Sorliga nyheter

Sv: Sorliga nyheter

Det är inte fråga om att regga hästen i någon stambok ,i en stambok kommer ingen häst utan känd stam in. Här är det fråga om att skaffa hästen ett pass i registret för övriga hästar.
PL

Har folk verkligen inte annat för sig än att bli upprörda över någon som inte vill frysmärka sin häst?

Vadå rasmässigt?

Är det förbjudet att ha en fjording utan stubbman? Ett halvblod med lång man, en islandshäst med kortryckt man?
Det är väl ändå en stor skillnad på utseende i man, klippning etc kontra att man väljer att regga sin häst med okänd stam för att man inte kan förlika sig med att den som regelrätt reggad kommer att märkas.

Kanske att folk blir sura när hon jämställer en frysmärkt häst med judarna under andra världskriget? Då tycker jag att man kan växa upp och läsa på lite...

Har någon travhäst suttit i koncentrationsläger när de fått sin frysmärkning kan man ju undra?

Och jag kan på ett sätt förstå att hon inte vill ha frysmärkning, men då ska hon inte heller gnälla över att det blir svårt och dyrt att göra på nåt annat sätt.

Absolut, jag håller med om att den var en dum jämnförelse, men påhoppen började knappast EFTER att hon skrivit det...

Jag tror väl inte att våra inlägg om "skäms du över att ha en travare?" var menade som påhopp - iallafall inte mitt. Men för oss som har och/eller rider ridtravare och som får en del gliringar om det, så känns det trist när en person som äger en ridtravare inte vill frysmärka sin häst "eftersom den då klassas som hamburgare". Jag tycker inte att det är konstigt att man reagerar.

Men visst, jag tycker ju att hon gör som hon vill - det går ju att regga hästen som okänd härstamning. Dock tycker jag att det är dålig stil att registrera hästen som okänd härstamning när hon faktiskt VET stammen. Det har ju även pratats om STC's tredje stambok i den här tråden, och jag tycker väl personligen att det låter som ett vettigare alternativ.

Sen att det händer var och varannan dag att hästar registreras "fel" medvetet tycker inte jag är någon ursäkt för att göra det.

Men isåfall så får STC skylla sig själva som inte kan tillåta chippning tex.
Om man endå inte ska tävla trav med sin travare så varför frysmärka?

För att det inte är så fint, hellre ett chip som inte synst som på "alla" andra hästar...

Cecely skrev:
För att det inte är så fint, hellre ett chip som inte synst som på "alla" andra hästar...

ALLA andra hästar har inte chip....
tycker du att brännmärking är snyggt??
eller är det bara fm som är fult??
är det bara för att det är "travar" status på det??

Cecely skrev:
Men isåfall så får STC skylla sig själva som inte kan tillåta chippning tex.
Om man endå inte ska tävla trav med sin travare så varför frysmärka?

Som jag svarade trådskaparen tidigare - min häst är registrerad i STC:s tredje stambok, och de krävde inte att hon skulle frysmärkas, eller märkas öht. Dock valde jag att låta chippa henne ändå.

Immer

Då har vi ju lösningen där! :idea:

Jag har själv en ridtravare, hon har aldrig varit i travträning eller startat. Frysmärkningen bryr jag mig föga om... syns inte under manen! :angel:

Behöver de inte frysmärkas då??? Trodde jag fast då blir det iofs bara en kostnad mindre. :)

Emmahpemma skrev:
jag är inte insatt i hur reglerna är, men om det är som du säjer så tycker jag det är konstiga regler. då kan man ju lika gärna strunta i att registrera som olika raser öht, lika bra att klumpa ihop allihopa.

Alltså, vad jag har läst och uppfattat i tråden, så har hon funderingar på att regga hästen med okänd stam, i någon stambok tillhörande någon annan ras.

Fullt tillåtet. Jag var allvarligt beredd att regga min arab som kamel eller vad fan som helst för att slippa arabregistraturen som bråkade. Nu blev han tillslut purebred arab även på pappret.

Men det är alltså INTE förbjudet att regga nån annanstans än tänkt. Jag vet inte hur det är emd att avsiktligt 'dölja' stam och kalla den för okänd men har svårt att tro att det skulle vara otillåtet.

Däremot tycker jag anledningen i den här tråden är rent ut sagt FJANTIG.

Och hur ska hon kunna 'skryta' med att det är ett vbl när den är reggad som okänd? :angel:

Mysaan skrev:
Behöver de inte frysmärkas då??? Trodde jag fast då blir det iofs bara en kostnad mindre. :)

Läs mitt inlägg längre bak i tråden.
Min Best blev alltså registrerad i tredje stamboken i juli 2002, med stamboksnummer 1. STC hade inga som helst krav på någon märkning, vare sig frysmärkning eller någon annan form av märkning. Däremot krävdes blodtypning samt konturdiagram.

Immer

MoonFlight skrev:
Jag skäms inte över att hon är vbl absolut inte, vill bara inte ha henne stämplad som "en oduglig travare" som bara duger till hamburgare... Det känns lite så.
Jag vill inte ha henne FM för att det är sååå fult och stämpel.
Vad är det för fel med att jag inte vill FM henne??
Tycker det är bättre att hon ej är märkt och gör bra ifrån sig och dåååå kan man skryta om att hon är vbl, men hon ska inte få bli sedd ner på bara för att hon är vbl, inget hon valt själv

Om det gör saken lättare så kan jag bara säga att här i USA är det vanligt att frysmärka även andra hästar än travare. Det för att häst tjuvar fortfarande existerar (precis som i vilda västern!), men de ogärna stjäl en häst med frysmärkning.
En bekant till mig har ett DYRT fullblodssto som tävlas i GP-hoppning, och hon är frysmärkt. Det är ingen som tror att det är en travare, eller rynkar på näsan åt det! :smirk:

Vart i USA ska du flytta?

Lite ot och nyfiket undrat..
Går dessa varmblod att registrera föl efter i den "rätta" stamboken/registret ??? För travet alltså...

Egentligen tycker inte jag heller att frysmärkningen är speciellt SNYGG! Den är mer som ett nödvändigt ont. Jag tycker att man ska kunna slippa den om man inte har för avsikt att tävla trav med sin häst. Visst att rasen är framavlad för det men det finns ju uppenbarligen en och annan som för det inte vill tävla just trav med sin häst.

Det finns frysmärkta russ också. Jättefult! För de små liven får dessutom jättestora siffror på halsen. Ska hästen promt märkas så ja tack till ett mer diskret brännmärke eller chip.
Fast jag antar att vi får vara glada så länge vi slipper plastbrickor i öronen på våra hästar iaf.

*lånar*
hellre frysmärke än brännmärke , tror nog att det gör väldigt mycket mer ont att bränna än att frysa in ett märke.. utan att veta.....
och ett chip går nog att plocka ut om man verkligen vill sno en häst, flr kan man plocka ut små benbitar så kan man plocka ut ett chip
nej jag ser hellre att man börjar frysmärka alla hästar, varvför inte göra som en del Amerikanska hästar mellan fram benen .. där syns det ju inte om man nu inte vill ha det på halsen.

Men att plocka bort ett chip kostar säkert lika mycket som att köpa hästen..

Liknande trådar

S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 677
Senast: Blossi
·
Trav Jag kollade runt lite och kom in på travsport.se nu ikväll och sökte på min hästs pappa (Lillis Frisäng). Jag tänkte på skoj kolla om...
2
Svar
20
· Visningar
1 480
Senast: MoonFlight
·
Trav Lite spinn-off på ghosts tråd om den GB-reggade hästen... Ett föl som importeras med sin mamma blir mockinländare, så skrev Lines i...
Svar
6
· Visningar
1 122
Senast: martha
·
A
Islandshäst Jag har tagit mig friheten och lånat Sambaengis citat från en annan tråd för detta med hur allt kommer att fungera med registreringar...
2
Svar
21
· Visningar
2 653
Senast: Kick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka