Oregelbundna hjärtslag hos hund?

Lena Furberg

Trådstartare
Min hund (Beauceron hanne, snart 2 år gammal) har väldigt oregelbundna hjärtslag. Ett dunk ... lång paus ... två täta dunk ... paus ... ett dunk ... etc etc Jag känner det väldigt tydligt vid vila, eftersom han gärna ligger på min fot (!). Han är stor och stark och visar inga tecken på att må dåligt :D men hans hjärtslag är verkligen konstiga. Husse har märkt samma sak. Har hundar kanske oregelbundna hjärtslag helt naturligt? Eller ska jag vara orolig?

Sv: Oregelbundna hjärtslag hos hund?

Min hund (Beauceron hanne, snart 2 år gammal) har väldigt oregelbundna hjärtslag. Ett dunk ... lång paus ... två täta dunk ... paus ... ett dunk ... etc etc Jag känner det väldigt tydligt vid vila, eftersom han gärna ligger på min fot (!). Han är stor och stark och visar inga tecken på att må dåligt :D men hans hjärtslag är verkligen konstiga. Husse har märkt samma sak. Har hundar kanske oregelbundna hjärtslag helt naturligt? Eller ska jag vara orolig?
Ja, en viss oregelbundenhet har de normalt, har för mej att det är skillnad vid in och ut-andning, men hur mycket det är för att man ska anse att det är onormalt har jag ingen aning om....
Ring och fråga en vet, det hade nog jag gjort för att vara på säkra sidan...

Du har svarat på det själv, ja, hundar har oregelbunden hjärtfrekvens.:D

60-120 slag i min är normalt

Bra tråd :laugh:
Jag har också funderat över detta. På min ser man också tydligt olika "dunk"
Nu har vi varit in till veterinären några ggr och de har lyssnat utan att reflektera över det så jag tänkte att det skulle väl vara så då!

Det har jag märkt på Loka också men ingen vet har sagt annat än att hjärtljuden låter bra när de lyssnat på henne.

Om du känner på din egen puls så märker du att den också är oregelbunden. Den ökar vid inandning och saktar ner vid utandning. (Om någon nu säger att detta är onormalt hos människor så blir jag orolig... :o)

Nu skriver jag tvärtemot alla andra..

En av mina tidigare riesen,på stenåldern,det är nog 20 år sen, hade så med hjärtat,väldigt oregelbundet!
Jag tog upp det när vi skulle höftledsröntga och då söva/ge lugnande..

Jag åkte hem utan hund,han hade hjärtfel..

NEJ!!! Så hemskt!! Nu har min hund sövts en gång, i samband med kastreringen (han var krypt), och då lyssnade man väl på hjärtat får man förmoda, och han vaknade igen efteråt...! Tack och lov!!!

Fullständigt normalt!

Hundars hjärtrytm är Dunk *paus* dunk dunk *paus* dunk *paus* dunk dunk osv

:)

Ja,om han är sövd bör han fått hjärtat avlyssnat!
och hade då varit något,så hade dom sagt det!

Det var ju vid sövning som detta upptäcktes på våran hund,och det var hans första sövning!

Om hjärtslagen följer andningen är det helt normalt och det har det fina namnet sinusarrytmi. De snabba slagen kommer under inandningen och man tror att det beror på tryckförhållanden i brösthålan.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 326
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 909
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
2 015
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 094
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka