Sorliga nyheter

Sv: Sorliga nyheter

jag tror nog att snor man en häst så har man anting kontakter som gör det eller så kan man göra det själ.. men vet ju aldrig vilket yrke en tjuv har.... kanske överreager... vad vet jag men för mej känns det säkrare med FM, visk det går säkert att ändar siffrorna där också om man vill. men då måste man ju ha hela landets siffror så inte någon annan häst har dom siffrorna..

Går ju att bedöva innan man bränner och det behöver heller inte vara några blaffor till märken.
Och jag vill se den tjuv som ger sig på att försöka plocka ut ett chip ur en häst! För det första måste tjuven ha en chipläsare för att kunna vet om där finns något och dessa är inte billiga.
Sedan ska han lyckas operera ut det också.

japp helt rätt, men kör hästen utomlands, där är det nog billigar och lättare att hitta någon som gör jobbet om man inte kan...dom som stjäl vet hur dom ska göra..

tycker ändå att det är trevligare med FM än BM, fy fan vad det stinker..bränt kött...blä

Gnist skrev:
Lite ot och nyfiket undrat..
Går dessa varmblod att registrera föl efter i den "rätta" stamboken/registret ??? För travet alltså...

Det står något om att "speciella regler gäller för avkommor". Vad detta innebär har jag inte satt mig in i, eftersom det inte är av något intresse för min del. :D

Immer

Snart kan du inte längre föra hästar in och ut ur landet utan pass.
Kontrollerna börjar redan bli hårda på hur det får gå till.
Fick höra talas om några som skulle frakta hem en hel lastbil med hästar från tyskland.
Vid gränsen var det nåt som inte stämde med EN hästs papper. Då släppte man inte genom några av hästarna på den lastbilen.

Likadant ska tullen här utrustas med apparater för chip-kontroll och inga hästar släpps ut utan att papper är i ordning med pass o allt.
Tar de sig utanför sverige ändå så kommer de att stoppas nånstans för kontroller.

Nej jag tror iallafall inte det!!
I såna fall skulle ju hela marknaden falla, för mig skulle det vara guld, har ett toppstammat oregistrerat sto och skulle kunna göra mig en rejäl hacka på hennes avkommor!!
Är dock inte intresserad av att ha henne inregistrerad som travare och tänker istället regga henne som okänd härstamning hos SH, trots att jag inte skäms över att hon är travare utan bara för att det blir billigare så... :angel:

Immer, du som verkar ha koll på det här... Vad är det för villkor för att få registrera i STCs tredje stambok?
För när jag vände mig till STC så skickade de mig vidare till SH... även fast hästen i fråga är en travare:confused:
Jag skulle ju säkerligen kunna luska reda på stammen, vet i dagsläget inte vilken hingst han är efter, men misstänker att tidigare ägare och uppfödare "blåst" hingstägaren på pengarna...och det är därför de inte vill avslöja vem pappan är, kan jag som nuvarande ägare då bli skyldig att betala fölavgiften? Eller hur funkar det egentligen?

För det känns ju lite roligare att ha alla papper i ordning och veta lite mer om hästen än att det bara står okänd härstammning...

Du måste nog veta stammen för att öht kunna registrera hos STC.

Jag skickade iväg de papper jag hade (ett gammalt vaccinationsintyg med hästens namn och härstamning, kvitto på betald språngavgift, kvitto på ultraljudsundersökning av stoet samt intyg från stoets ägare att det fötts ett stoföl) Tillsammans med resultatet av blodtypningen räckte detta för att få min häst registrerad i tredje stamboken.

Immer

MoonFlight skrev:
Pratade med dom på STC idag ang pass till mitt vbl sto som ej är reggat.
(De uppgifter som finns online är: 2000 Ej färdigregistrerad sto
Reg.nr 00-1716 Mor: MOON FLIGHT Morfar: CORNELIUS)
Problemet nu är att om (vilket jag måste) ska ha pass till henne MÅSTE hon frysmärkas och jag vill inte under några som helst omständgheter frysmärka min madame. Nästa problem är att vi kommer flytta med oss till USA om något år och då vill jag ha med min häst givetvis, men enligt dom regler som finns måste hon vara godkänd enligt eu-regler för det tyckte jag dom sa i alla fall.
Vet inte hur jag ska göra, finns väl kanske någon annan stambok man kan regga i?!? Vet inte hur jag ska göra och jag blir bara mer och mer förtvivlad för jag tänker INTE frysmärka henne, aldrig. För det första är hon 5 år och det kommer bli sviiiin dyrt och så vill jag inte att hon blir klassad som travare...

Någon måste ha något tips eller? Finns det någon stambok för "korsningar" (??) som gör att dom fortfarande får exporteras så att säga??

Varför har du en travare då om du inte vill att hon ska klassas som det?

Hur som helst. Jag har ett vbl, 7 år iår, imp. från Finland och fortfarande registrerad där, ej fysmärkt. Han får grundpass som okänd. Det var STC's rekomendation då det skulle bli krångligt genom dom. Skillnaden är då att det står okänd härstamning i passet. Mer info finns nog på www.svehast.se -> kompassen

äh. i USA vet dom ändå inte vad frysmärkningen står för.

och om du nu tycker att det är dyrt att frysmärka o har det som argument att inte göra det. men du tänker skicka hästen fram o tillbaka över atlanten?

*kl*
Jag hade ett vbl som jag reggade utan problem i tredje stamboken, uppgav föräldrarna, tog ett blodprov och samtidigt ritade vet av honom för id-blankett. Inga som helst problem. Man ska inte fråga STC så mycket, man ska bara ringa och säga vad det är man vill göra så löser sig allt utan problem
Fast passet för hästarna i tredje stamboken ser vldigt budget ut:smirk: Verkar som om de har satt någon praktikant på att klippa och klistra samt leka med laminatapparaten:devil:
Fick pass trots att jag skickat in papper på att hästen var avlivad - slapp betala dock:cool:

Apo som undrar hur det gick med tanke på trådens ursprungsdatum..

Angående utseendet på pass för tredje stamboken, så tycker jag nog att den enda skillnaden mellan den och en "vanlig" är färgen. ;)

Immer

Liknande trådar

S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 677
Senast: Blossi
·
Trav Jag kollade runt lite och kom in på travsport.se nu ikväll och sökte på min hästs pappa (Lillis Frisäng). Jag tänkte på skoj kolla om...
2
Svar
20
· Visningar
1 480
Senast: MoonFlight
·
Trav Lite spinn-off på ghosts tråd om den GB-reggade hästen... Ett föl som importeras med sin mamma blir mockinländare, så skrev Lines i...
Svar
6
· Visningar
1 122
Senast: martha
·
A
Islandshäst Jag har tagit mig friheten och lånat Sambaengis citat från en annan tråd för detta med hur allt kommer att fungera med registreringar...
2
Svar
21
· Visningar
2 653
Senast: Kick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka