oreggad tik+reggad hane?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare sinner
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 438
S

sinner

jag vill para min tik. hon är en ren schäfer utan papper, fått väldigt mycket bra kritik för utseendet. rakryggad och stor som ett hus.
frågan är: kan jag para henne med en hane med papper och meriter? alltså, kommer ägaren av en sådan hane vilja para med min hund?
och hur blir det med valparna? får dom papper av något slag?

Sv: oreggad tik+reggad hane?

Jag skulle inte låna ut min "pappers-hund" till en oreggad tik.
Och som Haukur skrev, valparna blir desamma som blandraser.

Hennes valpar kan inte få några papper som ovanstående har skrivit så valparna blir i så fall oreggade..
Vill du ändå para så är du ganska obetänksam....
Vill du veta varför så får du gärna fråga:)

Hur bra tiken än råkar vara tillför du inte aveln någonting!
Ingen seriös hanhundsägare lär ställa upp så du lär nog få hålla tillgodo med andra klassens hanne.
PL

jag vet vad alla rasmänniskor tycker om att inte avla på parrersdjur, jag vet att hundarna inte kan tävlas, ställas eller skaffa sig andra meriter, jag vet att min avel inte kommer tillföra rasen ett endaste dugg. hoppa inte på mig för en enkel fråga, vad jag gör med min tik är faktiskt min ensak så länge hon inte lider av det, vilket hon knappast kommer göra.. jag är väl medveten om detta, anledningen till att jag frågade om papper var för att jag väljer mellan att ta fram en " schäfertyp" eller para henne med en blandrashane. skillnaden är att de valpar som kommer från blandrashanen kommer till stor del vara tingade redan innan. jag vill ha en valp efter min tik, men vill väl egentligen ha en schäfer.. men det lutar nog åt "ren" blandras... och tack för hjälpen.

En ren blandras har åtminstone fördelen med en positiv korsningseffekt. Det du beskriver har inte ens det.
Lycka till med att fixa en hanhund med dokumenterat bra nedärvning.
Sjäv har jag egentligen inget emot korsningar om det finns en vettig tanke bakom. men i praktiken måste man sålla ( avliva) häftigt för att få fram ngt användbart.
PL

Senast ändrad:

hoppa inte på mig för en enkel fråga, vad jag gör med min tik är faktiskt min ensak så länge hon inte lider av det, vilket hon knappast kommer göra..

Då har du också läst på inför parning, dräktighet och valpning och valpuppfostran också? Du vet att du riskerar att avliva både mamma och valpar om något går snett? Har du 50000:- (lågt räknat) för en akut operation om t.ex. valpningen går fel eller tänker du chansa på att det inte händer? Tänker du vaccinera mot herpes? Har du tittat upp så att varken tik eller hane har några sjukdomar som inte bör avlas vidare på? Hur ser höft- och armbågsleder ut? Finns det allergier/hudproblem längre bak i leden? "Rakryggad och stor som ett hus"? På vilket sätt säger det något om hennes rastypiskhet (stor som ett hus är knappast rastypiskt för en schäfertik fö), och av vilka fick du kritiken eftersom hon inte kunnat ställas ut? Kan du lova valpköpare att det inte finns någon annan ras eftersom hon inte har någon stamtavla? Hur ser mentaliteten ut på föräldrarna?

Inget fel i att vilja ha valpar efter sin hund, men det bör vara väl motiverat och väl förberett för det är tiken och valparna som tar de fysiska riskerna, inte du, oavsett renras eller inte.

jag vill para min tik. hon är en ren schäfer utan papper, fått väldigt mycket bra kritik för utseendet. rakryggad och stor som ett hus.

Du har fått svar på de andra frågorna. Men jag har ett par till dig:

Är hon röntgad (höfter, armbågar) med godkänt resultat (A eller B)? Har hon känd mental status (MH)? Är hon frisk för övrigt (inga klådor eller matsmältningsproblem)? Och varför i hela fridens namn skulle det vara positivt att hon är "stor som ett hus"?

Jag hade nog inte heller velat låna ut min(om jag hade haft en då) reggade hane för parning med en oreggad. Med tanke på att tiken inte har några som helst papper finns det väl inga garantier att hon är 100% schäfer. Alltså blir inte valparna 100%.

Senast ändrad:

Jag skulle vara tveksam till att ta fram oreggade schäfrar just för att jag skulle bli väldigt nervös när det var dags att hitta hem åt dem. Utan papper sållas ganska många seriösa valpköpare bort tyvärr och stora brukshundar florerar det redan för många av på olika annonsidor tycker jag.

Har förstått att det finns en hel del hälsoproblem inom schäfer? Också en anledning att vara väldigt noga vid val av hane och trist nog kommer de bästa (dvs friska och mentalt stabila) att sållas bort pga brist på papper på din tik.

Fundera igenom det ett varv till om det verkligen är värt att ta en kull "bara" för att du vill ha valp efter din tik.

Fundera igenom det ett varv till om det verkligen är värt att ta en kull "bara" för att du vill ha valp efter din tik

Bra sagt. Jag var inne på det där ett tag , att para min reggade hane med en oreggad tik för att "jag ville ha en valp efter honom".
Vi pratade en del med tikägaren, men allt eftersom insåg jag hur korkat allt var och sa tillslut nej. Jag började se kritiskt på min egna hund. Vad har han för mentalitet? Han är gudomligt snäll..men sen då? Han har en massa rädslor och jag vet inget om eventuella sjukdomsanlag han kan bära på..för att inte tala om tiken! Hon var också "trevlig" men..sen då? Vill du ha en till schäfer så varför köper du inte bara en från en kennel? Din tiks valp kommer ändå knappast bli en kopia av din nuvarande hund, den kommer att bli en helt annan individ. Det kommer dessutom knappast vara billigare för dig i längden. Sen.. VEM ska köpa valparna? Vad kan dom erbjuda valparna för hem? Schäfrar behöver mental såväl som fysisk stimulans..kan de nya ägarna erbjuda detta? Skriv ner på en lapp en lista på det positiva som kommer att komma av att ta kullen, skriv sedan ner det negativa. Väg sidorna mot varandra och ta ditt beslut efteråt.

Liknande trådar

Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 170
Senast: TantAgda
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 619
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 320
Senast: Hermelin
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 708

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka