Orimliga saker som stör dig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh! Jag och den RINGMÄRKTE lyssnar ofta på radio. Nån gång på eftermiddagen blir det finsk radio och finska sånger. Vi kan ingen finska. Alls.
Det tar alltid minst en timme innan någon av oss lyckas byta kanal. Varför gör inte den RINGMÄRKTE det direkt istället?
Finnmix är en tradition på fredagar.
För mina föräldrar i varje fall.

Ja precis. Om någon påstår att jag pratar likt en Kalixbo får de en snigel på ögat!!

Bondskan är speciell, syrran svärföräldrar pratar bondska och jag har svårt att hänga med men det funkar! Det jäkliga är att den inte är likadan någonstans! Räcker inte med att kunna tex pitebondska för den klarar man sig inte med i Överkalix :crazy:

Jag håller med dig! Jämför Piteåmål med Kirunamål. Det enda dom har gemensamt är det är svenska!

Pitmåle heter det. :D

Ja precis. Om någon påstår att jag pratar likt en Kalixbo får de en snigel på ögat!!

Åh, pappa pratade precis som i Älvsby-exemplet (vad jag saknar att lyssna på honom när han berättade sina historier), och jag har ett par fastrar och några till enstaka släktingar som pratar precis så grov dialekt. Löv it!

Enligt en gammal lärare jag hade så pratade man bonska i Älvsbyn och "pitefint" i Pite. Hon illustrerade det med exemplet:

"Kom man frå Bojn så säg man 'Bådda måggan' men i Pit, där säg man 'Badda maggan'". :D

(För den oinvigde betyder "bådda måggan" att man ligger och solar).
Du har både bondska ute i byarna och pitefint inne i stan. Så har då jag fått lära mig. /Jeps icke infödd Pitbo

Enligt en gammal lärare jag hade så pratade man bonska i Älvsbyn och "pitefint" i Pite. Hon illustrerade det med exemplet:

"Kom man frå Bojn så säg man 'Bådda måggan' men i Pit, där säg man 'Badda maggan'". :D

(För den oinvigde betyder "bådda måggan" att man ligger och solar).

Tror att det beror på hur "gammal" bonska man pratar. Dom som pratar den äldre bonskan i Pite pratar inte så fint :wtf:

Tycker bonska är en av dom fulaste sk dialekterna som finns så jag är nog partisk :cautious:

Du har både bondska ute i byarna och pitefint inne i stan. Så har då jag fått lära mig. /Jeps icke infödd Pitbo

Visst är det så! Egentligen. Exemplet var inte helt allvarligt menat. ;)

Tror att det beror på hur "gammal" bonska man pratar. Dom som pratar den äldre bonskan i Pite pratar inte så fint :wtf:

Tycker bonska är en av dom fulaste sk dialekterna som finns så jag är nog partisk :cautious:

Nä, så fint pratar de inte, men enligt min erfarenhet så blir den grova dialekten allt mer obegriplig ju längre in i landet man kommer. Kustfolket är ju praktiskt taget stockholmare nu. :angel:

Perfekt, nu förstår man ju vad folk pratar om :angel:

Det är onekligen en fördel. Vet inte hur många gånger under min uppväxt som jag fick be pappa att översätta vad han sagt till vanlig svenska. Mamma hade också väldigt mycket dialekt, trots att hon faktiskt var född och uppvuxen i Göteborg, men hon kunde välja att koppla bort den. Hon kunde glida sömlöst från grovt pitmål till rikssvenska till riktig göteborgska på en halvminut om så krävdes. Gjorde man henne arg kunde det gå snabbare än så. :angel:

När min sambo ändrar radiokanal i "min" bil. Svär en liten ramsa nästa gång jag kör bilen för det är så jävla störande att behöva ändra tillbaka till rätt kanal!!:rage:

När någon andas högt (ännu värre med öppen mun som om hen ständigt vore täppt i näsan:cautious:), sväljer mat/dryck ljudligt, biter på naglarna och liksom tuggar lite extra på nagelbiten de gnagt av:wtf:

När någon spolar med öppet toalettlock! Vill bara läxa upp fanskapet med hur mycket bakterier som virvlar runt:yuck:

Stör mig som fan på att körkortsteorin är så förjäääävla tråkig! Blir inte bättre av att jag helt saknar intresse för att köra också :wtf:

Pitmåle heter det. :D

Åh, pappa pratade precis som i Älvsby-exemplet (vad jag saknar att lyssna på honom när han berättade sina historier), och jag har ett par fastrar och några till enstaka släktingar som pratar precis så grov dialekt. Löv it!
Min mormor bor i Vindeln (och är uppvuxen där) men Jag tror hon har vänner från Sorsele för den dialekten känner jag igen som fan. Min mormor själv har grov dialekt men jag antar att det inte är bondska. Hennes sambo talade nog bondska från början, uppvuxen utanför Kiruna tror jag i början på 1900 talet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka