Sv: Örebro

Å jag hoppas att det inte regnat för mycket på den banan....:o

Gick banan idag och den är över förväntan, helt okej underlag mot vad jag väntat mig. Bara väldigt korta bitar som det är "sunkig" mark.

Framhoppningen var däremot #(/)(?)/¤&!/")#(¤?! :devil:
Synd att den inte låg på dressyrframridningsbanan och att man fick rida fram där man ville på gräset inför dressyren. Men men.. nu är det gjort.

Min pålle gick ganska bra idag. Årets sämsta dressyr resulterade i årets bästa dressyrstraff :angel: :D och nolla i hoppningen. Ligger nånstans mittimellan på 57,00 straff.

Elin och hennes dressyrkamel leder :D

Helt okej terräng, ganska djupt nerhopp i vattnet. Får se hur min "gröna" pålle reagerar på det. Annars är det bra. Gasen i bott och luta sig bakåt är planen :D

Vad skönt! O grattis till dressyren det var väl kul!

Jag håller tummarna för både PF och dig imorgon...men kanske lite mer för PF för hon behöver segern mer än du!:D

Jag var där, gick hyfsat. Dressyren inte alls bra, hoppningen lite okoncentrerat och terrängen JÄTTE bra, nolla inom tiden.:banana::banana:

Jag var där, gick hyfsat. Dressyren inte alls bra, hoppningen lite okoncentrerat och terrängen JÄTTE bra, nolla inom tiden.:banana::banana:

Jag såg när du for igenom vattenhindret :D gratulerar till bra runda :)

För mig gick det superb, pållen har inte varit så fin någonsin i terrängen, han börjar bli vuxen :D var en av tre nollor i terrängen så klättrade upp till en andra placering :banana:

Men banan var uppenbart ganska taggad. Tre nollor på hinder, ca hälften av resterande hade ett stopp eller mer och resten var uteslutna. Jag red snabbast i klassen (3.57, optimaltiden var 3.15) och hade ändå ca 10 tidsfel.

Men banan var uppenbart ganska taggad. Tre nollor på hinder, ca hälften av resterande hade ett stopp eller mer och resten var uteslutna. Jag red snabbast i klassen (3.57, optimaltiden var 3.15) och hade ändå ca 10 tidsfel.

Som det brukar vara då på det där stället....:eek: Inte kul när man kommer med orutinerade hästar.

Grattis till andraplatsen. Såg bara en hastig skymt av dig när du passerade stallet där jag höll på att ta hand om den lilla fuxen.

Jag såg när du for igenom vattenhindret :D gratulerar till bra runda :)

För mig gick det superb, pållen har inte varit så fin någonsin i terrängen, han börjar bli vuxen :D var en av tre nollor i terrängen så klättrade upp till en andra placering :banana:

Tack och grattis.

Men vad var det som var svårt på den? Kan förstå sista som var en kombination och det är ju inte så vanligt. Men det är ju sent på säsongen?

Tack och grattis.

Men vad var det som var svårt på den? Kan förstå sista som var en kombination och det är ju inte så vanligt. Men det är ju sent på säsongen?

Ptja, jag nollade ju så för mig var det inte jättesvårt :p

Många stannade på vattnet som var nr.3 (det lilla med en stock "i" vattnet och en grav med stock över några galoppsprång efter), till största delen för att det kom så tidigt på banan.

Kombinationen var nr.6 för oss (om du menar den vitmålade) och den vet jag inte om någon hade problem med. De ändrade ju avståndet från ca 8,50 (?!) till ca 7,50 precis innan klassen startade.

Men jag såg inte så mkt mer än alla som hade problem på första vattnet, man hinner ju inte se så mkt när man ska rida själv.

Många stannade på vattnet som var nr.3 (det lilla med en stock "i" vattnet och en grav med stock över några galoppsprång efter), till största delen för att det kom så tidigt på banan.

Kombinationen var nr.6 för oss (om du menar den vitmålade) och den vet jag inte om någon hade problem med. De ändrade ju avståndet från ca 8,50 (?!) till ca 7,50 precis innan klassen startade.

Men jag såg inte så mkt mer än alla som hade problem på första vattnet, man hinner ju inte se så mkt när man ska rida själv.

8,50??? ha ha ha jag säger ju att de är lite annorlunda på det där stället....sen har de egna regler också...:angel:
Men att ha ett vatten som hinder 3 är ju som bäddat för problem o vänta lite nu...är inte 100-klass en utbildningsklass som merparten borde komma runt i?? Hur kommer det sig då att banor designas så många får stopp redan på hinder 3?

Men grattis till 2:a platsen, vann PF?

8,50??? ha ha ha jag säger ju att de är lite annorlunda på det där stället....sen har de egna regler också...:angel:

Man kan inte lasta varken Örebro eller deras banbyggare för vad ÖD bestämmer.
Min uppfattning är att det är en ambitiös klubb som gör vad man kan för att göra en bra tävling.
En särskild eloge för att man har P70, P80 och P90 trots ett fåtal anmälda :angel:

Öfk har haft fÄlttÄvlan i mÅÅÅÅÅÅÅÅÅnga År.
Men dom har fÖr i tiden lÅnat eller byggt banor hos andra klubbar
i Örebro.
Ulf a eriksson Är en mycket duktig och bra banbyggare hans banor
stÄller dom rÄtta frÅgorna till hÄst och ryttare.
Jag har under flera År byggt pararellt med ulf.

Underlaget Är som mellan sverige Är.
Men alla som bygger gÖr ju allt fÖr att det ska hÅlla.
SÅ Är du kvalad Är du klar fÖr 1* sÅ sÄger jag vÄrm upp hoppa fram
och rid

Ja, det var synd....mycket synd till o med! Men du...spotta i nävarna o ta nya tag, idag är en ny dag!:D

Klyschigt som hejsan men stämmer faktiskt bra...:D

Javisst har dom det o förr om åren var det en av de finaste tävlingsplatserna. När terrängen gick "på andra sidan" dvs. Framhoppningen har ju alltid varit kass, varför man inte lägger den på "nya" dressyrbanan har jag svårt att förstå.

Men de senaste åren har de haft på tok för mycket utvägringar i sina klasser, iaf i 100-klass och svårare ponnyklasser, för att det ska vara rätt byggt. En bana som inte analyseras utan där man kör stilen: "Det är inte fel på oss utan 50% av alla startande i 100-klass är inte klara för den" får nog finna sig i att få kritik från de 50% som inte kommer runt. För tämligen många av dessa 50% kommer runt andra vanliga 100-klass banor.

Antalet starter har ju även sjunkit drastiskt just till denna tävling. När jag började tävla på denna bana var den en av de mest attraktiva tävlingarna i södra Sverige.

Eller så rider folk helt enkelt för dåligt. Och det är väl inget konstigt att de som stannar ut sig skyller på tävlingen i stället för att rannsaka sig själv och träna på sina svagheter.

Och ÖTR är ju de enda med få starter, det visas ju tydligt i arg-tråden och alla inställda tävlingar.

Du tror inte det kan ha något att göra med att du tidigare ridit **igt? Du är ju ändå van att planera din väg till hindren. Upplever att många av stoppen i lägre klasser beror på dåligt vägval i kombination med bristande halvhalter i anridningarna till hindren.

*kl*
Är alla verkligen på rätt ställe? TS börjar skriva om Örebro Fältrittklubb, men de har väl tävlingar i helgen som kommer? FT:n som var i helgen hade Örebrotraktens RF/Latorps Gård. Där framhoppningen var lite blöt :angel:. Men det hade väl regnat en hel del också?

Själv red jag debutant (häst) och tyckte att banan ändå var OK trots all blöta.

Du tror inte det kan ha något att göra med att du tidigare ridit **igt? Du är ju ändå van att planera din väg till hindren. Upplever att många av stoppen i lägre klasser beror på dåligt vägval i kombination med bristande halvhalter i anridningarna till hindren.
Eller så rider folk helt enkelt för dåligt. Och det är väl inget konstigt att de som stannar ut sig skyller på tävlingen i stället för att rannsaka sig själv och träna på sina svagheter.

Och ÖTR är ju de enda med få starter, det visas ju tydligt i arg-tråden och alla inställda tävlingar.

:rofl::rofl: Du är ju ändå för rolig! Jag har ridit på denna bana sen den öppnade, har varit med i alla fram o tillbaka som där varit. Även upplevt hur färre o färre anmält sig just till denna tävling pga väldigt mycket trassel med arrangemang o dessutom en stor kvalitets sänkning på bansträckning sen den flyttades.

90-klassen kan vi lämna därhän för den fanns iaf inte med i min utläggning. 100-klassen är betydligt svårare än en "normal" 100-klass, sen kan du lägga in värderingar som bristande halvhalter till dödagar för det kan knappast vara så att halva klassen inte kan rida! Det är heller inte troligt att halva klassen är så oförberedd att de inte kan komma runt. Jämför med Mantorp som också har en snirklig bana t om svårare pga sin sträckning men där kommer merparten av starterna i en 100-klass runt för banan är välbyggd o fair mot hästarna!

Att starta en bana med att merparten av hästarna får stopp på hinder 3 eller blir utvägrade där måste tyda på att någon fullkomligt missbedömt svårigheten på hindret.

Nej, du har rätt. TS började skriva om "andra" Örebro men sen blev det lite fel på vägen. Finns ny tråd nu om andra Örebro.

Liknande trådar

Hästmänniskan I höst väntar lite jobbförändringar för mig, och plan A är att vara kvar på nuvarande jobb i nuvarande stad bara jag och arbetsgivaren...
Svar
11
· Visningar
958
Senast: Fille
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 275
Senast: Lady_S
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 436
Senast: Grazing
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 082
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka