Orimliga saker som stör dig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag måste bara.
Annars så kommer jag att störa mig.
Du har en offermentalitet om du påstår det vara svårare för dig att vara hungrig, än vad det är för mig
Hunger upplevs olika för olika människor.
Vissa har dessutom inte utrustats med förmågan att känna mättnad.
Detta är en egenskap som fungerar dåligt i dagens samhälle vilket ger många överviktiga som inte klarar av att hantera sitt ätande.
De är hungriga hela tiden och aldrig mätta.
Den mentala energi som skulle behövas för att kontrollera detta med viljan är så stor att det skulle uppta personens hela tillvara att lyckas.
Så kan man inte leva.

GBP åtgärdar det problemet på kirurgisk väg och ger dessa personer möjlighet att leva ett liv som inte bara upptas av viktkontroll.

Jag är en av de lyckligt lottade som har egen mättnadskänsla och inte störs nämnvärt av att vara hungrig alldeles på egen hand.
Och jag skulle aldrig döma.
Det är värre för många andra att vara hungrig än vad det är för mig.

Men finns ingen som säger att jag ska till Götaland eller Svealand. Ofta (alltid)specifierar man området betydligt bättre. Även om det är betydligt mindre områden.
Områdets storlek avgörs inte av yta utan av antalet invånare.

Någon man säkert vet med en person som pratar Norrländska är att det inte låter varken som Skånska eller Stockholmska.
Vet du om att du t.o.m. skriver på Norrländska?

Fast nog är det en väldigt stor skillnad på att åka till Östersund eller till Kiruna?

eller skillnad mellan Luleå och Malmberget?

Precis som det är skillnad på om jag ska till Göteborg eller till Mellerud.

Enda grejen som är i närheten av "jag ska till Norrland" är väl "jag ska till kusten"...

Fast nog är det en väldigt stor skillnad på att åka till Östersund eller till Kiruna?
Jo.
Men det handlar om andra människors referenser och inte om faktiska skillnader.
Sannolikheten att den som man tilltalar har någon uppfattning om skillnaden minskar med befolkningstätheten.
Ju större stad i befolkningsmängd - desto fler känner till den.
Hur många tror du vet var Mellerud ligger?

Enda grejen som är i närheten av "jag ska till Norrland" är väl "jag ska till kusten"...
Nja, Kusten motsvaras nog bäst av Fjällen.
Det finns mycket Kust i Norrland.

Men finns ingen som säger att jag ska till Götaland eller Svealand. Ofta (alltid)specifierar man området betydligt bättre. Även om det är betydligt mindre områden.
Sen är kunskapen om den norra delen av Sverige många gånger pinsamt dålig. Kan få de mest underliga frågor.:meh:

Vilket liksom hänger ihop. :D
Prova bo i Skåne och berätta för folk att du ska åka till [X i Norrland], när det vagt finns en uppfattning om att norr om Stockholm ligger Uppsala och Dalarna, och någonstans låååååååångt ovanför där finns en underlig plats vid namn "Gävle" - det finns bestämt några berg också, bortåt gränsen till Finland, kan det vara Åre?
Man ger sig, helt enkelt. :laugh:

Så nästa vecka åker jag till Norrland. Deal with it. :angel:

Något som stör mig orimligt mycket är folk som personen i röda tröjan i seriestrippen nedan :rofl:

2015-09-10-waste-of-time.jpg

Jepp
Annars lyckas en inte med sina mål
Som tex viktnedgång
Vad jag inte fattar är hur du kan påstå att det är jobbigare för dig att vara hungrig än vad det är för mig
Det är förmätet
Fast så är det. Folk upplever hunger olika.
Jag är har helt normal vikt men jag får ONT när jag är hungrig. Efter fyra timmar är jag rejält hungrig. Efter åtta timmar utan mat kan det kännas som det är knivar i magen.

Min partner kan lätt gå en hel dag utan att komma ihåg att äta. Enda tecknet på att han inte ätit är att han blir korkad. Fast det tycker han mest är rätt skönt *s*

Gissa vem som hade haft det jobbigast om vi var tvungna att gå på diet? Tack ock lov slipper vi sånt.

Min mormor bor i Vindeln (och är uppvuxen där) men Jag tror hon har vänner från Sorsele för den dialekten känner jag igen som fan. Min mormor själv har grov dialekt men jag antar att det inte är bondska. Hennes sambo talade nog bondska från början, uppvuxen utanför Kiruna tror jag i början på 1900 talet.

Där har jag aldrig hört bondska talas ( utanför Kiruna alltså ).

Någon man säkert vet med en person som pratar Norrländska är att det inte låter varken som Skånska eller Stockholmska.
Vet du om att du t.o.m. skriver på Norrländska?
Nej. Jag skriver och pratar Pitemål. :)

eller skillnad mellan Luleå och Malmberget?

Precis som det är skillnad på om jag ska till Göteborg eller till Mellerud.

Men precis!

Min mormor bor i Vindeln (och är uppvuxen där) men Jag tror hon har vänner från Sorsele för den dialekten känner jag igen som fan. Min mormor själv har grov dialekt men jag antar att det inte är bondska. Hennes sambo talade nog bondska från början, uppvuxen utanför Kiruna tror jag i början på 1900 talet.
Man brukar ju kunna känna igen norrländska dialekter på att de kapar orden på slutet med sisådär en tredjedel i värsta fall, men Sorseleborna tar nog ändå priset, för det är ungefär så mycket de lämnar kvar. ;)
Min "sommarhovslagare" bor en bit utanför Sorsele och när jag kommer på mig själv att behöva fråga vad han sa för tredje gången brukar jag låta bli... :angel:
Ursäkta "ordpoliseriet" men någon bondska att tala om finns inte utanför Kiruna, då bryter man nog mer på samiska eller meänkieli ("Tornedalsfinska") speciellt om man var född i början av förra seklet.
I Kiruna pratar man faktiskt ganska nära rikssvenska om man inte har samiskt eller finskt påbrå, pga att staden är såpass ung och folk har flyttat dit från alla möjliga olika ställen.

(Kiruna ligger norr om odlingsgränsen, i växtzon 8, på gränsen till fjällzonen så det har varit väldigt ont om bönder där.)

/Keb - Kirunabo i tredje generationen

Fast så är det. Folk upplever hunger olika.
Jag är har helt normal vikt men jag får ONT när jag är hungrig. Efter fyra timmar är jag rejält hungrig. Efter åtta timmar utan mat kan det kännas som det är knivar i magen.

Min partner kan lätt gå en hel dag utan att komma ihåg att äta. Enda tecknet på att han inte ätit är att han blir korkad. Fast det tycker han mest är rätt skönt *s*

Gissa vem som hade haft det jobbigast om vi var tvungna att gå på diet? Tack ock lov slipper vi sånt.

Du är säker på att du inte har magkatarr?

@Inte_Ung det är det som du skriver som nog stör mig mest. Norrland är stort och där bor inga människor så därför kan vi klumpa ihop hela stället till ett. Eftersom många inte har någon koll är det enklast att göra som @Monstermom och bara säga norrland.

Jag har sett så mycket ignorans/okunskap när jag varit runt i Sverige. Min klubb har ett framgångsrikt lag i hoppning. Efter att vi vann på Strömsholm förra året var det några som sa att det var för att vi var vana att rida på leråkrar och dåliga banor. Vi har fibersand både ute och inne på anläggningen där vi tränar. Vi har dessutom 35 mil till närmsta gräsbana så det har vi inte tränat på.
Tidningen Ridsport ringde och ville veta hur det går att träna hästar på så hög nivå här uppe. Jo tack det går bra. Vi har uppvärmt ridhus. Säkert varmare än de flesta söderut som har oisolerade lådor.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka