Orimliga saker som stör dig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag stör mig något så ofantligt på folk som under hela sin graviditet postar flera gånger per dag på FB med inlägg som nu ska detta Preggot göra det och nu ska detta Preggot göra det här samt undertecknar allt med Mum to Be. :wtf:

Ännu värre är det när barnet sedan kommer och de är så inställda på det här med barnets integritet (inget fel i det, man behöver ju inte visa bilder) att de inte ens kan tänka sig berätta på FB att de faktiskt har fått ett barn och att allt är bra med dem. Nä, istället ska alla som bombarderats i 9 månader börja skriva på personens vägg och FRÅGA om det har gått bra osv... Inte så att de plötsligt lever i sin lilla bubbla och har glömt FB NEJDÅ det postar dagligen inlägg om allt annat. Man har bara tystnat helt om barnet. O_o

Sedan stör jag mig på alla som inte har lyckats lista ut skillnaden mellan frågetecken och utropstecken. :arghh:
Får jag bjuda på en kaka!

Vadå? Undrar du om jag vill ha en kaka eller kommer du trycka ner den i halsen på mig? :cautious:

Norrland är stort och där bor inga människor så därför kan vi klumpa ihop hela stället till ett.
Men det fungerar så när man är i övriga världen.
Om man t.ex. är i USA så är det svårt att få folk att förstå att Sverige inte är samma sak som Schweiz så då är det lättare att säga att man är från Europa.
Nästa fråga brukar bli om vi pratar Europeiska i alla stater eller om vi har Spansktalande befolkning eller något liknande också.

Man måste tänka på vem man adresserar med sin information.
Till dig så kan jag säga att jag är född i Lycksele men oftast så måste det bli Lappland.

Erkänner.
Även om det inte är någon nyhet.

Det stör mig när man i "riktiga" media inte har minsta aning om korrekt grammatik eller stavning.
Att man i offentliga publikationer tar fel på "de" och "dem" sticker i ögonen.
Eller när man i radio (fortfarande "riktiga" media) säger "intejuva" och liknande uppenbara språkliga fel.

Det är störande när vemsomhelst missar de här sakerna men de som jobbar med media och kommunikation borde kunna bättre.

Absolut, men fnatta på lite, det är sjuuuukt störande att stå o vänta medan någon ska vrida o vända på varenda grej. Lägg tex alla varor åt rätt håll redan i korgen/vagnen så är det bara att lägga upp dem sen :idea:
Jag får en stickande klåda på insidan av kroppen när personen innan mig i kön inte har förberett för sin betalning. :cool: Hoppar lite på stället och mår faktiskt lite dåligt. Är för övrigt jättedålig på att stå i kö och tittar över folks axlar, vilket folk i sin tur säkert stör sig på :o

Men det fungerar så när man är i övriga världen.
Om man t.ex. är i USA så är det svårt att få folk att förstå att Sverige inte är samma sak som Schweiz så då är det lättare att säga att man är från Europa.
Nästa fråga brukar bli om vi pratar Europeiska i alla stater eller om vi har Spansktalande befolkning eller något liknande också.

Man måste tänka på vem man adresserar med sin information.
Till dig så kan jag säga att jag är född i Lycksele men oftast så måste det bli Lappland.

OK, tjatigt men jag håller med om att problemet finns.
Vem säger "jag ska till Västra Götaland"?

Att många människor i USA är obildade är inte en ursäkt för att bete sig illa i Sverige.

Själv har jag dålig koll på landskapen i Sverige. Men om jag ska åka hit eller dit, så vet jag som regel destinationen bättre än "Norrland" eller "Götaland" eller "Svealand".

Nyupptäckta störningsmoment:
När sambon säger "jag sitter och tänker på..." fast han STÅR UPP! Jag vet ju vad han menar och det är egentligen skit samma, men han sitter ju inte alls!

Att jag måste tanka bilen. Det går ju snabbt och jag åker förbi en mack varje gång jag ska någonstans, men jag blir förbannad varje gång bilen plingar lite diskret och ber om mer diesel. I min hjärna förvandlas bilen till ett krävande litet as som bara vill ha och ha och ha... :rage:

Att många människor i USA är obildade är inte en ursäkt för att bete sig illa i Sverige.
Men att vara dålig på geografi är inte att bete sig illa.
Det är bara att vara dålig på geografi.
Varken mer eller mindre.

Vem i Kiruna håller reda på Skånes alla städer t.ex.?

Nyupptäckta störningsmoment:
När sambon säger "jag sitter och tänker på..." fast han STÅR UPP! Jag vet ju vad han menar och det är egentligen skit samma, men han sitter ju inte alls!

Att jag måste tanka bilen. Det går ju snabbt och jag åker förbi en mack varje gång jag ska någonstans, men jag blir förbannad varje gång bilen plingar lite diskret och ber om mer diesel. I min hjärna förvandlas bilen till ett krävande litet as som bara vill ha och ha och ha... :rage:
Ahh, bilen! Den jäkla pengaslukaren. Jag måste alltid tanka, för jag är lite snål och inbillar mig att det blir billigare att tanka bara lite. :eek:

På tal om det där med vikt.

Jag stör mig extremt mycket på när någon säger till mig att jag är smal och vältränad BARA för att jag har bra gener.

Visst. jag tror att gener (och sjukdomar) kan ha ett spel i hur man ser ut, men det är jäkligt provocerande när man av någon anledning kommer in på hälsa eller liknande och någon säger "Jo, men du ser ju ut så bara för att du vann i genlotteriet och hade jag också gjort det hade jag också varit smal."

Det kan inte vara så att anledningen till att jag är smal och vältränad är för att jag spenderar tio timmar i veckan på träning samtidigt som jag försöker att äta hälsosamt och undvika socker? De gångerna man tar en kaka eller något och någon säger "Jojo. Vissa kan ju äta vad som helst utan att gå upp i vikt." känner jag att jag vill strypa människan medan de själva trycker i sig halva kakpaketet och sedan gnäller om att de går upp i vikt för att "De fick ju inte lika bra gener som andra." :rage:

Ännu värre är när de lägger till att de själva kämpar såå hårt med träningen, men inte får resultat och äter såå hälsosamt, men vissa hade inte lika tur med generna... Då vill jag säga att anledningen till att du inte fick lika tur med generna är för att du just nu äter en Billys panpizza till lunch och igår kväll så skrev du på facebook att du nu unnar dig en en 200 gram chokladkaka för att du tog en promenad på 30 minuter :mad:

OBS OBS OBS OBS!!! Jag stör mig alltså inte på någon för att de är överviktiga utan för att en del envisas med att förminska mitt hårda arbete för att själv känna sig bättre.

Samma sak när det kommer till jobbet och man får kommentarer om att "Jojo, du tjänar ju bra för att du hade tur och få ett bra jobb."
Nä. Jag fick ett bra jobb därför att jag gick på universitetet och studerade i fyra år och jag tjänar bra för att jag arbetar riktigt hårt på mitt jobb :confused: Det handlar inte ett dugg om tur utan om hårt medvetet arbete.

Såå. Kort sammanfattat stör jag mig på de som försöker förminska andras framgångar genom att säga att de hade tur/har bra gener eller liknande.:D

:bow:
Så sant!

Jag pluggar en väldigt tung utbildning. Min syrra hade lite problem med matten i skolan. När jag sa till henne att det är bra med struktur, ta en halvtimme och plugga varje dag eller schemalägg så kommenterade en i min omgivning "alla är faktiskt inte lika smarta som du, Silkisif".
Smart?! SMART?!! Jag sliter för mina fucking högskolepoäng, det är inget som bara trillar in.

Morr.
En öm punkt:angel:

Av samma anledning säger jag aldrig grattis till körkortet, lika mycket som jag säger bra jobbat på födelsedagen.

Fler saker jag stör mig på:

1. Folk som skickar 50 miljoner meddelanden på facebook, i stil med:
(Den):Hej
(Den):Hur är det
(Den):Vad gör du
(Den):Jag har tränat nu
(Den):När ska vi prata om blablabla
(Den):Jag tänkte nämligen på en sak
(Jag): Blabla. Måste gå, vi hörs!
(Den):Okej
(Den):Men då hörs vi
(Den):Förresten läste jag en bra bok nyss.
(Den): Det är ett bra tips

2. Idioterna som inte kan flytta på sig vid tunnelbanedörrarna. Lämna plats för avstigande, tack!

3. Smarta människor som inte vet vad ödmjukhet är.

Har fler på gång... Vänta bara! ;)

Just NU är jag omåttligt irriterad på sopsorteringen, dvs återvinningsstationerna. VARFÖR är det så små öppningar på containrarna?? Att försöka HÄLLA in skräpet är nästan omöjligt, fastän jag plattar till allt - oftast måste man plocka ut skräpet bit för bit och peta ner i de smala öppningarna. Jag VET att skräpet ska vara "rent" men hallå, hur många kör sina sopor i disken innan det slängs?? Nu får jag rinnande kattmatsrester och annat obeskrivbart nerför armarna varje gång jag ska slänga nåt.

Priset tar nog en sopstations glasåtervinning - där måste man stoppa in varje burk/flaska genom ett långt smalt horisontellt rör, sticka in hela armen nästan.

Metallburkscontainern är lika erbarmelig. Ett liiitet smalt hål. Jag vill kunna HÄLLA ner mitt skräp.

Jag antar att det finns anledningar till designen men just nu stör det mig. Orimligt. Ber om ursäkt.

PS. Numera tar jag med mig engångs-plasthandskar så slipper jag köra hem med äckel på händerna. Jag som också klagar på att vi använder för mycket plast.....DS.

1. Folk som skickar 50 miljoner meddelanden på facebook, i stil med:
(Den):Hej
(Den):Hur är det
(Den):Vad gör du
(Den):Jag har tränat nu
(Den):När ska vi prata om blablabla
(Den):Jag tänkte nämligen på en sak
(Jag): Blabla. Måste gå, vi hörs!
(Den):Okej
(Den):Men då hörs vi
(Den):Förresten läste jag en bra bok nyss.
(Den): Det är ett bra tips

Det där låter som något jag skulle kunna göra! :o
Jag har inte facebook, men jag känner igen mig ändå på något sätt... Jag menar, man skriver ju - det tar ju inte upp mer tid för någon annan än vad de väljer att läsa, närhelst de känner för det? :D

Själv stör jag mig något alldeles förbannat på folk som inte kan köra på vajerväg! :rage:
Visst, fine, du är inte van, du tycker det känns trångt och läskigt och du vågar dig inte över 70-80, jag fattar - man ska ju inte köra fortare än man känner att man klarar av! Men ge fan i att gasa upp till 120 när det blir dubbelfiligt!!! :rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage:

Just NU är jag omåttligt irriterad på sopsorteringen, dvs återvinningsstationerna. VARFÖR är det så små öppningar på containrarna?? Att försöka HÄLLA in skräpet är nästan omöjligt, fastän jag plattar till allt - oftast måste man plocka ut skräpet bit för bit och peta ner i de smala öppningarna. Jag VET att skräpet ska vara "rent" men hallå, hur många kör sina sopor i disken innan det slängs?? Nu får jag rinnande kattmatsrester och annat obeskrivbart nerför armarna varje gång jag ska slänga nåt.

Priset tar nog en sopstations glasåtervinning - där måste man stoppa in varje burk/flaska genom ett långt smalt horisontellt rör, sticka in hela armen nästan.

Metallburkscontainern är lika erbarmelig. Ett liiitet smalt hål. Jag vill kunna HÄLLA ner mitt skräp.

Jag antar att det finns anledningar till designen men just nu stör det mig. Orimligt. Ber om ursäkt.

PS. Numera tar jag med mig engångs-plasthandskar så slipper jag köra hem med äckel på händerna. Jag som också klagar på att vi använder för mycket plast.....DS.
Tror anledningen är att minska risken att barn klättrar in i dem! Vet att någon (minns dock inte om det var ett barn i det fallet) klämdes i en tidnings-container när jag var barn. Tror det var då de minskade hålen. Förstår dock din frustration ;)

Själv stör jag mig något alldeles förbannat på folk som inte kan köra på vajerväg! :rage:
Visst, fine, du är inte van, du tycker det känns trångt och läskigt och du vågar dig inte över 70-80, jag fattar - man ska ju inte köra fortare än man känner att man klarar av! Men ge fan i att gasa upp till 120 när det blir dubbelfiligt!!! :rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage:

Men då är det ju gott om plats ;)

Jag stör mig något så ofantligt på folk som under hela sin graviditet postar flera gånger per dag på FB med inlägg som nu ska detta Preggot göra det och nu ska detta Preggot göra det här samt undertecknar allt med Mum to Be. :wtf:

Ännu värre är det när barnet sedan kommer och de är så inställda på det här med barnets integritet (inget fel i det, man behöver ju inte visa bilder) att de inte ens kan tänka sig berätta på FB att de faktiskt har fått ett barn och att allt är bra med dem. Nä, istället ska alla som bombarderats i 9 månader börja skriva på personens vägg och FRÅGA om det har gått bra osv... Inte så att de plötsligt lever i sin lilla bubbla och har glömt FB NEJDÅ det postar dagligen inlägg om allt annat. Man har bara tystnat helt om barnet. O_o

Sedan stör jag mig på alla som inte har lyckats lista ut skillnaden mellan frågetecken och utropstecken. :arghh:
Får jag bjuda på en kaka!

Vadå? Undrar du om jag vill ha en kaka eller kommer du trycka ner den i halsen på mig? :cautious:

Förutom när barnet kräks/ är sjuk/ måste åka till doktorn. Då är det jätteviktigt att alla i hela bekantskapskretsen får veta hur synd det är om antingen lilla älsklingen eller mamma/pappa som måste ta hand om avkomman. Har ingenting alls emot att se fina bilder på folks barn ibland men när det enda någon verkar vilja visa är bilder på febriga barn med grönt snor i näsan sittandes på akuten i sina egna kaskadspyor så förstår jag inte riktigt varför...

Förutom när barnet kräks/ är sjuk/ måste åka till doktorn. Då är det jätteviktigt att alla i hela bekantskapskretsen får veta hur synd det är om antingen lilla älsklingen eller mamma/pappa som måste ta hand om avkomman. Har ingenting alls emot att se fina bilder på folks barn ibland men när det enda någon verkar vilja visa är bilder på febriga barn med grönt snor i näsan sittandes på akuten i sina egna kaskadspyor så förstår jag inte riktigt varför...
Precis.
Den typen av bilder vill jag inte se. I första hand för att det inte är schysst mot barnet som är i en väldigt utlämnad situation, det andra är för att jag inte VILL se det.

Annars kunde jag inte bry mig mindre om folk lägger upp bilder på sina barn eller inte. Men om man nu har tjatat om en sak i 9 månader så kan det vara trevligt för den stackars omgivningen att få reda på lite basic fakta så att man inte blir orolig. Hur svårt är det att bland alla 120 inlägg man gör på en dag skriva:

Nu har mini kommit till världen
10 fingrar 10 tår och 2 lyckliga föräldrar

eller om man kan tänka sig att ge lite mer information

Nu har mini kommit till världen
3500gr och 52cm
Alla mår bra

Mer behövs inte. Jag är väl lite inne på att har man sagt A (dvs tjatat om sin graviditet) så får man säga B (berätta att det gått bra)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka