Sv: Sorliga nyheter
Går det inte att registrera henne i STC:s tredje stambok? Då slipper du frysmärka (men hästen får inte starta i offentlig travtävling i Sverige).
Mitt sto, en kallblodstravare, köpte jag för snart 5 år sedan. Det fanns inga som helst papper på henne, förutom ett par gamla vaccinationsintyg där det stod vilka hennes föräldrar var samt vem som var uppfödare.
Jag kontaktade uppfödaren, men han hade ingen språngsedel eftersom han köpt stoet dräktigt. Så fick jag via STC namn och telefonnummer till den som ägde stoet när hon betäcktes, och se - de hade både kvitto på betald språngavgift samt ultraljudsundersökning av stoet!
Uppfödaren intygade att hans sto hade fått ett stoföl.
Sen tog veterinären blodprov på mitt sto, och skickade provet för blodtypning. Och det stämde!
Besten är sedan 2002 registrerad i tredje avdelningen av STC:s stambok (hon har f ö stamboksnummer 1!). Det fanns inga som helst krav på frysmärkning, men jag valde själv att låta chippa henne.
Varför registrera en häst i exempelvis SH med okänd härstamning när man vet stammen? Jag tycker det är jätteroligt att mitt sto är registrerad i rätt stambok!
Vill du veta vem på STC du ska kontakta angående tredje stamboken kan du skicka ett PM till mej.
Immer