Sv: Örebro

Antalet starter har ju även sjunkit drastiskt just till denna tävling. När jag började tävla på denna bana var den en av de mest attraktiva tävlingarna i södra Sverige.


Vi kan nog disskutera ÖTRs att vara eller inte vara bland ryttarna i evigheter.

Men en sak som de ska ha eloge för är att de inte ställer in och lämnar de ryttare som ändå valt att tävla där stående med en start mindre iår en vecka innan tävlingen ska äga rum. För det har hänt tillräckligt många gånger iår.

"Jagar" man kval som jag gör så är det ganska viktigt att tävlingsplanen håller under säsongen eftersom det inte finns så jättemånga andra tävlingar att åka på än de som man planerat in (om man som jag helst inte åker till skåne för att rida debutant och lätt).

Att man inte lägger framhoppningen på lilla dressyrbanan är den enda saken som jag störde mig på och som känns ganska lätt att ändra på.
 
Sv: Örebro

Eller så rider folk helt enkelt för dåligt. Och det är väl inget konstigt att de som stannar ut sig skyller på tävlingen i stället för att rannsaka sig själv och träna på sina svagheter.

Fast vänta lite nu.... Nu är du ute och cyklar igen som vanligt! Att ha ett vattenhinder som nr 3 förekommer inte ens i OS så vad det har att göra som nr 3 i en 100klass är helt obegripligt.
Du har ett ekipage som är medlem i juniorlandslaget som inte kom runt terrängen som iallafall var felfri på JSM , du har en ryttare till som ridit *** som inte tog sig runt och PF kan man inte heller kalla direkt orutinerad även om hästen kan se spöken!
 
Sv: Örebro

Tack och grattis.

Men vad var det som var svårt på den? Kan förstå sista som var en kombination och det är ju inte så vanligt. Men det är ju sent på säsongen?

Nästa gång så köp en helt grön häst istället för hästar som gått så mkt som dina så kan du ju komma igen sedan med svaret på den frågan, det är väl en stor skillnad att rida debutant och lätt på hästar som gått både * och *** som dina gjort och yngre hästar som inte gjort så mkt, det är ju inte så svårt att lista ut.....
 
Sv: Örebro

Men att ha ett vatten som hinder 3 är ju som bäddat för problem o vänta lite nu...är inte 100-klass en utbildningsklass som merparten borde komma runt i?? Hur kommer det sig då att banor designas så många får stopp redan på hinder 3?

Här kommer en liten redogörelse från PF som är ledsen, besviken, arg och tycker synd om sin häst...

Jag tycker att terrängbanan var under all kritik så som varande LÄTTklassbana :mad:

Hinder 1 och 2 var väl ok, därefter en anridning där man var tvungen att svänga förbi två hinder för att rida ner i en liten jäkla vattenpöl där en stock låg ca 50cm ut i vattnet...
Stocken var inte särskilt stor, men kan inte ha varit mer än max 2m mellan flaggorna....B-hindret i denna kombination var en trakhenergrav som stod några galoppsprång efter vattnet.
Är detta utbildande för orutinerade hästar och ryttare???
Min spontana kommentar när vi gick banan var "oj vilket oinbjudande hinder".

Jag kan inte klandra min häst som inte ville kasta sig ner i denna oinbjudande pöl. Vid andra försöket gick han mer el mindre över stocken, hoppade B-hindret bra men sen ville han inte mer - helt förståeligt.



Jag blev också faktiskt mer än vansinnig när jag gick banvisningen...
Hinder 6 som också nämnts här i tråden var en kombination med två kulvertar.
Hindermitt till hindermitt var det 9,5 meter, och bakkant A till framkant B ca 8,5 meter.
När jag påpekar detta för BB får jag svaret att det minsann är 7,60 och att på hans utbildning har man fått lära sig att mäta så :eek::eek:
Detta skulle alltså fungera bra på ett galoppsprång...
Fick intryck av att han tyckte att det var väl inte hans problem.
Senare vid kontrollmätning visade det sig att det mer än 8 meter (nähä? :grin: ) och avståndet kortades med över en meter....
Jag såg några av de ekipage som faktiskt kommit så långt i banan och de tog det på 2 språng ändå.

Resten av banan var det inget större fel på, så det var synd att det blev som det blev - och i övrigt var arrangemanget också ok.

Jag efterlyser en debatt kring det som faktiskt togs upp i Ridsport för typ en månad sen, för jag fick tyvärr precis samma upplevelse av bana och banbyggare som artikelns huvudperson...
 
Sv: Örebro

Här kommer en liten redogörelse från PF som är ledsen, besviken, arg och tycker synd om sin häst...

Jag tycker att terrängbanan var under all kritik så som varande LÄTTklassbana :mad:

Hinder 1 och 2 var väl ok, därefter en anridning där man var tvungen att svänga förbi två hinder för att rida ner i en liten jäkla vattenpöl där en stock låg ca 50cm ut i vattnet...
Stocken var inte särskilt stor, men kan inte ha varit mer än max 2m mellan flaggorna....B-hindret i denna kombination var en trakhenergrav som stod några galoppsprång efter vattnet.
Är detta utbildande för orutinerade hästar och ryttare???
Min spontana kommentar när vi gick banan var "oj vilket oinbjudande hinder".

Jag kan inte klandra min häst som inte ville kasta sig ner i denna oinbjudande pöl. Vid andra försöket gick han mer el mindre över stocken, hoppade B-hindret bra men sen ville han inte mer - helt förståeligt.



Jag blev också faktiskt mer än vansinnig när jag gick banvisningen...
Hinder 6 som också nämnts här i tråden var en kombination med två kulvertar.
Hindermitt till hindermitt var det 9,5 meter, och bakkant A till framkant B ca 8,5 meter.
När jag påpekar detta för BB får jag svaret att det minsann är 7,60 och att på hans utbildning har man fått lära sig att mäta så :eek::eek:
Detta skulle alltså fungera bra på ett galoppsprång...
Fick intryck av att han tyckte att det var väl inte hans problem.
Senare vid kontrollmätning visade det sig att det mer än 8 meter (nähä? :grin: ) och avståndet kortades med över en meter....
Jag såg några av de ekipage som faktiskt kommit så långt i banan och de tog det på 2 språng ändå.

Resten av banan var det inget större fel på, så det var synd att det blev som det blev - och i övrigt var arrangemanget också ok.

Hua jag blir mörkrädd när jag läser ditt inlägg :eek: Möter jag en sådan banbyggnad med Pärlan nästa år kommer jag åka hem :mad:

Minns att det fanns något vansinnigt vattenhinder i lätt klass ett år där några landslagsryttare helt enkelt i protest valde att rida förbi b-hindret istället för att försöka hoppa över det!

Jag citerar Petrus Kastenman (eller vem det nu var ) än en gång , det förtroende som en ryttare byggt upp med sin häst under flera år kan en banbyggare förstöra på en tävling (eller något liknande) och det stämmer så väl och finns eller fanns (?) i banbyggarkompendiet.
 
Sv: Örebro

Jag tycker att terrängbanan var under all kritik så som varande LÄTTklassbana :mad:



Jag blev också faktiskt mer än vansinnig när jag gick banvisningen...
Hinder 6 som också nämnts här i tråden var en kombination med två kulvertar.
Hindermitt till hindermitt var det 9,5 meter, och bakkant A till framkant B ca 8,5 meter.
När jag påpekar detta för BB får jag svaret att det minsann är 7,60 och att på hans utbildning har man fått lära sig att mäta så :eek::eek:
Detta skulle alltså fungera bra på ett galoppsprång...
Fick intryck av att han tyckte att det var väl inte hans problem.
Senare vid kontrollmätning visade det sig att det mer än 8 meter (nähä? :grin: ) och avståndet kortades med över en meter....
Jag såg några av de ekipage som faktiskt kommit så långt i banan och de tog det på 2 språng ändå.


Jag efterlyser en debatt kring det som faktiskt togs upp i Ridsport för typ en månad sen, för jag fick tyvärr precis samma upplevelse av bana och banbyggare som artikelns huvudperson...

Ja just det...tycker mig komma ihåg att jag sagt det tidigare...att banbyggare på denna bana lyssnar inte till vad man säger utan avfärdar det med en axelryckning!
Vi var x-antal ryttare som påpekade för några år sen på tävling på denna bana att man inte kunde ha oflaggade hinder som man var tvungen att passera. Fick exakt samma axelryckning till svar.

Och nu fick jag då vatten på min lilla kvarn...denna bana är inte som en normal 100-klass bana!

Ja, herregud, den debatten den dog ut innan den tog fart...:cool:
 
Sv: Örebro

Fast vänta lite nu.... Nu är du ute och cyklar igen som vanligt! Att ha ett vattenhinder som nr 3 förekommer inte ens i OS så vad det har att göra som nr 3 i en 100klass är helt obegripligt.
Du har ett ekipage som är medlem i juniorlandslaget som inte kom runt terrängen som iallafall var felfri på JSM , du har en ryttare till som ridit *** som inte tog sig runt och PF kan man inte heller kalla direkt orutinerad även om hästen kan se spöken!

Okej. Här hade de en rejäl galoppsträcka innan svängen så kommit igång borde de flesta ha gjort. Vad har numret med saken att göra? Visst är det tidigt men det kan ju inte vara första gången hästen går vatten om man rider lätt klass. Däremot kan placeringen ha väldigt stor betydelse. Om det som PF skrev är så att det ligger dumt för att du får dålig väg fram till hindret och sen ser hindret i sig konstigt ut, ja då är det klart att det är försvårande omständigheter. Men om kravet för att arrangera ft är att nr 3 inte får vara vatten är kanske fel väg att gå.

Då kanske junioren nonchalerade hindret, den ***iga ryttaren kanske hade en grön häst och PF inte kunde få en bra väg mot. Det var ju ändå så att tekniska delegaten godkände banan och alla hindren på den. Var även TD som bestämde hur kulvert kulvert skulle stå. Och även om man inte gillar banbyggaren så ska TD ha koll på svårighetsgrader och säkerheten. Ring honom och säg hur det ska vara eftersom han tydligen inte skötte sitt jobb här. Men att skylla på banbyggaren håller inte riktigt. De kommer med ett förslag, sen måste minst en instans till godkänna innan tävling hålls.

PF har väl ridit JEM? Och **ig?
 
Senast ändrad:
Sv: Örebro

Nästa gång så köp en helt grön häst istället för hästar som gått så mkt som dina så kan du ju komma igen sedan med svaret på den frågan, det är väl en stor skillnad att rida debutant och lätt på hästar som gått både * och *** som dina gjort och yngre hästar som inte gjort så mkt, det är ju inte så svårt att lista ut.....

Att köpa hästar som bevisat innan att de tycker det är kul med sporten, skulle det inte vara okej? Jag förstår inte vart du vill komma eller på vilken nivå du vill hålla diskussionen?
 
Sv: Örebro

Ja just det...tycker mig komma ihåg att jag sagt det tidigare...att banbyggare på denna bana lyssnar inte till vad man säger utan avfärdar det med en axelryckning!

Kanske har något med far min att göra då bb lyssnade på alla mina åsikter mycket ödmjukt. Vad vet jag.:confused:
 
Sv: Örebro

:rofl::rofl: Du är ju ändå för rolig! Jag har ridit på denna bana sen den öppnade, har varit med i alla fram o tillbaka som där varit. Även upplevt hur färre o färre anmält sig just till denna tävling pga väldigt mycket trassel med arrangemang o dessutom en stor kvalitets sänkning på bansträckning sen den flyttades.

90-klassen kan vi lämna därhän för den fanns iaf inte med i min utläggning. 100-klassen är betydligt svårare än en "normal" 100-klass, sen kan du lägga in värderingar som bristande halvhalter till dödagar för det kan knappast vara så att halva klassen inte kan rida! Det är heller inte troligt att halva klassen är så oförberedd att de inte kan komma runt. Jämför med Mantorp som också har en snirklig bana t om svårare pga sin sträckning men där kommer merparten av starterna i en 100-klass runt för banan är välbyggd o fair mot hästarna!

Att starta en bana med att merparten av hästarna får stopp på hinder 3 eller blir utvägrade där måste tyda på att någon fullkomligt missbedömt svårigheten på hindret.

Jo jag har också startar där sista nio åren. Och det är väldig skillnad på trassel med arrangemanget och för svår bana i terrängen.

Det var 6st med hinderfel och 3st uteslutna i Mantorp, 6st uteslutna och 3st med hinderfel i ÖTR. Visst jag säger inte att det är normalt men jag tror inte enbart det beror på banbyggaren som du verkar göra.
 
Sv: Örebro

Kom du inte runt sÅ kan det bero pÅ synen eller ointresse av att lÄsa proppen.
Jag sÅg och observerade att du pratade med en kille
och banbyggaren fÖr 100 klassen var en tjej/kvinna
 
Sv: Örebro

Dom Är fem olika banbyggare som bygger pÅ den banan sÅ
att alla fem skulle rycka pÅ axlarna har jag svÅrt att
tro.
Och om jag inte minns fel Ändrades hinder 6 75cm totalt
efter det att Överdomaren som kontroll mÄt av stÅndet
innan banvisningen konstaterat att han mÄt tokigt.

M.v.h
en som tÄnkte utbilda sig till bb
men med sÅna hÄr ryttare som fÖrekommer
i den hÄr trÅden sÅ struntar jag nog i det
 
Sv: Örebro

Okej. Här hade de en rejäl galoppsträcka innan svängen så kommit igång borde de flesta ha gjort. Vad har numret med saken att göra? Visst är det tidigt men det kan ju inte vara första gången hästen går vatten om man rider lätt klass. Däremot kan placeringen ha väldigt stor betydelse. Om det som PF skrev är så att det ligger dumt för att du får dålig väg fram till hindret och sen ser hindret i sig konstigt ut, ja då är det klart att det är försvårande omständigheter. Men om kravet för att arrangera ft är att nr 3 inte får vara vatten är kanske fel väg att gå.

Då kanske junioren nonchalerade hindret, den ***iga ryttaren kanske hade en grön häst och PF inte kunde få en bra väg mot. Det var ju ändå så att tekniska delegaten godkände banan och alla hindren på den. Var även TD som bestämde hur kulvert kulvert skulle stå. Och även om man inte gillar banbyggaren så ska TD ha koll på svårighetsgrader och säkerheten. Ring honom och säg hur det ska vara eftersom han tydligen inte skötte sitt jobb här. Men att skylla på banbyggaren håller inte riktigt. De kommer med ett förslag, sen måste minst en instans till godkänna innan tävling hålls.

PF har väl ridit JEM? Och **ig?

Placeringen har jättestor betydelse, alldeles rätt men hur svårt är det att förstå att 100-klassen är en utbildningsklass och att vattenhinder inte skall förekomma som hinder nr 3 OCH dessutom i samband med svåra placering av hinder i samband med vattnet som skedde i örebro ja då är det ju ännu värre att hindret dyker upp redan som nr 3 :eek:

Det behöver man inte ens vara banbyggare eller TD för att förstå, resultatet talade tydligt om att det inte var en bra bana men tyvärr är det så att många banbyggare och TD ser det som en fjäder i hatten att många blir uteslutna istället för att se det allvarliga i det.

Det är just den här debatten som Linda efterlyste då hon gick ut i Ridsport och påtalade att det fanns alldeles för många dåligt byggda banor i Sverige och det får inte gå prestige i att inte ändra hinder osv vilket många ryttare upplever!
 
Sv: Örebro

Her er nogle citater (ikke det fulde dokument) fra det seneste FEI dokument på banebygning:

FEI Cross Country Course Design Guidelines - August 2009.

It is the Course Designer responsibility to design courses that help to produce better horses and riders.

At the lower levels the emphasis is very much on the education of horse and rider introducing both parties to a wide variety of fences and simple questions. As the levels progress so the degree of difficulty of the courses should suitably reflect the particular level. At the highest level the balance is more on the examination of the skills of the horse and rider in a sophisticated manner. The "intensity" of the courses may increase as the levels become higher.
As a general philosophy the numbers of finishers is more important than the number of clear rounds.

The goal of seeing as many finishers as possible is desirable for all levels, but the degree of difficulty must not be compromised in order to achieve this, for example by the over-use of alternatives.

Special care must be taken, particularly at the lower levels, in how and where these fences are sited and constructed.

Horses and riders should be encouraged and have their confidence built, not destroyed.

Horses must be given time to understand clearly what they are being asked to jump.

We should be looking to give horses and riders the opportunity to show what they can do and are capable of rather than seeking to find out what they cannot do.

All courses must "flow" and permit a good "rhythm".

All courses should offer a positive experience.

Course designers have to be their own biggest critics !

Ja - det var på engelsk, men det giver rigtig god mening!!!
 
Sv: Örebro

Sedan finns det naturligtvis en hel del super banbyggare som hellre gör ett hinder enklare än att skapa fällor för hästarna! Dom får vi inte glömma att framhäva!!

En sådan banbyggare byggde tex i Falkenberg förr om åren så en stor :bow: för Kjell som alltid lyssnade och rådfrågade några ryttare i samband med sin byggnation.
 
Sv: Örebro

Kom du inte runt sÅ kan det bero pÅ synen eller ointresse av att lÄsa proppen.
Jag sÅg och observerade att du pratade med en kille
och banbyggaren fÖr 100 klassen var en tjej/kvinna

Ok så huruvida jag har läst proppen eller inte har att göra med banans utformning???

Jag såg på efterhand att BB för 100häst skulle vara en kvinna - men då vi gick banvisningen sa hon som visade banan att hon skulle fråga banbyggaren om det vi ryttare undrade över - och då vände hon sig till ovan nämnda man.
Antar att han var en av alla banbyggare som togs upp i ryttarmeddelandet.

Alldeles oavsett blev jag drygt och nästan otrevligt bemött.
 
Sv: Örebro

Okej. Här hade de en rejäl galoppsträcka innan svängen så kommit igång borde de flesta ha gjort. Vad har numret med saken att göra? Visst är det tidigt men det kan ju inte vara första gången hästen går vatten om man rider lätt klass. Däremot kan placeringen ha väldigt stor betydelse. Om det som PF skrev är så att det ligger dumt för att du får dålig väg fram till hindret och sen ser hindret i sig konstigt ut, ja då är det klart att det är försvårande omständigheter. Men om kravet för att arrangera ft är att nr 3 inte får vara vatten är kanske fel väg att gå.

Rejäl skulle jag knappast kalla galoppsträckan....och två små hinder tycker inte jag är nog för att komma igång ordentligt. Kom också ihåg att starten var ca 20 min försenad, och framridningen låg en bit bort.
Man vill ju helst ha iaf 4-5 rejäla väl infångade inbjudande hinder i början på en bana.
Här var det några hundra meter innehållande 2 språng och sen en sväng på mer än 90 grader för att komma till hinder 3, man var dessutom tvungen att styra förbi två hinder som hästarna bjöd naturligt på precis i svängen.
Hade man klippt en större yta framför hindret och i svängen hade det gått att få en bättre anridning, och hade stocken placerats före vattnet istället för en bit ut i detsamma hade det troligtvis inte varit något problem med vattnet i sig för de flesta av hästarna.

Då kanske junioren nonchalerade hindret, den ***iga ryttaren kanske hade en grön häst och PF inte kunde få en bra väg mot. Det var ju ändå så att tekniska delegaten godkände banan och alla hindren på den. Var även TD som bestämde hur kulvert kulvert skulle stå. Och även om man inte gillar banbyggaren så ska TD ha koll på svårighetsgrader och säkerheten. Ring honom och säg hur det ska vara eftersom han tydligen inte skötte sitt jobb här. Men att skylla på banbyggaren håller inte riktigt. De kommer med ett förslag, sen måste minst en instans till godkänna innan tävling hålls.

Isåfall vill jag klaga både på BB och TD.
BB för att en lättklassbana inte ska vara utformad på ett sånt sätt öht, förslag eller ej
och TD för att h*n godkände banan

Det jag vill få fram är att
a) att banan var dåligt utformad
b) jag fick ett mycket dåligt bemötande av en av BB när jag påpekade vissa brister

Jag vet inte vilket som är värst. Men det är en viktig diskussion att föra för att få sporten att leva kvar i vårat lilla land.

PF har väl ridit JEM? Och **ig?

Ja det har jag. Vet inte vad det har med saken att göra?

Anledningen till att jag utgick efter hinder 3 var av omtanke om min fina försiktiga häst som tyvärr fick en dålig erfarenhet i ett dåligt utformat hinder.

Jag har också ridit många olika lättklassbanor och aldrig tidigare sett en så dåligt och opedagogiskt utformad bana på denna nivå.
 
Sv: Örebro

M.v.h
en som tÄnkte utbilda sig till bb
men med sÅna hÄr ryttare som fÖrekommer
i den hÄr trÅden sÅ struntar jag nog i det

Tycker fö att du har fått ett bra svar av fio.

Men betänk att en banbyggare som både har känsla för hur hästar och ryttare uppfattar en bana, och tar till sig av ryttarnas synpunkter och bygger upp svårigheterna därefter inte kommer att behöva få några klagomål :cool:

Det är ju i slutänden hästar och ryttare som drabbas av dåligt byggda banor - och utan hästar och ryttare har vi ingen sport...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan I höst väntar lite jobbförändringar för mig, och plan A är att vara kvar på nuvarande jobb i nuvarande stad bara jag och arbetsgivaren...
Svar
11
· Visningar
937
Senast: Fille
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 275
Senast: Lady_S
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 435
Senast: Grazing
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 082
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp