Ordning på ekonomin

Säg att du ska reklamera en kappa, och visar att du betalt 2890 kr via internetbanken. Butiken hävdar att du betalt dessa pengar för ett par jeans, och vägrar dig reklamation på kappan. Vad gör du då?

Bekräftelsemailet på beställningen tillsammans med betalningshistoriken? Hur reklamerar man annars saker när man inte handlar på faktura?

Jag har reklamerat flera saker på det sättet (betalar aldrig med faktura utan alltid direkt med kort), bla en dator för 13.000:- och det har aldrig varit några problem. Tittar man på "bevis" för att artikeln är vad det är borde följesedel vara viktigare att spara än faktura?

När jag var föreningskassör kollade jag med skatteverket om den kombinationen dög i redovisningen, och enligt svar skulle det vara ok (och mina föreningsdeklarationer gick alltid igenom utan problem) så det ska nog vara helt ok för en privatperson också.

Deklarationen behöver ju inte ens blivit granskad, så det säger i sig inte så mycket.

Visst KAN det gå med beställningen, men den säger inte att köpet genomfördes. Vissa godtar beställningen/ordererkännande, men det är inte ett bevis på köp. Det är bevis på en beställning. Betalningen är en helt annan sak, och köpet är ju inte genomfört utan betalning.

Visst KAN det gå med beställningen, men den säger inte att köpet genomfördes. Vissa godtar beställningen/ordererkännande, men det är inte ett bevis på köp. Det är bevis på en beställning. Betalningen är en helt annan sak, och köpet är ju inte genomfört utan betalning.

Att du kan visa en faktura betyder ju inte heller att betalningen är genomförd? Poängen är att du behöver något som stärker vad och när du köpt, och något som stärker att du betalt. En faktura stärker det förstnämnda, precis som en följesedel gör. Inget av dem stärker betalningen, men det gör betalningsordern från banken.

Dock står jag fast vid att kortbetalning är ett mycket säkrare sätt i den mån det är möjligt. Då får man ett faktiskt kvitto (elektroniska kvitton duger utmärkt numera), och det blir ingen räkning som kan tappas bort. För mig är det lättast att hålla koll på ekonomin om jag har ett kreditkort (med kreditgräns anpassat för min inkomst så att jag inte lockas att överköpa), och en enda (e-)faktura i slutet av månaden.

Och nästa fråga blir: vad i hela världen kan värdet vara av att spara alla fakturor/kvitton/whatever i tre år?

Majoriteten av de vi köper är inte varor som varken går att dra av för eller har ett bestående värde över den tiden. Inte ens jag med min lilla inkomst skulle göra en totalbesparing i att sätta av tid för hantering av papper för att eventuellt kunna reklamera något av mina småinköp. En trasig bok är inte i pengar värd tiden det skulle ta att reklamera den, osv. Det mesta vi handlar är mer eller mindre förbrukningsvaror.

När jag handlar med kort får jag kvitto och oftast alla andra nödvändiga papper på mailen. Tar 5 sek att söka om jag någongång behöver det i framtiden, och noll tid eller plats i hantering.

Fast om ett bolag kräver mig på en betalning så ber jag om en kopia på fakturan för att se vad de kräver mig på. Det har jag all rätt till.

Köper jag något i butik och får ett kvitto så ja, då sparar jag det om det är en väsentlig summa i en butik med snåla reklamationsideér.

Och nästa fråga blir: vad i hela världen kan värdet vara av att spara alla fakturor/kvitton/whatever i tre år?

Majoriteten av de vi köper är inte varor som varken går att dra av för eller har ett bestående värde över den tiden. Inte ens jag med min lilla inkomst skulle göra en totalbesparing i att sätta av tid för hantering av papper för att eventuellt kunna reklamera något av mina småinköp. En trasig bok är inte i pengar värd tiden det skulle ta att reklamera den, osv. Det mesta vi handlar är mer eller mindre förbrukningsvaror.

När jag handlar med kort får jag kvitto och oftast alla andra nödvändiga papper på mailen. Tar 5 sek att söka om jag någongång behöver det i framtiden, och noll tid eller plats i hantering.

som sagt , jag har enskild firma och måste spara alla mina kvitton o skicka till revisor , utan kvitton funkar det som inte

Beror nog på vad man har för rutiner. Det tar mig kanske fem minuter extra/månad att sätta in fakturorna i pärmen, i relation till att kasta dem. Kastar jag dem, går de till sekretesshanteringen, vilket kostar extra tid för att köra iväg med när den fylls snabbare än planerat.

Eftersom jag dessutom gör vissa uppföljningar så passar det mig utmärkt att spara pappersfakturan. Senast idag hade jag nytta av det då jag reklamerade en pryl där de krävde kopia på faktura för att ta emot reklamationen (privatinköp)

@martha Jag förutsätter att vi i huvudsak pratar privatekonomi eftersom redovisning kräver helt andra rutiner?

Vi sparar varenda kattkvitto av deklarationsskäl. Det tar förbannat mycket längre tid än att tömma plånboken över papperskorgen efter att man plockat ur det enda kvittot som är värt nåt. Därför föredrar jag att köpa kattprylar på nätet så att jag bara behöver klicka "arkivera" när kvittot dyker upp på mailen.

Fast om ett bolag kräver mig på en betalning så ber jag om en kopia på fakturan för att se vad de kräver mig på. Det har jag all rätt till.

Köper jag något i butik och får ett kvitto så ja, då sparar jag det om det är en väsentlig summa i en butik med snåla reklamationsideér.

Precis min tanke. Anstränger jag mig lite för att hitta anledning att spara fakturor är det väl i så fall om företaget bedrar mig eller så. Skriver dit något jag faktiskt inte köpt eller gud vet vad. Det är ju något som KAN hända men allvarligt talat, jag orkar inte gå runt och tro ont om alla jämt. Jag sparar inga papper. Jag gjorde, rensade allt när jag flyttade ihop med sambon och det som är dyrt/viktigt scannar vi och kastar orginalet.

@martha Jag förutsätter att vi i huvudsak pratar privatekonomi eftersom redovisning kräver helt andra rutiner?

Vi sparar varenda kattkvitto av deklarationsskäl. Det tar förbannat mycket längre tid än att tömma plånboken över papperskorgen efter att man plockat ur det enda kvittot som är värt nåt. Därför föredrar jag att köpa kattprylar på nätet så att jag bara behöver klicka "arkivera" när kvittot dyker upp på mailen.

Kan man få tillbaka på deklarationen för katt. För vilka saker då?

Kan man få tillbaka på deklarationen för katt. För vilka saker då?

Jag har ibland intäkter relaterade till katterna (räknas som inkomst av hobby). För att slippa skatta på dessa få kronor måste jag kunna visa att mina katter inte går med vinst. Mitt ekonomiskt bästa år var det jag inte hade någon som helst avel..

Jag har ibland intäkter relaterade till katterna (räknas som inkomst av hobby). För att slippa skatta på dessa få kronor måste jag kunna visa att mina katter inte går med vinst. Mitt ekonomiskt bästa år var det jag inte hade någon som helst avel..

Ah, då är jag med. Då behöver jag inte tänka på det. Min är kastrerad den lilla rackaren :D

Ja men jag menar att det går på rutin att spara även privata fakturor...

Efter att ha läst i den här tråden tänkte jag testa att använda qr-koden när jag ska betala en räkning. Men jag får det inte att fungera, hur gör man? Har provat två olika räkningar.

Ah, då är jag med. Då behöver jag inte tänka på det. Min är kastrerad den lilla rackaren :D

Mina med numera. Billigast så. :p

Ja men jag menar att det går på rutin att spara även privata fakturor...

För mig är det tvärtom. För mycket organisation får mig att slå bakut och inte orka följa rutinerna alls. Därför bojkottar jag numera företag som inte kan ordna betalning med kort eller via e-faktura. Don efter person!

Om du tänker lite längre finns det flera skäl att du behöver styrka VAD du köpt, inte att du haft ospecificerade affärer med företaget. Reklamation t ex.
Där står ju bara att du betalt NÅGOT, inte vad. Det finns en anledning till att kontokortsslipar inte är godkänt i redovisningssammanhang. Det bevisar bara ATT du betalt, inte VAD du betalt.

Säg att du ska reklamera en kappa, och visar att du betalt 2890 kr via internetbanken. Butiken hävdar att du betalt dessa pengar för ett par jeans, och vägrar dig reklamation på kappan. Vad gör du då?

Men vad pratar du om nu? Jag betalar inga kappor via internetbanken utan med kort och får därmed ett kvitto av kassören?? En kappa/cykel eller whatever är ett inköp och ingen räkning, tycker du blandar äpplen och päron här. Är väl ganska självklart att man sparar kvittona på sina inköp, inte minst när kvittot = garantin.

Om du menar att man köper en kappa på postorder , tja då har du ju ditt kundunderlag att luta dig tillbaka på där står det ju att du köpte en kappa för si och så mkt pengar och inte ett par jeans.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 915
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 902
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 108
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka