Frågan är om det är bra eller dåligt? Jag kan inte riktigt bestämma mig för vilket, faktiskt...
Anledningen är ju någonstans dålig, eftersom det innebär någon sorts underbetyg till den allmänna sjukvården. Hade man tyckt att den "gratis" skattefinansierade sjukvården var bra nog eller snabb nog så hade man ju inte betalat pengar för en sjukvårdsförsäkring, liksom.
Samtidigt så kan man ju hävda att de där privata sjukvårdsförsäkringarna är bra, eftersom de dels ger totalt sett mer pengar till vård och dels "får bort" en del individer från den allmänna sjukvårdskön så att de som inte har motsvarande försäkring får vård snabbare. Förutsatt, då, att de som får vård via sjukvårdsförsäkring får det privat "hela vägen", dvs via privata läkare, kliniker osv.
Själv har jag privat sjukvårdsförsäkring som jobbet betalar (jag bara förmånsbeskattas för den), det tror jag är ganska vanligt bland tjänstemän i den privata sektorn. Jag har också provat den en gång när jag skadade mig på en skidresa anordnad av jobbet. Fick supersnabb hjälp på idrottsklinik och därtill 10ggr hos sjukgymnast, så ur personligt perspektiv är jag ju såklart positivt inställd till dessa försäkringar.