna värme eller puls och ingen reaktion vid visitering av hov. Började med att ta blodprov för att kolla muskelskada, då han ömmade på insidan av ”låret”. Tror att den reaktionen var en allmän reaktion på att han har ont. Ingen indikation på muskelskada visade sig av provtagningen. Sen röntgades hela benet. Bilderna visade lite pålagringar och 2 lösa benbitar, men detta var inga nya åkommor. Tyvärr fanns gamla röntgen bilder på alla benen utom detta på kliniken. ( Han är inte röntgad vid köp, utan bara vid tidigare skador) För att utesluta de som syntes på röntgen bedövades 5 olika punkter på benet. Sprang igen och han var fortfarande lika halt. Så röntgen fynden var inte orsaken. Sen kände de på bäckenet men hittade ingen fraktur där. Sprang på löpgång igen och fortfarande lika halt. Så det kunde inte hitta något men konstaterade att han var väldigt halt och har mkt ont. Så nu har jag fått en remiss på en Scintigrafi på Strömsholm. Ultuna håller på att bygga om sin och har jättelånga väntetider. Tyvärr kommer mitt försäkringsbolag inte att ta denna kostnad. Ska ringa snart men är nästan helt säker. Hästen har bara begränsad vet. Vård. Så ska de göras får jag betala mellan 10-15 000 SEK. Så nu står hästen i siukhage och får kortison och ska tillbaks till kliniken nästa fredag. Så nu måste jag bestämma själv hur jag vill göra med scinter röntgen. Hade jag kunnat göra de i går på plats hade jag gjort de med en gång. Försökte få veterinären att gissa vad de skulle kunna var och vad utsikterna är. Men hon ville inte spekulera så mkt. Troligt fraktur/ledbandsskada högre upp. Som jag förstår det så är det väl inte så jätte mkt att göra då. Hästen är 17 år och har shiverinig, dvs mår inte bra av att stå på boxvila. Så just nu vet jag inte vad jag ska göra. Avvaktar till nästa vecka då det är återbesök. Hoppas på en stor förbättring till dess….

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 743
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Min häst skoddes av bak förra söndagen(26e april). Har promenerats och ridits(uteritter) efter det och gått väldigt bra. Idag så...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 510
Senast: Tsaren
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig. Jag känner mig nedstämd och är så sjukt trött på att ha ont. Jag har haft ont i flera år, främst i...
Svar
15
· Visningar
2 535
Senast: Sasse
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 104

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård