Sv: Örebro

Ska vi vara sådana har Zebbe faktiskt gått internationell **-ig. Kanske skulle kolla resultaten bättre innan du uttalar dig. Och om du tror att de bara är att sitta upp och stoppa i femkronan och dagdrömma talar det tydligt om din kunskap, inte min.

Även kanske skulle kollat resultaten jag har på helt orutinerade också.

Du har ju HELT rätt i att det inte räcker att köpa färdiga hästar , man måste kunna rida och ha talang för att förvalta dom rätt oxå.

Jag kan villigt erkänna att jag inte har jättekollen på vilka resultat dina hästar hade när du köpte dom men ok *** och ** då , jag vet bara att dom hade väldigt bra resultat innan dom kom till dig.

Men vänta nu... Nu är du ute och svamlar igen, Varför drar du in hela tränarkåren i vad DU hör och vad DU ser angående dessa ritter som du då så arrogant har klankat ner på? Du menar alltså då att hela tränarkåren har uttryckt sin förfäran över dessa människor som inte kom runt banan i Örebro? Du är helt medveten om att flertalet av dessa personer läser i trådarna här va?

Du har inte varken sett eller ridit hela banan men kan nu föra hela tränarkårens talan angående hur dessa personer red :confused:

Sluta göm dig bakom tränarkåren och sluta få det att låta som om det vore en diskussion mellan dom och mig, den enda jag har haft en diskussion med här angående det är DU och sist jag kollade hade inte du mandat till att föra hela tränarkårens talan iallafall och frågan jag ställde till dig var :

Nej nu menade jag rent generellt på vanliga terrängträningar. Och då har de flesta tränare tummat på vägen, vägvalet och förberedelserna på väg mot. Jag ansåg inte att tränare skulle klankat ner på dessa ryttare eller förfasat sig över dem.

Dock tror jag att det inte enbart har med hindret att göra. Eftersom jag gick förbi det. Och som PF skrev. Hon hade ett stopp på det, hon blev inte utesluten på det.

Och ja, jag uttalade mig arrogant om dem eftersom alla andra verkade tycka så synd om de stackars välridande ryttarna som helt orättvist var tvungna att hoppa detta farliga hinder som BB ställt där för att vara så elak som det bara går mot de inte ont anade ekipagen. Och jag inte tyckte det var så enkelt.

Har ni inte allihopa hamnat på väl mycke paj-kastnings nivå nu :mad:

På ÖTR brukar terrängen vara åt det svårare hållet, ingen hemlighet. Tycker ni banan är FÖR svår / felkonstruerad vänd er till TD (även i efterhand så blir det kanske bättring till nästa år / nästa tävling NN är TD)

Det är TD:n´s ansvar att se till att banorna är rätt för klassen och säkra, får ni ingen respons hos TD:n vänd er till Banbyggnadsnämnden. Ett vatten som hinder nr 3 i 100 klass låter "sådär" i mina öron, men det beror helt på hur det ser ut, placering osv.
Kan tillägga att jag själv bollade idén med min TD i somras och han tyckte att det var helt OK i den klassen (CNCP* och **) och funkade sen också utan problem.

Vill vi ha tävlingar??? JA, det vill vi ! Att i efterhand kasta skit på banbyggare och varandra på nätet funkar inte då

Men du...om du läser från början så försökte ju PF att få lite respons från banbyggaren....att behöva vända sig till banbyggnadsnämnden för att en 100-klass är fel utformad tycker jag är att ta i. Det allra bästa vore väl om denna arrangörsklubb nån gång kollade över resultatet o drog slutsatserna därav.

Ang. ev pajkastning så kan jag hålla med dig men inte avstå när någon gör såna uttalanden som quigley om just detta!:D

Jamen, det är ju det jag menar... hon skall vända sig till TD:n på tävlingen (eller ÖD ifall inte TD:n är där, vilket de numera i princip alltid skall vara)

Vi måste ställa mkt högre krav på våra TD:ar så att de vågar / ids säga ifrån när det blir tokigt och kollar upp banorna på ett tidigt stadium !

Det var efter snack med ÖD som hindret (kulvertkombinationen) kontrollmättes och ändrades.
Diskuterade hur det skulle ridas med några rutinerade ryttare/ryttarföräldrar och vi bestämde oss för att göra något.
Annars hade det inte blivit någon ändring, men med facit i hand var det ju inte ens så många som kom så långt att just det hindret ställde till problem.

Tänkte vid bangång på att hinder 3 var ett oinbjudande hinder så tidigt i en bana, men hade tyvärr får jag säga ingen tanke då på att ta upp även detta med någon ansvarig.
Jag tror inte att det var just vattnet i sig som var det stora problemet, utan anridning, placering av stocken, stockens storlek etc som gjorde att hästarna inte förstod vad de skulle göra och således inte ville hoppa ner i det.

Jamen helt rätt tänkt men jag har också vänt mig både till banbyggare o TD om olika saker o det är sällan man får nån respons.

Exempel: år 200x (minns inte exakt) var jag i Linköping på deras 90-klass fälttävlan. Hinder nr 3 var en maxad trahkenergrav med stor tjock stock, placerat i nerförslut så med andra ord tämligen svårt hinder o ännu mer svårt pga sluttningen. Till min förvåning ser jag att det ingår som A-hinder i *-ig klass???? och ställer då följaktligen frågan till BB om det verkligen är ett 90-klass hinder? Och hur han tänkte när han la det som hinder 3? Han svarar mig att det minsann (han sa exakt så) inte var för stort för 90 utan låg på maxgräns. Jag sa då att jag ansåg det vara väldigt svårt med tanke på placeringen men fick ingen som helst respons utan han upprepade igen att det var kontrollmätt. Nu var det ju inte höjd/längd som jag tvivlade på utan just att dt var hinder nr 3 o själva placeringen.

Nåväl, den *-iga gick först o hade mängder av fel på detta hinder....jag stod bredvid BB o såg detta o upprepade då vad jag sagt men han ansåg att det var ryttarna som red dåligt. Jag finner det konstigt att så många ryttare rider så dåligt på ett hinder.

I 90-klassen sen var det tveklöst detta hinder som hade mest utslag både av enkla stopp o utvägringar (ska väl påpeka att min häst hoppade annars så blir det väl ett himla liv om det...:angel:).

Med detta vill jag säga att det är inte så himla lätt att som ryttare få igenom några som helst ändringar. Dessutom när man är på en tävling så har man ju ganska fullt upp och ibland är man osäker på om det bara är jag som tycker si eller så eller om det finns fler, o därför tycker jag inte det är fel att ta upp såna saker efter tävlingen i detta forumet där de flesta av oss ändå hänger.

Har ni inte allihopa hamnat på väl mycke paj-kastnings nivå nu :mad:

På ÖTR brukar terrängen vara åt det svårare hållet, ingen hemlighet. Tycker ni banan är FÖR svår / felkonstruerad vänd er till TD (även i efterhand så blir det kanske bättring till nästa år / nästa tävling NN är TD)

Det är TD:n´s ansvar att se till att banorna är rätt för klassen och säkra, får ni ingen respons hos TD:n vänd er till Banbyggnadsnämnden. Ett vatten som hinder nr 3 i 100 klass låter "sådär" i mina öron, men det beror helt på hur det ser ut, placering osv.
Kan tillägga att jag själv bollade idén med min TD i somras och han tyckte att det var helt OK i den klassen (CNCP* och **) och funkade sen också utan problem.

Vill vi ha tävlingar??? JA, det vill vi ! Att i efterhand kasta skit på banbyggare och varandra på nätet funkar inte då

Kan inte göra annat en att hålla med Betti. Sen om man har synpunkter på banan får man vända sig till BB/TD/ÖD och framföra sina synpunkter. I det här fallet BB/ÖD då TD inte fanns på plats. Aktuella BB är själv aktiv fltvryttare och fattar vad man pratar om. Hinder nr 3 skulle ha varit nr 4 men det som skulle varit nr 1 fick plockas bort pga underlaget.

Kan inte göra annat en att hålla med Betti. Sen om man har synpunkter på banan får man vända sig till BB/TD/ÖD och framföra sina synpunkter. I det här fallet BB/ÖD då TD inte fanns på plats. Aktuella BB är själv aktiv fltvryttare och fattar vad man pratar om. Hinder nr 3 skulle ha varit nr 4 men det som skulle varit nr 1 fick plockas bort pga underlaget.

Om man tycker dem stora bestämmande (BB/TD/ÖD) är läskiga kan man ju prata med ryttarrepresentanten ist! :idea:

I 100-klassen i Mantorp var det 34 som gick ut i terrängen, 3 uteslutna och 6 med hinderfel.
I 100-klassen i ÖTR var det 12 (!) starter, 6 uteslutna (blir halva klassen i min räknevärld) och dessutom 3 av de 6 som kom runt med hinderfel.

Ja det är ju VERKLIGEN jämförbara resultat.....NOT!

Och om det inte beror på bandesignen så vet inte jag....

Nu vet jag inte vad det var för några som startade ÖTR-tävlingen som diskuteras. Men banan har ju varit dålig innan och tävlingarna har dessutom dåligt rykte så det kanske inte är dem som är mest inne i sporten (och därmed mer rutinerade?) som åker dit och tävlar? Kanske d kan ha bidragit till d ojämna resultaten? :crazy:

:idea:
Tycker fö att du har fått ett bra svar av fio.

Men betänk att en banbyggare som både har känsla för hur hästar och ryttare uppfattar en bana, och tar till sig av ryttarnas synpunkter och bygger upp svårigheterna därefter inte kommer att behöva få några klagomål :cool:

Det är ju i slutänden hästar och ryttare som drabbas av dåligt byggda banor - och utan hästar och ryttare har vi ingen sport...

Ja det är svårt d här med banor och dess "överordnade". En del är så rädda att det ska hända olyckor ute på banorna att det byggs för mesigt. Eller som i Mantorp där BB fick ta bort ordinarie vägen på ett smalhinder och ersätta den med vägen som har varit alt. väg "i alla år". Förstår inte varför d skulle blivit för svårt tills i år? :crazy:

Andra är styva i korken och vill inte alls ha öronen öppna när man har åsikter på "deras" banor. Med attityden "Det är min bana, jag bestämmer och alltså ska den se ut som jag vill!" :mad:

Jag tror det måste till lite mer ödmjukhet i den här frågan. Både från ryttare och de som ansvarar för banorna. Vi måste kunna diskutera och hjälpas åt för att få bra banor. :idea: Vilket säkert i många fall är lättare sagt än gjort...

Liknande trådar

Hästmänniskan I höst väntar lite jobbförändringar för mig, och plan A är att vara kvar på nuvarande jobb i nuvarande stad bara jag och arbetsgivaren...
Svar
11
· Visningar
933
Senast: Fille
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 275
Senast: Lady_S
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 435
Senast: Grazing
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 082
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka