Jag sparar också fakturorna. Väldigt smidigt vid deklarationen nu när jag skulle dra av för trängselskatt att bara räkna ihop från fakturorna istället för att sitta på internetbanken och bläddra bland betalningarna ett år bakåt.
Många skulle jag nog kunna slänga dock men tycker att jag titt som tätt tittar tillbaks på gamla fakturor och är inte så många jag har på papper längre ändå.
@SpanskaLoppan
En plats vid datorn där du synligt lägger obetalda räkningar, som flera redan nämnt, och sen någonstans dit du flyttar dom när de är betalda. (Ex papperskorg)
Flera olika bankkonton tycker jag underlättar. Jag har just nu fyra stycken. Ett lönekonto, ett räkningskonto, ett långtidssparkonto och ett buffertkonto.
Till räkningskontot har jag en stående överföring på en summa varje löning som ska täcka räkningar och den är på ett genomsnitt över året så även om det är mycket någon månad så finns det från tidigare månader.
Sen går en fast summa till sparande. När allt är betalt inkl autogiron, foder till hästen och annat som jag vet kommer och som är nödvändiga inköp så lämnar jag ca 1500kr till mat och 1000kr till att "slösa", resten för jag över till sparande också. Jag unnar mig inte heller förrän andra halvan som någon annan skrev.
Så med mitt sätt så "ska" pengarna på lönekontot vara slut inför nästa lön.
Sen använder jag i princip aldrig kontanter, då är det svårare att veta vart pengarna tar vägen. Betalar man med kortet så ser man ju på utdraget vart pengarna gått.