Sorliga nyheter

Sv: Sorliga nyheter

Du får väl se till att hon presterar så bra att folk inte stämplar henne då...

Och jag tror inte hästen bryr sig, det är helt och hållet du som har problem med FM... Om du slutar skämmas över att hon faktiskt ÄR ett varmblod så lär du inte bekymra dig över om din häst har ett nummer på halsen eller inte. Kamma över manen tills du lärt dig.

Jenny

Jag tycker det låter som om hon inte skäms över att det är en travare, hon vill bara inte ha en...

Jag tycker inte det är så konstigt...

MoonFlight skrev:
Jag skäms inte över att hon är vbl absolut inte, vill bara inte ha henne stämplad som "en oduglig travare" som bara duger till hamburgare... Det känns lite så.
Fast, den inställningen (som jag också har märkt finns vilket är supertrist) får mig bara att bli ÄNNU MER taggad att visa folk att min häst minsann är duktig - och inte är nån tokhäst som bara duger till hamburgare.

Menmen, du gör såklart som du vill, och visst kan jag förstå om man tycker att frysmärkning är fult. Men jag måste säga att jag tycker det är fel att stamboksföra en häst under falska uppgifter (dvs "okänd härstamning)...

MoonFlight skrev:
Hur tror du judarna kände sig under 2:a VK?? Jag tycker att det är liiite samma sak, märkning som märkning eller har jag fel???

Ursäkta mig, men :eek: hur kan du ens jämföra fm av ett varmblod och judeutrotningen ???????????????????????????

Hur "naturligt" är det att ha ett chip under huden i resten av sitt liv då :mad: ?
Hade JAG fått välja så hade jag utan tvekat tagit frysmärking.
M vH A_Z, som TVINGATS till att chippa sin unghäst :cry: (islandshäst)

MoonFlight skrev:
Hur tror du judarna kände sig under 2:a VK?? Jag tycker att det är liiite samma sak, märkning som märkning eller har jag fel???

Du kan väl inte jämföra travarnas frysmärkning med det som gjordes mot judar under andra världskriget?

Säger bara en sak.. efter läst hela denna tråd

DU borde fan inte få ha en travare! Hon är värdig en ägare som är STOLT över att hon är en travare och inte vill mygla under bordet med det!

Jag hade min kille i nio år och visade stolt upp honom på tävlingar och träningar, knoppade man och allt så man skulle se hans frysmärkning.. ville visa hela världen att travare kan! Folk berömde och sa hur fin han var och hur kul det var att se travare på tävlingsbanan som ridhäst och inte bara travare..
Han höll inte för trav men han blev en jävla tävlingshäst i stället och FM sådan! Ingen jävla hamburgare här inte!

Och att dra in judarna och andra världskriget.. det är bara rent omoget!
Fy fan.

Du vet stammen.. så låt henne då bli frysmärkt och hamna i stc's register som den häst hon är med riktiga papper!

Senast ändrad av en moderator:

Förresten. om du nu skäms så mycket över att ha en travre så kasnke du borde tänka över hur det skulle kännas att ha något utan papper, utan stamtavla osv... Vore inte det också pinsamt? Och... vad har judarna gjort dig?

*knapplån*

Om ditt sto har Lillis Frisäng som pappa så är han avelsgodkänd. Min kille har honom som pappa.

Jag skäms inte över att hon är vbl absolut inte, vill bara inte ha henne stämplad som "en oduglig travare" som bara duger till hamburgare... Det känns lite så.
Jag vill inte ha henne FM för att det är sååå fult och stämpel.
Vad är det för fel med att jag inte vill FM henne??
Tycker det är bättre att hon ej är märkt och gör bra ifrån sig och dåååå kan man skryta om att hon är vbl, men hon ska inte få bli sedd ner på bara för att hon är vbl, inget hon valt själv
Men snälla rara lilla du, VÄX UPP!!!! :devil:
Som någon annan redan påpekat så kryllar det av raser som brännmärks på låren alternativt har frysmärkta eller inbrända siffror på ryggen.
VAR sjutton ligger problemet någonstans annat än i din skalle? :eek:

Du framstår verkligen som någon som skäms för din egen häst. En häst är en häst är en häst och om man inte kan stå för sina känslor för den egna hästen utan mer bryr sig om vad andra anser om den är de kanske dags att fundera på om man ägnar sig åt hästar av rätt anledning.
Kan du inte stå emot andra människors åsikter om fd travhästar eller travstammade hästar borde du antingen sluta med hästar eller gå ut och skaffa dig ett anonymt svenskt halvblod istället. De kommer garanterat utan vare sig frys eller brännmärkning.

Jag tycker du ska vara stolt över den rasen du har valt. Visst kan du regga henne som okänd, men hur kul är det att ta ett ev. framtida föl på hhenne. För mig är det intressantare att ha en travare som mamma till mitt korsningsföl än inget annat än en okänd härstamning. Om ev. snobbiga människor helt plötsligt tycker och tänker är inte ditt problem. Har du en ridmusklad, välriden travare som ser trevlig ut är det väl mer pondus än att ha ett halvblod som inte är lika välskött? Sedan att de i allmänhet är billigare att köpa in(om de nu inte är travstjärnor)..det är ju bara plånboken..inte hjärtat och hjärnan på varken dig eller hästen..
Ja et var vad jag tyckte..

Herregud, jag förstår inte hur ni orkar ge er på denna tjej! :devil: Hon hade en fråga om hur hon skulle ordna pass, det var allt!
Alla hästägare bestämmer väl över sin egen häst, VILL man inte frysmärka och det går att ordna på annat sätt, då är det väl helt och hållet upp till hästägaren!

Det är så typiskt att det ska bli såhär, någon vänder sig med en enkel fråga och får en hel drös med svar och påhopp om annat!

Fan vad trist! :mad:

Eftersom en reggad svensk varmblodigtravare kommer automatiskt med en frysmärkning precis som en reggad holsteiner kommer med en brännmärkning är det väl inte så underligt av vi reagerar på någon som vill vara utan ett för rasen standardiserat märkningssystem.

Men snälla, vad bryr det någon om hennes häst inte är frysmärkt... :confused: Så länge hon sköter sig enligt reglerna.

Varför kan man inte respektera andra människors val?

Min travare har en riktigt misslyckad märkning, den syns inte ett smack!
Förut syntes iaf lite, men nu ingenting.

hon har ju tänkt registrera en häst med känd stam, som en häst med okänd stam.. :smirk: det är inte regelrätt!

jag är inte insatt i hur reglerna är, men om det är som du säjer så tycker jag det är konstiga regler. då kan man ju lika gärna strunta i att registrera som olika raser öht, lika bra att klumpa ihop allihopa.

Alltså, vad jag har läst och uppfattat i tråden, så har hon funderingar på att regga hästen med okänd stam, i någon stambok tillhörande någon annan ras.

Har folk verkligen inte annat för sig än att bli upprörda över någon som inte vill frysmärka sin häst?

Vadå rasmässigt?

Är det förbjudet att ha en fjording utan stubbman? Ett halvblod med lång man, en islandshäst med kortryckt man? :smirk:

Måste jag ha kvar Levislappen på jeansen om jag inte vill?

Senast ändrad:

Emmahpemma skrev:
jag är inte insatt i hur reglerna är, men om det är som du säjer så tycker jag det är konstiga regler. då kan man ju lika gärna strunta i att registrera som olika raser öht, lika bra att klumpa ihop allihopa.

Eh, ja, det händer ju liksom dagligen! :smirk:

Tex de som inte vill kosta på dyr registrering och pass till sin häst som är av en specifik ras, de reggar sin häst som svensk ridponny tex istället.
Tråkigt men förståerligt, speciellt för ridskolor mm.

Liknande trådar

S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 677
Senast: Blossi
·
Trav Jag kollade runt lite och kom in på travsport.se nu ikväll och sökte på min hästs pappa (Lillis Frisäng). Jag tänkte på skoj kolla om...
2
Svar
20
· Visningar
1 480
Senast: MoonFlight
·
Trav Lite spinn-off på ghosts tråd om den GB-reggade hästen... Ett föl som importeras med sin mamma blir mockinländare, så skrev Lines i...
Svar
6
· Visningar
1 122
Senast: martha
·
A
Islandshäst Jag har tagit mig friheten och lånat Sambaengis citat från en annan tråd för detta med hur allt kommer att fungera med registreringar...
2
Svar
21
· Visningar
2 653
Senast: Kick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka