Det är ju olika uppdrag och som sagt att resurserna inte följer med patienten. Jag har aldrig haft det psykiskt så skönt på ett kliniskt jobb som under pandemin, när jag fick gå in och jobba på sjukhus. Jag slapp ju ”helhetsansvaret” för patienterna vilket var otroligt skönt. Det var en begränsad period och på många vis roligt att lära sig något nytt, men det är inte första gången någon som aldrig jobbat i primärvården uttrycker sig så
. De dagar när man haft en arbetsdag bestående av 10 gränspsykotiska patienter som inte når upp riktigt till lpt där hälften vill bli sjukskrivna, 1/3 är förföljda av en granne och alla vill ha benzo utskrivet annars ”kanske dem tar livet av sig eller köper knark på gatan”, då längtar man till akuten och få göra bedömningar och sen gå hem, med vetskapen om att det är någon annans huvudvärk när jag är färdig på mitt pass (iofs oftast primärvårdens igen snart)… slut på ot. Och jag raljerar inte över patienter om någon får för sig det, utan att det ser ut såhär ibland är i sin tur på grund av att psykiatrin har för lite resurser, dvs hela systemet är underfinansierat och för många hamnar på fel vårdnivå vilket i sig belastar systemet ytterligare.
Men Uffe K kan ha 60-års fest med våra pengar, det är ju viktigare..