Oregistrerat sto

MoonFlight

Trådstartare
Jag kollade runt lite och kom in på travsport.se nu ikväll och sökte på min hästs pappa (Lillis Frisäng). Jag tänkte på skoj kolla om hon var med och gissa om jag såg ut så här: :eek: när jag såg att DÄR är min Maja med...

2000 Ej färdigregistrerad sto
Reg.nr 00-1716 Mor: MOON FLIGHT Morfar: CORNELIUS

Nu till min fråga, vad innebär det när det står: ej färdigregistrerat??
Någon som varit med om det förut?? Hon är inte frysmärkt eller något och det var därför jag undrade lite hur det var med reg.nr åså. Samt om fölavgifter odyl är bet eller vad som gäller då?
(Har varit slö och inte skaffat pass, lite därav frågan om fölavgift... Vill ju inte direkt få 20.000 + eller va det kan vara på halsen oxå)

Om någon har den minsta aning så skulle jag uppskatta hjälp!!
Ska ringa stc/atg imorgon och kolla med dom vad det är som gäller. Kan ju vara bra att veta eller vad säger ni??

Sv: Oregistrerat sto

ja det där lät ju lite knepigt...och när hästen inte är frysmärkt heller...det kan ju vara så att fölavgiften inte är betald..och hästar födda 2000 får automatiskt pass..kan du inte ringa uppfödaren och fråga hur det ligger till?? annars kan ju hända att du måste betala fölavgiften..jag vet faktiskt inte hur det förhåller sig med sånt....

men hästen är ju registrerad som född.....och det blir dom nog inte om inte avgiften är betald...dom kanske helt enkelt struntade i att frysmärka....märkligt

Tycker oxå att det är märkligt... men jag vill för allt i världen inte frysmärka henne, men chipmärkning går väl lika bra nu för tiden eller har jag helt fel? Ska se om jag kan hitta nr till uppfödaren, tror du det går att hitta genom stc/atg eller måste man leka detektiv??

Så hon ska få pass automatiskt?!? KANON i så fall, har världens probelm med det mest eftersom vi ska flytta till USA om ett par år och Maja måste följa med. Kollar man på jordbruksverkets regler både här och USA så blir man tokig... På USA:s sidor står det: Hästen ska vara godkänd enligt svenska regler.... (men för vilken ras, den ras som är eller bara allmänt??) Går det att regga henne som korsning? HJÄLP... *snyft*

det har jag ingen aning om hur man kan regga, jag har ju bara "vanliga" travare :D

men för att få pass måste man DNA typa hästen, det KAN bero på att mamman inte var DNA typad...vi hade en period där alla avelsston skulle ryckas tagel på, de som inte rycktes på blev inte avkommorna reggade...det kanske kan vara därför din inte är det??

:D jag kollade på Moon Flight...hennes mamma hette Dracna...och Dracna hade jag som passhäst på 70 talet :rofl: Va kul

Väldigt bra fråga, jag kan nog inte få tag i uppfödaren har jag en väldigt stark känsla av kommer jag på så här i efterhand. Det gick knappt att få tag i henne när vi skulle köpa Maja, fick massa konstiga nr som inte stämde. Men jag har ju hennes personnr i alla fall som stod på köpekontraktet... kanske kan klura ut lite därifrån?!?

Men jag vill inte ha henne reggad utan mitt mål är ett pass som hon kan åka till USA på utan att det kostar mig skjortan att skaffa...

Världen är allt bra liten! Du har inga kort på henne va?? *nyfis*
Så du känner "nästan" min häst... *öhh*
Hur var Dracna i temperament och storlek?

JA du...hon var mörkbrun, jättetrevlig vad jag kan komma ihåg...kanske runt 158 i manken...hon var ingen snygg häst direkt utan mer "rak" i hela kroppen..om jag inte minns helt fel hade hon ganska våfig pannlugg :D det var ju några år sen om man säger så...vet inte om jag har kort på henne....tror inte det..men kanske..

dom är nog ganska lika i huvudformen iallafall, Dracna hade gansk lång nosrygg och stora ganascher har jag för mig....det verkar ju din också ha...

Ring till STC och kolla vad som gäller din häst, det kan vara något papper som fattas osv. De brukar vara väldigt hjälpsamma om man har några frågor.

Om du köpt hästen som ridhäst är det säkert så att uppfödaren/ägaren inte genomförde frysmärkning och slutregistrering för att de visste att hästen inte skulle starta som travare. Fölavgiften borde vara betald eftersom hästen "finns i registret"

Vet du om din häst haft några skador som föl/unghäst ?
Är hon inkörd och tränad någon gång ?.

Vad som gäller för reg.av travare som inte ska frysmärkas utan chipmärkas istället har jag ingen aning om, men ring eller maila till STC som Snurrfian skrev. De är hjälpsamma.

Lycka till !

Jag har haft henne sedan 14 mån och hon är ju 00:a.
Hon är inkörd (av mig och inte travtränad). Inte haft några skador innan hon kom till mig vad jag vet (gick dock på hasorna när hon föddes).

Hoppas verkligen att fölavgiften är betalad... hur kan man ta reda på hur mycket den är på?? Någon som vet det? Lillis avled 99 så det kanske inte finns kvar?

Ska ringa stc och se... tack tack

Men om du haft henne sedan 14 månaders ålder borde du fått meddelande om att "fryspatrullen" är på gång. Vad sa uppfödaren/ägaren när du övertog hästen?
Fanns det ingen anledning till att någon märkning inte gjordes under första året ?

Även om man missar att frysmärka hästarna som föl/ ettåringar så är det inga problem att göra det senare. Avgiften till hingsten är säkert betald......det är inte förrän man skickat in språngsedeln och betalat som fölen "syns i datan".

Berätta hur det går för det här är spännande !!!

Aha.......du kanske menade att du haft henne i 14 månader inte sedan hon var 14 månader.....tänkte fel där.....

....är bara jag igen.....Lillis kostade 6000:- vid levande föl när man bokade för 99-års betäckningssäsong.

dom sa ingenting om "frysmärkningspatrullen" eller något. men jag ville ju inte ha henne märkt heller så det var ju bara bra.

men hon syns ju inte mer än det som står om att hon inte är reggad. men hon har ju reg nr... typ?!?

jag har haft henne sedan hon var 14 mån alltså 3½ är snart eller var det blir..

Hur fick du veta att han bara kostade 6000??

Jag har bokhyllan full med "Vinternummer" .....från -74 och framåt så det var bara att kolla avgiften där :)

Du kan nog lugnt konstatera att avgiften är betald och koncentrera dig på att undersöka hur du ska kunna registrera hästen utan att frysmärka den.

Vid den slutgiltiga registreringen (i samband med märkning) tas även ett DNA test innan allt är klart. Frågan är om du kan registrera in din häst utan att frysmärka den (med chip eller tatuering). Om du ska registrera in din häst med "okänd" härstamning kan det väl vara idé att försöka få bort det preliminära reg.numret hos STC först om det går.

Eftersom det krävs att alla hästar i Sverige ska ha pass så måste det ju gå att lösa på något sätt tycker man.

Liknande trådar

Hästmänniskan Pratade med dom på STC idag ang pass till mitt vbl sto som ej är reggat. (De uppgifter som finns online är: 2000 Ej färdigregistrerad...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
7 059
Senast: Immer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025