Sv: Örebro

Jo jag har också startar där sista nio åren. Och det är väldig skillnad på trassel med arrangemanget och för svår bana i terrängen.

Det var 6st med hinderfel och 3st uteslutna i Mantorp, 6st uteslutna och 3st med hinderfel i ÖTR. Visst jag säger inte att det är normalt men jag tror inte enbart det beror på banbyggaren som du verkar göra.

I 100-klassen i Mantorp var det 34 som gick ut i terrängen, 3 uteslutna och 6 med hinderfel.
I 100-klassen i ÖTR var det 12 (!) starter, 6 uteslutna (blir halva klassen i min räknevärld) och dessutom 3 av de 6 som kom runt med hinderfel.

Ja det är ju VERKLIGEN jämförbara resultat.....NOT!

Och om det inte beror på bandesignen så vet inte jag....

Att köpa hästar som bevisat innan att de tycker det är kul med sporten, skulle det inte vara okej? Jag förstår inte vart du vill komma eller på vilken nivå du vill hålla diskussionen?

Fio menar naturligtvis att om man kommer med en orutinerad häst så upplever man väldigt mycket tydligar om banan är byggd så hästarna ska komma runt på ett bra sätt eller om den är för svår för klassen. När man som du, sitter på en rutinerad häst så spelar banans utformning mindre roll. Men det måste ju vara för den förstnämnda, dvs den orutinerade hästen, som banan designas. Vi talar ju om utbildningsklass.

Ja, när man läser detta så blir man ju ännu mer oförstående till hur denna bana utformats. Sen om den så är godkänd av Gud Fader själv så kvittar ju det då resultatet talar för sig självt.

Kanske har något med far min att göra då bb lyssnade på alla mina åsikter mycket ödmjukt. Vad vet jag.:confused:

Hade du så många åsikter då? Du sa ju att allt var bra i 90-klassen så då kan det ju knappast ha varit så jobbigt för en BB att lyssna på dig.

Men det är ju synd om oss andra som inte har en BB till far om det är det som krävs för att bli hörd!

Själv tittade jag inte ordentligt i detalj på 100-banan.
Men jag har hört att BB i våras fick kritik uppifrån för att den var för lätt.
Resultatet på tävlingen antyder att det då i stället blev lite för svårt.
Som banbyggare har man att göra banor som är inbjudande för dom som gör sin första start i klassen men också att göra banor som förbereder hästar och ryttare för högre klasser. Av egen erfarenhet vet jag hur lätt det är att bygga för svårt.

Uppenbarligen har du lyckats betydligt bättre än där iaf.:D

Låter konstigt att den banan skulle varit för lätt för enligt ryttarrepresentanten då var det lika mycket fel på banan då som nu. Bl a inga marklinjer på flera hinder, en överparallell oxer osv. Och VÄLDIGT svårt att få till de tämligen enkla ändringarna.

Jo det är helt okey men det blir lite patetiskt att komma med en sådan här fråga då..

Hur då? Jag red inte den klassen. Jag gick inte hela banan så hur skulle jag veta hur alla anridningar var?

Fast det är klart, eftersom du och Novali helt och hållet vet hur hela banan och alla vägar var trots att ni inte var där så borde ju jag som var på samma geografiska plats som banan kunnat den till 110%.

M.v.h
en som tÄnkte utbilda sig till bb
men med sÅna hÄr ryttare som fÖrekommer
i den hÄr trÅden sÅ struntar jag nog i det

Hårda ord från Fio men jag håller med henne. Sporten behöver lyhörda, intresserade, ödmjuka banbyggare. De finns! Behöver du tips på vilka så PM:a så ska du få namn :idea:
Det innebär INTE att BB ändrar efter allt som ryttare säger utan att BB lyssnar, förklarar hur han tänker och gör ev ändring.
En BB som efter att tävlingen är över, glatt konstaterar att banan gick hem och reds bra. Hästar och ryttare trivdes, det är det vi vill ha. Alla kan göra fel/missbedöma, det är inte det som saken handlar om. Ibland spökar tex solen/skuggor/regn..

En BB ska inte utgå från att ryttaren som kritiserar har fel och är dum i huvudet. Även om ryttaren har fel så finns det en anledning till att lyssna. Osäkra ryttare rider inte bra.

Jag anser att vi ska lägga ut resultaten på hinder som FEI gör. Då kan man se hur hindren rids och hur en ev ändring påverkar vid nästa tävling.

Rejäl skulle jag knappast kalla galoppsträckan....och två små hinder tycker inte jag är nog för att komma igång ordentligt. Kom också ihåg att starten var ca 20 min försenad, och framridningen låg en bit bort.
Man vill ju helst ha iaf 4-5 rejäla väl infångade inbjudande hinder i början på en bana.
Här var det några hundra meter innehållande 2 språng och sen en sväng på mer än 90 grader för att komma till hinder 3, man var dessutom tvungen att styra förbi två hinder som hästarna bjöd naturligt på precis i svängen.
Hade man klippt en större yta framför hindret och i svängen hade det gått att få en bättre anridning, och hade stocken placerats före vattnet istället för en bit ut i detsamma hade det troligtvis inte varit något problem med vattnet i sig för de flesta av hästarna.
Fast jag hoppade ju hindren som din bjöd på och de var inte så nära svängen. Men jag skulle ju inte rida på vattnet så jag har ingen aning om hur den var att rida.

Isåfall vill jag klaga både på BB och TD.
BB för att en lättklassbana inte ska vara utformad på ett sånt sätt öht, förslag eller ej
och TD för att h*n godkände banan

Det jag vill få fram är att
a) att banan var dåligt utformad
b) jag fick ett mycket dåligt bemötande av en av BB när jag påpekade vissa brister

Jag vet inte vilket som är värst. Men det är en viktig diskussion att föra för att få sporten att leva kvar i vårat lilla land.
Kanske inte så konstigt om du pratade med en BB som inte var ansvarig för banan. Han hade väl inte mandat att ändra banan efter vad några ryttare tyckte när det var en annan bb för den klassen och TD sagt sitt.

Ja det har jag. Vet inte vad det har med saken att göra?

Anledningen till att jag utgick efter hinder 3 var av omtanke om min fina försiktiga häst som tyvärr fick en dålig erfarenhet i ett dåligt utformat hinder.

Jag har också ridit många olika lättklassbanor och aldrig tidigare sett en så dåligt och opedagogiskt utformad bana på denna nivå.

Fast om du utgick stannade du inte ut dig och ska inte räknas i statistiken som att banan var så svar att du stannade ut dig. Ska man dessutom kritisera ett hinder så mycket som görs här så var det faktiskt så att du hade ett stopp på det, inte tre.

Hade du så många åsikter då? Du sa ju att allt var bra i 90-klassen så då kan det ju knappast ha varit så jobbigt för en BB att lyssna på dig.

Men det är ju synd om oss andra som inte har en BB till far om det är det som krävs för att bli hörd!

Mina åsikter yttrades under lördagen, dock inte offentligt. Har du något emot det?

I 100-klassen i Mantorp var det 34 som gick ut i terrängen, 3 uteslutna och 6 med hinderfel.
I 100-klassen i ÖTR var det 12 (!) starter, 6 uteslutna (blir halva klassen i min räknevärld) och dessutom 3 av de 6 som kom runt med hinderfel.

Ja det är ju VERKLIGEN jämförbara resultat.....NOT!

Och om det inte beror på bandesignen så vet inte jag....

De 25 som var nolla i Mantorp kanske inte startade i Örebro.

Ndet är väl en stor skillnad att rida debutant och lätt på hästar som gått både * och *** som dina gjort och yngre hästar som inte gjort så mkt, det är ju inte så svårt att lista ut.....

Ska vi vara sådana har Zebbe faktiskt gått internationell **-ig. Kanske skulle kolla resultaten bättre innan du uttalar dig. Och om du tror att de bara är att sitta upp och stoppa i femkronan och dagdrömma talar det tydligt om din kunskap, inte min.

Även kanske skulle kollat resultaten jag har på helt orutinerade också.

Ska vi vara sådana har Zebbe faktiskt gått internationell **-ig. Kanske skulle kolla resultaten bättre innan du uttalar dig. Och om du tror att de bara är att sitta upp och stoppa i femkronan och dagdrömma talar det tydligt om din kunskap, inte min.

Även kanske skulle kollat resultaten jag har på helt orutinerade också.

:rofl::rofl::rofl:

Hur då? Jag red inte den klassen. Jag gick inte hela banan så hur skulle jag veta hur alla anridningar var?

Nähä det gjorde du inte.. så utan att ens ha sett hela banan och anridningarna till hindren i den klassen är du ändå arrogant nog att uttrycka dig på detta viset om de som inte kom runt.

Eller så rider folk helt enkelt för dåligt. Och det är väl inget konstigt att de som stannar ut sig skyller på tävlingen i stället för att rannsaka sig själv och träna på sina svagheter.

men Skott har väl gått 3* :idea: Hur är det med honom? Lever han?
(även om fina Zeb "bara" gått 2*). Jag tolkar inte det Fio skriver som du gör. Dvs alla vet att nästan ingen häst går av sej själv, säger nästan för det finns undantag. Dock är det stor skillnad på att sitta på en grön häst som debuterar 100 eller en som tidigare gått högre klasser. Som tur är. Självklart är det individuell skillnad också.

Vi som nu åker t Danmark och tävlar får se helt olika banor än de vi har hemma. Är ganska säker på att många svenskar fått frispel. :p I Danmark har man ju även 70/80 så 90 är inte första klassen. Det innebär att det förekommer både fler typhinder och betydligt mer tekniska svårigheter i 100-klass. Hindren i terrängen får också vara större än svenska 100-hinder.
Tänker närmast på förra helgen igen. 16 starter i 100 varav 2 felfria rundor på hinder. Mathilda stod för båda. Mathilda tyckte det var lätt, men hon har ju ridit ett antal 1* med Dumle också, fast hon debuterade på Tanten. Hade ett hinder tagits bort så hade betydligt fler gått felfritt, dock långt ifrån alla.

Med facit i hand var banan inte lätt. Deras fence-rapport som man får se efteråt visar på vilka hinder som bar skulden.

Nähä det gjorde du inte.. så utan att ens ha sett hela banan och anridningarna till hindren i den klassen är du ändå arrogant nog att uttrycka dig på detta viset om de som inte kom runt.

Jag gick inte hela banan. De andra som red tyckte även annat än första vattnet var svårt så jag frågade om det. Däremot gick jag förbi första vattnet flera gånger så det vet jag hur det såg ut. Men eftersom PF skriver så aktivt hur dålig vägen fram till 3an var så måste den ju ha varit det. Eftersom hon har den erfarenhet hon har och planerar sina vägar. Även om det förvånar mig väldigt att det hindret skulle varit så svårt som det ger sken av här.

OCH jag har sett många terränger och hört många tränare säga till mängder av ryttare på otaliga träningar samma sak år ut och år in. Planera din väg. Rid noggrant. Var förbered. Men eftersom det tydligen inte betyder något vad man ser och hör så har ju givetvis tränarkåren fel och du rätt.

Jag gick inte hela banan. De andra som red tyckte även annat än första vattnet var svårt så jag frågade om det. Däremot gick jag förbi första vattnet flera gånger så det vet jag hur det såg ut. Men eftersom PF skriver så aktivt hur dålig vägen fram till 3an var så måste den ju ha varit det. Eftersom hon har den erfarenhet hon har och planerar sina vägar. Även om det förvånar mig väldigt att det hindret skulle varit så svårt som det ger sken av här.

OCH jag har sett många terränger och hört många tränare säga till mängder av ryttare på otaliga träningar samma sak år ut och år in. Planera din väg. Rid noggrant. Var förbered. Men eftersom det tydligen inte betyder något vad man ser och hör så har ju givetvis tränarkåren fel och du rätt.

Ok, det kan vara så att vi missuppfattar dig men i väldigt många av dina inlägg så har du motsatt uppfattning gentemot rutinerade ryttare som har ridit i åratal på de flesta banorna i Sverige. Gång efter annan påpekar du att om ryttarna bara gjort si eller så så hade det hänt. Och det är möjligt att det hade hänt om man sitter på en rutinerad häst men ytterst sällan om man sitter på en grön dito.

Så därför bedömer vi banor på ett annat sätt än du, känns det som iaf. Efter 17 års ridande på unghäst efter unghäst så bedömer jag alltid en bana efter hur det är att komma på en sån. Jag känner att jag har relativt stor erfarenhet av hur många unghästar reagerar i många situationer.

På just denna bana har jag ridit sen den startade, nån gång på tidigt 90-tal o kan nog säga att jag känner den utan o innan. Finns inte så himla många varianter att göra utan det mesta kommer igen antingen i höger eller vänster varv.

I just detta fall så argumenterar du emot den ryttare som faktiskt RED banan som du inte gjorde. På en rutinerad häst, dock något tittig variant, o rutinerad ryttare som nog kan bedöma en 100-bana efter att ha ridit x-antal såna. Och ändå så har du rätt o hon fel????? Och vi andra med???

Vad tror du är oddsen för det?

Men vänta nu... Nu är du ute och svamlar igen, Varför drar du in hela tränarkåren i vad DU hör och vad DU ser angående dessa ritter som du då så arrogant har klankat ner på? Du menar alltså då att hela tränarkåren har uttryckt sin förfäran över dessa människor som inte kom runt banan i Örebro? Du är helt medveten om att flertalet av dessa personer läser i trådarna här va?

Du har inte varken sett eller ridit hela banan men kan nu föra hela tränarkårens talan angående hur dessa personer red :confused:

Sluta göm dig bakom tränarkåren och sluta få det att låta som om det vore en diskussion mellan dom och mig, den enda jag har haft en diskussion med här angående det är DU och sist jag kollade hade inte du mandat till att föra hela tränarkårens talan iallafall och frågan jag ställde till dig var :

Liknande trådar

Hästmänniskan I höst väntar lite jobbförändringar för mig, och plan A är att vara kvar på nuvarande jobb i nuvarande stad bara jag och arbetsgivaren...
Svar
11
· Visningar
937
Senast: Fille
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 275
Senast: Lady_S
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 435
Senast: Grazing
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 082
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka