shady

Trådstartare
Tanken är att Busan skall göra sin debut i Örebro den 13/8. Hur är debutant banan där?

Sv: Örebro

Kan inte exakt svara på det då jag ej startat debutant än, men banan har många olika hindertyper och de som var med på Huntingen de hade var av blandad svårighet.

Synd att jag är på FT-läger på Irland då, hade varit kul att se er!

ps. PMa _peplis_ hon har häst vid banan och har mycket mer koll!

Vi var där för ngr år sen,och visst är det mkt olika hinder men svår? Njae,beror nog på hästen faktiskt.
Däremot så är underlaget rätt varierande,visserligen är det väl nästan så på alla banor.
Och ev. så åker vi också dit med en gröngöling.. :)

Låter ju bra så här långt. Rädd är hon absolut inte, Inte tittig direkt heller. Men man skall aldrig säga aldrig. Hon kan ju bli tittig när hon kommer ut på en annan bana. Den här hemma är hon ju så van vid.

Vad kul om du kommer, kanske kan ta en liten mini Buke träff då.

Absolut,om vi åker så måste vi ju åtminstone träffas tycker jag,är man ändå på plats så.. :)
Ni funderar inte på Ekenryttarna då?

Jag ska till Eken men går o funderar på Örebro jag oxå... Hur är vattnet där? Har ju en tittig häst när det gäller sånt.. :crazy:

Jag står ju där och har tränat o tävlat på banan x antal gånger.
Den är trevlig, mkt rakt fram eftersom den till största delen går på i gräshagar/ängsmark. pyttelitei skogen också, underlaget är varierande men den tål mkt regn, den höll hela vägen på vi hade EM-kval o det fick vi beröm för.
Spets och ½ koffin brukar vara med, så träna det! förutom alla andra hinder, vi har även en grav som ligger så man kommer från fältet o in bland lite träd, där får många stopp när de upptäcker vad som ligger framför dem. Vattenhindret är jättefint, det är ett "onaturligt" byggt vattenhinder mitt ute på fältet.

Jag har debuterat 2 hästar på våran bana, min 5åring o en annan och det gick galant!

. När min klubb har tävlingar så går allt på samma ställe. men nu är det ju grannklubben som arrangerar fast terrängen går på våran bana, hopp o dressyr gör du 8km bort.

Ja du får väll fråga om det är ngt mer.

Senast ändrad:

Har stått på Latorp förut & startat debutant med både ponny och häst där.
Du har inte skrivit om din är en ponny eller häst?
Tror inte spetsen är med i debutant, det var den aldrig sålänge jag stod där (2,5 - 3 år), undrar om man ens får ha en spets redan i debutant. Däremot är den med i lätt klass.
Tycker själv att debutantbanan för ponny brukar vara ganska snäll, enda svårigheterna är egentligen vattnet & graven. Men vattnet är snällt, som en "strand" ner med knappt någon sluttning alls, det går att hoppa ner/upp också men det brukar aldrig vara med i debutant.
Graven brukar vålla endel problem precis som _Peplis_ skrev, beroende på från vilket håll man kommer så är det antingen en sväng precis före graven eller också ett litet "stockhinder" med bara ett par galoppsprång fram till graven. Då den är i en liten dunge så kan det bli extra svårt om det är skugga precis där eftersom hästarna inte ser den förren de precis kommer fram & den är relativt djup. Så försök träna på något liknande.
Sen KAN det ju vara så att den tävlingen går på Latorps andra terrängbana (har själv startat debutant på den banan en gång) och då kan du glömma allt jag har skrivit :smirk: Det vattnet är svårare tycker iaf jag, det är mörkare där och det är som ett litet "trappsteg" ner under vattnet som hästarna inte ser (så var det iaf när jag hade häst där), men förutom det så är det inga direkta svårigheter där heller om det är debutant.
Fråga om du undrar något mer!

Jadå, man får ha spets i deb. Verkar dock inte så vanligt. Har varit md om det en gång, och det var en liten spets

Spetsen var med när jag startade lätt på förra tävlingen i år.
Som Asynja sa, så är det två banor. Sist så användes båda banorna. Då lägger dom sand över vägen så att man kan galoppera över. Tror inte vattnet på andra banan kommer användas.

Ska kanske dit i starta lätt klass. :)

Senast ändrad:

zykk skrev:
Jadå, man får ha spets i deb. Verkar dock inte så vanligt. Har varit md om det en gång, och det var en liten spets

Det var egentligen inte själva hindret jag syftade på. Jag menade att man inte får ha för "smala" hinder i debutant (och spetsar är ju oftast "smala") men det går förstås att göra bredare spetsar också.

Murray skrev:
Spetsen var med när jag startade lätt på förra tävlingen i år.
Som Asynja sa, så är det två banor. Sist så användes båda banorna. Då lägger dom sand över vägen så att man kan galoppera över. Tror inte vattnet på andra banan kommer användas.

Ska kanske dit i starta lätt klass. :)

Kan tänka mig att de kan ha med spetsen för stor häst då debutant är 90 cm (om jag inte minns fel?) men har svårt att tänka mig att de skulle ha med spetsen för ponny då maxhöjden är betydligt lägre. Men iof är det tydligen ÖFK (inte ÖTR) som är arrangörer så jag har sämre koll på hur "snälla" banor de brukar ha.

shady och Labero, här har ni Latorps vattenhinder!

Es-Madeus01.mindre.jpg

hehe ser ut som att jag har världens stolsits, men det beror på att jag stått i fältsits fram till vattnet och där satte jag min ner så tungt jag bara kunde eftersom denna herre kunde få för sig att tvärnita. Med honom fick man verkligen tänka "det får se ut hur som helst bara vi tar oss runt".. började man bry sig om stilen hade man inte en chans, då la han av :smirk:

Jag har hoppat spets i hunting, 0.90, i Latorp (Örebro), så den får nog vara med i debutant. Har för mig att den var ganska smal också.

När ÖTR arrangerar på hösten brukar ft alltid gå på övre banan. (Annat vatten än det bilden visar, med litet upphopp.) Tror inte det finns någon spets på den banan?
Men nu är det som sagt var ÖFK som arrangerar, så då vet mna ju inte...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Tjatter Är jag i fel prefix får admin flytta, jag förstår nog inte skillnaden... Förlåt, men jag har en SVÅR trafikfråga, jag behöver svar på...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 840
Utrustning Hej! Vi har en Cheval Liberte Gold och har ett problem som jag undrar om någon känner igen. Bryggan som man fäller ned kommer inte hela...
Svar
6
· Visningar
531
Senast: MiniLi
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
467
Senast: Rosett
·
Hemmet Min gamla oljepanna sjunger på sista versen. Så jag behöver komma på en lösning på husets uppvärmning. Oljepannan har varit bra då den...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 328
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar