Ordning på ekonomin

Jo, fast före Internetbankens tid kom du inte åt den lika lätt - då krävdes ett besök på banken för att få ut fullständig information.

Det finns ingen lag på att skicka ut påminnelser som Rie påpekade ovan, även om det är absolut vanligast. Det kan också komma ett krav direkt från KFM så fort förfallodatum har passerat. Då är det surt med den fasta avgiften som kan vara flera hundra procent på beloppet.

Jo, fast före Internetbankens tid kom du inte åt den lika lätt - då krävdes ett besök på banken för att få ut fullständig information.
Men en sparad pappersräkning, var väl inte "fullständig information" då heller, och hade inte räddat mig från påminnelser bara för att jag sparat den i pärmen för sparade räkningar? (Hypotetisk och antedaterad frågeställning, jag vet.)

Det finns ingen lag på att skicka ut påminnelser som Rie påpekade ovan, även om det är absolut vanligast. Det kan också komma ett krav direkt från KFM så fort förfallodatum har passerat. Då är det surt med den fasta avgiften som kan vara flera hundra procent på beloppet.
Den som skickar in en ansökan till KFM får en faktura på 300 kr. Det är ju upp till den personen om den vill lägga på det på ansökan, likaså om man vill ha övriga kostnader man har rätt till att lägga på. Det är ju inget tvång men oftast görs ju det.

@Petruska Jag sparade också mina räkningar förr. Men jag förstod aldrig varför, egentligen. Har aldrig någonsin behövt kolla på någon i efterhand. Och nu för tiden får jag väldigt få pappersräkningar, så jag har helt slutat spara. Känns skönt att kasta dem när de är betalda. Finns de inte kvar är de betalda :D

Precis, det var det jag menade. Tidigare fanns "beviset" bara hos banken (tillgängligt genom att gå dit), idag finns beviset tillgängligt över nätet - transaktionsdata. Pappersfakturan har aldrig varit något bevis för en betalning.

För att det tillför extra moment till hanteringen. Som verkar onödiga. Själva pappersräkningen bevisar ju varken det ena eller det andra, att man har skrivit "betalt 26/10" bevisar heller ingenting. Varken för en själv eller för den som säger att man inte har betalt den.

Haha, vad roliga ni är. Det är klart att jag inte sparar den som BEVIS på att jag har betalt, jag sparar dem med kommentar för att snabbt se om det är en faktura jag har hanterat eller inte. Står det 26/10 på den vet jag direkt på vilket datum jag ska leta i internetbanken, om frågan skulle uppkomma. Att jag sparar räkningarna är inget extra moment egentligen, de hamnar i facket bakom "obetalda räkningar."

Räkningar läggs in på internetbanken - betalning den 27:de. Alternativt direkt beroende på sista inbet.datum.

Jag har en bank-pärm med papper, årsrapporter etc.

Sparkonto med autogiro som dras från lönekontot.

Har du svårt att se de vardagliga utgifterna så gör ett "hopp-o-lek-konto" med en fast summa varje månad för latte/bio/rödvin/cafélunch etc.

Säkert bra. Jag får bara rascha på en massa extrapapper, slänger typ allt. Internetbanken är fantastisk med auto- och e-fakturor. :D

Säkert bra. Jag får bara rascha på en massa extrapapper, slänger typ allt. Internetbanken är fantastisk med auto- och e-fakturor. :D

Jag har lite hamstergener, så jag sparade verkligen ALLT förut, vilket ledde till oändliga mängder papper. Jätteskönt att bara slänga dem nu! De fakturor jag lättast missar nu är de jag får på mejlen... Försöker komma ihåg att lägga in allt direkt när de kommer, det är ju lätt med mobilbank och mobilt bank-id. Behöver inte ens leta upp min bankdosa :D

Ja precis kvitton! Står inte ett jota om räkningar, säger som Petruska en gammal räkning där jag skrivit betalt på kan knappast gälla som något slags bevis. Då skulle inte e-faktura räknas för då får man ju ingen räkning alls på papper.
Syftade på punkt 3 som stog till höger.
Men letade upp en annan sida för förtydligen där det bland annat står så här:
"Så länge behöver du alltså spara räkningar, hyresbetalningar...""
http://www.privataaffarer.se/Global/Privataaffarer/tidningen/pdf/2004/PA0504/Kvittonspar_PA0504.pdf
Fortfarande punkt 3 på denna sida.

Ja precis kvitton! Står inte ett jota om räkningar, säger som Petruska en gammal räkning där jag skrivit betalt på kan knappast gälla som något slags bevis. Då skulle inte e-faktura räknas för då får man ju ingen räkning alls på papper.

En faktura är ju, tillsammans med bevis på inbetalningen, ett kvitto.

För min del sparar jag räkningarna så att jag kan gå tillbaka och se att jag betalat korrekt för telefon, bredband eller vad det nu må vara. Inte ovanligt att fakturor visar sig vara felaktiga eller har oskäliga avgifter av olika skäl. Jag har upplevt en hel del strul kring e-fakturor som inte har kommit och krävt tillbaka summor för påminnelser och pappersfakturor.
Telefonräkningar lämnar vi ofta in som utlägg, då vi ringer för jobbets räkning. Hästfakturor och renoveringskvitton etc sparas för deklaration.

Oavsett så gäller inte pappersfakturan för något alls i dagens läge..

Visst gör den det. Tillsammans med inbetalningsdetaljer är den ju kvittens på köp (av el, hästtäcken, byggmaterial eller vad det nu är). Självklart.

Sedan får man ibland fakturan elektroniskt istället för via papperspostgång, det är ju bara sättet att distribuera som skiljer.

Spydig? Inte alls. Sarkastisk? Ja - i all välmening; för att ge ts en hint om vad problemet är. Det handlar inte om att skaffa skrivbord och bokhyllor. Det är inte ett möbelproblem.
Din raka kommunikation verkar inte fungera särskilt bra.

TS försöker seriöst göra något åt sitt problem och då kan jag ju tycka att det är något överkurs att komma med sarkastiska och spydiga råd "i all välmening".

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 920
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 902
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 108
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits
  • Spånpellets

Omröstningar