Sorliga nyheter

Sv: Sorliga nyheter

MoonFlight skrev:
Om jag frysmärker henne spelar det ingen roll vad hon presterar, hon är ett vbl och i vissas ögon mindre värd pga det (eller har jag heeeelt fel)??
Majoriteten av alla ridhästar är varmblod... Äger ett själv, mitt andra vbl, reggat i ASVH med känd härstamning. :smirk:

Går det inte att registrera henne i STC:s tredje stambok? Då slipper du frysmärka (men hästen får inte starta i offentlig travtävling i Sverige).

Mitt sto, en kallblodstravare, köpte jag för snart 5 år sedan. Det fanns inga som helst papper på henne, förutom ett par gamla vaccinationsintyg där det stod vilka hennes föräldrar var samt vem som var uppfödare.
Jag kontaktade uppfödaren, men han hade ingen språngsedel eftersom han köpt stoet dräktigt. Så fick jag via STC namn och telefonnummer till den som ägde stoet när hon betäcktes, och se - de hade både kvitto på betald språngavgift samt ultraljudsundersökning av stoet!
Uppfödaren intygade att hans sto hade fått ett stoföl.
Sen tog veterinären blodprov på mitt sto, och skickade provet för blodtypning. Och det stämde!
Besten är sedan 2002 registrerad i tredje avdelningen av STC:s stambok (hon har f ö stamboksnummer 1!). Det fanns inga som helst krav på frysmärkning, men jag valde själv att låta chippa henne.

Varför registrera en häst i exempelvis SH med okänd härstamning när man vet stammen? Jag tycker det är jätteroligt att mitt sto är registrerad i rätt stambok!

Vill du veta vem på STC du ska kontakta angående tredje stamboken kan du skicka ett PM till mej.

Immer

travare frysmärks, punkt slut. oavsett vad dom ska användas till.
likasom att haflingers (utlandsfödda iaf.) är märkta på låret..
inget konstigt med det. finfint sätt att hålla reda på identiteter!

Mia_R skrev:
Majoriteten av alla ridhästar är varmblod... Äger ett själv, mitt andra vbl, reggat i ASVH med känd härstamning. :smirk:

Hur går man tillväga för att göra det då? Frysmärkt eller inte?

Svenskt Varmblod -ridhäst
Svensk Varmblodig Travhäst -travhäst = sån som du har!

Man frysmärker inte hennes ras. Ägde ytterligare ett annat vbl tidigare som reggades i ASVH efter import från Holland, hon har istället ett brännmärke på låret eftersom hon även är reggad i den holländska stamboken KWPN.

MoonFlight skrev:
Hon sa att hon inte visste om det gick någon annanstans eftersom hon är vbl, men jag vet inte *HOST* vem hennes föräldrar är?!?
vet inte hur jag ska göra... NÅGON med samma problem? Måste det ju vara, kan inte tänka mig att alla andra vbl i heeeela sverige är reggat...

Jag läste detta EFTER att jag svarat.
Vet du inte vilka föräldrarna är? Då har jag svårt att tänka mej att du öht skulle kunna registrera hos STC. De registrerar väl inga travare med okänd härstamning? :confused:

Om du inte kan registrera hos STC är det väl SH som gäller. Såvida inte ASVH går med på att registrera in den där (den är ju trots allt en varmblodig häst)

Immer

Jag kan hennes stam så det är bara det att jag vill hitta ett kryphål att få pass utan att fm:a

Jag tolkar hostan som att hon mkt väl känner till härstamningen, hon har ju även tidigare skrivit in vilken hingst den är efter. Inte för att jag vet om det är en godkänd hingst, men eftersom hon inte reggats tidigare finns det isf en hingstägare som blivit lurad på avgiften av uppfödaren. :mad:

OK, då förstår jag.
Men jag förmodar att samma sak gäller min Best. :D (och hon har ändå både blivit registrerad hos STC och fått ett pass)

Immer

Kan mycket väl tänka mig att det är så... tjejen jag köpte av verkade inte direkt ärlig, fick 3-5 nr av henne och man fick aldrig tag i henne när man sökte henne.

Problemet är att hur får man veta om det är betalt och hur mycket det ligger på? Jag vill ju inte direkt behöva betala XXXXX antal tusen bara för att hon inte betalat. Det är ju inte riktigt rätt tycker jag i alla fall.

eller så køper man en skimmeltravare dær mærkningen inte syns :D

Hade jag køpt ett oregistrerat varmblod som inte ær FM så hade jag sjælv helst undvikit frysmærkningen om det inte hade varit någon som faktiskt gør det vældit snyggt. Har sett hæstar som haft mærkningen på sniskan & det har varit ojæmnt = vældigt fult.

Eller frysmærk henne som irlændarna gør på sadelstaden vid sidan av ryggraden dær sadeln ligger. Syns inte nær hon har tæcke eller sadel. :idea:

Tror det kan vara lite svårt att "göra om" henne till skimmel tyvärr =(
Men man FM väl bara på halsen i Sv vad jag vet.

Tycker chippning borde vara "lika mycket värt" som FM det säger ju samma sak så...

MoonFlight skrev:
Hur tror du judarna kände sig under 2:a VK?? Jag tycker att det är liiite samma sak, märkning som märkning eller har jag fel???

Ibland undrar man om man ska skratta eller gråta.. :eek: :mad:

Du jämför de tragidier som judarna utsattes för med en frysmärkt travhäst.

Tror du att din häst kommer att känna sig som de arma stackarna gjorde när de fick ett nummer intatuerat. I så fall har du en väääldigt intelligent häst.

Nä, tänk till lite, hörru!

MoonFlight skrev:
Jag vet att hon är VBL men om hon nu inte används till trav VARFÖR ska jag då FM henne??

Kanske för att kunna få pass och flytta till USA? Det var väl det du ville?

knapplån

Ärligt talat förstår jag inte varför du skäms över att ha en travhäst... åtminstone är det så jag tolkar det faktum att du hellre reggar henne under falska uppgifter i fel stambok, än i rätt stambok och får henne frysmärkt.

Själv är jag faktiskt stolt över att ha en ridtravare, och jag har hennes man kort så frysmärkningen syns. Hon är en sån jädra trevlig häst som går så otroligt fint så jag är stolt över att få ha henne - och skulle inte byta bort henne för allt i världen.

Jag skäms inte över att hon är vbl absolut inte, vill bara inte ha henne stämplad som "en oduglig travare" som bara duger till hamburgare... Det känns lite så.
Jag vill inte ha henne FM för att det är sååå fult och stämpel.
Vad är det för fel med att jag inte vill FM henne??
Tycker det är bättre att hon ej är märkt och gör bra ifrån sig och dåååå kan man skryta om att hon är vbl, men hon ska inte få bli sedd ner på bara för att hon är vbl, inget hon valt själv

Tycker att du är lite naiv som vägrar frysmärka. Många duktiga hästmänniskor ser att det är en travare oavsett om hon har siffror på halsen eller ej.

Och vaddå presterar? River hon färre hinder om hon har siffror på halsen? Det viktigaste är väl ändå vad hästen är värd för DIG?

Många raser brännmärks också, är det också fel tycker du?

/Lena, stolt ägare till frysmärkt travare!

Ärligt talat så fattar jag inte heller varför man måste FM en häst som inte ska gå på travet om man inte vill. Frysmärkningen har ingen funktion då.
Chipp är egentligen samma sak som en FM så varför finns inte det allternativet...

Jag tror halvblodsägarna skulle skrika rakt ut om deras hästar skulle FM:as.
Det är ju inte speciellt snyggt på en häst, tänk er själva om briar hade kommit med ett par siffror på halsen!=oD

Liknande trådar

S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 677
Senast: Blossi
·
Trav Jag kollade runt lite och kom in på travsport.se nu ikväll och sökte på min hästs pappa (Lillis Frisäng). Jag tänkte på skoj kolla om...
2
Svar
20
· Visningar
1 480
Senast: MoonFlight
·
Trav Lite spinn-off på ghosts tråd om den GB-reggade hästen... Ett föl som importeras med sin mamma blir mockinländare, så skrev Lines i...
Svar
6
· Visningar
1 122
Senast: martha
·
A
Islandshäst Jag har tagit mig friheten och lånat Sambaengis citat från en annan tråd för detta med hur allt kommer att fungera med registreringar...
2
Svar
21
· Visningar
2 655
Senast: Kick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka