Ordning på ekonomin

@niphredil Tvärtom; mitt råd är grundkursen. Överkursen har andra behandlat mkt bra i tråden.
Eh, ja, det var ju fyndigt men inte alls min poäng. Vad jag menade var att det du skrev var ONÖDIGT. TS har uppenbart fattat att hon har ett problem så ditt försök att rub it in var liksom allt annat än nödvändigt.

Har man egen firma eller använt sig av Rut/rot eller annat man gjort avdrag för bör man behålla kvitto på betalning på nåt sätt. I dagsläget lär en internettransaktion duga utmärkt. Alla andra fakturor kan man kasta direkt.

Jag har en budget i ecxel för månadens räkningar ligger inne och använder efsktura och mailfaktura i största möjliga mån. Vill man följa upp mer finns det smarta appar att använda.

Fast att man betalt NÅGOT säger ju inte vad man betalt. Har man en e-faktura så är det ju något att skriva ut (om den sparas så länge), men att bevisa att man betalt 4000 kr till AdLibris bevisar ju inte att man köpt studielitteratur för pengarna (när man vill dra av i deklarationen och blir granskad).

Spydig? Inte alls. Sarkastisk? Ja - i all välmening; för att ge ts en hint om vad problemet är. Det handlar inte om att skaffa skrivbord och bokhyllor. Det är inte ett möbelproblem.
Nu frågade TS efter tips och råd kring rutiner, för att underlätta hålla ordning på sin ekonomi. Du är inte tappad bakom en vagn, du fattar också att det inte är ett möbelproblem och du svarar henne heller inte med detta utan svarar sarkastiskt på något helt annat.

Har du information om att förutsättningarna ändrats? Du kan ju t ex få en revision och ska bevisa genom inköp att du haft vissa kostnader. Vet du på rak arm hur länge din e-faktura finns tillgänglig?

Hur och varför skulle jag som privatperson få en revision på mig? Allvarligt? Min e-faktura finns tillgänglig i 13 månader, efter det får jag kontakta min bank.

Visst gör den det. Tillsammans med inbetalningsdetaljer är den ju kvittens på köp (av el, hästtäcken, byggmaterial eller vad det nu är). Självklart.

Sedan får man ibland fakturan elektroniskt istället för via papperspostgång, det är ju bara sättet att distribuera som skiljer.

Ja men inte sjutton är det fakturan företaget vill titta på om det blivit något fel med betalningen utan kvittot , eller hur? Fakturan har dom ju själva annars hade dom ju inte ens hört av sig vid utebliven betalning.

Jag fick en påminnelse för en faktura jag var helt säker på att jag betalat. Och jodå, när jag jämförde fakturan (som jag sparat) med betalningen jag gjort så upptäckte jag att jag matat in fel OCR-nummer. Efter det har jag hållit fast vid att spara fakturorna. Vanliga köp, som böcker m.m., sparar jag några veckor, så att eventuella problem hinner visa sig. T ex elräkningar sparar jag längre, de är bra att ha för att kunna se hur priset utvecklat sig (har rörligt pris).

Jag fick en påminnelse för en faktura jag var helt säker på att jag betalat. Och jodå, när jag jämförde fakturan (som jag sparat) med betalningen jag gjort så upptäckte jag att jag matat in fel OCR-nummer. Efter det har jag hållit fast vid att spara fakturorna. Vanliga köp, som böcker m.m., sparar jag några veckor, så att eventuella problem hinner visa sig. T ex elräkningar sparar jag längre, de är bra att ha för att kunna se hur priset utvecklat sig (har rörligt pris).

När jag har varit med om att företag säger att de inte fått betalt har jag bara tagit fram kvittot från Internetbanken och mailat företaget. Sen har de fört över pengarna till det OCR-numret som var rätt. Gick smidigt.
Andra gånger har jag fått fakturor mailade till mig av företag av andra anledningar. Det var ignet problem alls.

Jag sparar också fakturorna. Väldigt smidigt vid deklarationen nu när jag skulle dra av för trängselskatt att bara räkna ihop från fakturorna istället för att sitta på internetbanken och bläddra bland betalningarna ett år bakåt.
Många skulle jag nog kunna slänga dock men tycker att jag titt som tätt tittar tillbaks på gamla fakturor och är inte så många jag har på papper längre ändå.

@SpanskaLoppan
En plats vid datorn där du synligt lägger obetalda räkningar, som flera redan nämnt, och sen någonstans dit du flyttar dom när de är betalda. (Ex papperskorg)

Flera olika bankkonton tycker jag underlättar. Jag har just nu fyra stycken. Ett lönekonto, ett räkningskonto, ett långtidssparkonto och ett buffertkonto.

Till räkningskontot har jag en stående överföring på en summa varje löning som ska täcka räkningar och den är på ett genomsnitt över året så även om det är mycket någon månad så finns det från tidigare månader.
Sen går en fast summa till sparande. När allt är betalt inkl autogiron, foder till hästen och annat som jag vet kommer och som är nödvändiga inköp så lämnar jag ca 1500kr till mat och 1000kr till att "slösa", resten för jag över till sparande också. Jag unnar mig inte heller förrän andra halvan som någon annan skrev.

Så med mitt sätt så "ska" pengarna på lönekontot vara slut inför nästa lön.
Sen använder jag i princip aldrig kontanter, då är det svårare att veta vart pengarna tar vägen. Betalar man med kortet så ser man ju på utdraget vart pengarna gått.

Men kära nån. SJÄLVKLART måste du presentera fakturan. Inte tror du väl företaget letar rätt på den åt dig?!

Ööh nej, det är kvittot dom vill se! Varför skulle dom vilja se fakturan? Det förstår du väl själv att det är ganska ointressant, eller? Att dom har skickat en faktura förstår dom nog själva om betalningen uteblivit.

Jag tänkte sätta upp ett postfack innanför dörren hemma där allt viktigt hamnar direkt när det kommer. Sen får sambon bära med det upp till sitt skrivbord när det ges tillfälle. På så sätt hamnar de aldrig under en hög oviktiga papper i köket eller så.

Har inte problem egentligen då jag vet vad som ska betalas och är noga med det viktigaste och det med högst ränta i påminnelserna men har då och då fått ringa och be om uppgifter jag behöver för att betala räkningen vilket är tidskrävande och drygt.

Ööh nej, det är kvittot dom vill se! Varför skulle dom vilja se fakturan? Det förstår du väl själv att det är ganska ointressant, eller? Att dom har skickat en faktura förstår dom nog själva om betalningen uteblivit.

Om du tänker lite längre finns det flera skäl att du behöver styrka VAD du köpt, inte att du haft ospecificerade affärer med företaget. Reklamation t ex.

Men om företaget hävdar att du betalat en dammsugare och nu vill ha betalt för cykeln, och du vet med dig att du betalat cykeln och aldrig hört talas om dammsugaren? Då hjälper det lite iaf att ha räkningen kvar på cykeln och kunna peka på att det OCR-numret som är betalt hörde ihop med en cykel, och inte en dammsugare.

Ja men då måste ju ett kontoutdrag räcka där det står att man har betalat?

Det första företaget efterfrågar är ditt kundnummer och nummer på fakturan. Har man den inte kvar blir det ju helt klart krångligare att leta fram dessa uppgifter. Det är givet att alla inte behöver spara alla räkningar, men om man har problem att hålla koll på sina pengar och vad som går ut och inte är det rätt pedagogiskt att ha dem i pappersform. Jag kör med pärmar och det händer trots det ganska ofta att jag missat en räkning som jag tappat bort, lagt i väskan, glömt att sätta in, osv. Då är det bra när man sedan får påminnelse att jämföra pärmen med kontoutdraget för att se vad som har betalats och inte, innan man ringer och försöker reda ut en dubbel betalning. Om inte annat är det enklare att få grepp om hur mycket man betalar varje månad och till vad.

Hur gör ni för att få någon form av ordning på ekonomin? Organiserar ni i pärmar och lådor och har en bestämd dag i månaden som ni ägnar x timmar åt ekonomin?
Jag är så trött på att inte ha koll, på att det är 14 dagar kvar till nästa lön och plötsligt finns bara nån tusenlapp kvar på kontot(och jag har ingen aning om vart resten tog vägen).

Räkningar, hur gör ni med dom? Jag vill helst betala alla på en gång istället för en och en direkt när de kommer. Det är helt enkelt inte alltid möjligt här att sätta sig vid datorn så fort en räkning trillat in...
Så räkningar hamnar i en låda i hallbyrån(för att inte hamna bakom/under allt annat)sen glöms dom bort. Tanken är god men funkar inte i praktiken. Men vart gör man av dom tills det är dags att betala(så att dom inte glöms bort men heller inte ligger framme och försvinner)? Eller är det bara hos mig det dyker upp räkningar från några dagar innan lön ända fram till 12-15 nästa månad?

I april skulle jag äntligen bli av med "pricken" hos KFM men bara ett par veckor innan ramlar det in post från dom om en ny anmärkning, ytterligare räkning som glömts i lådan...
Jag vill inte sluta i "lyxfällan", jag vill inte fortsätta sticka huvudet i sanden och låtsas att det löser sig... Men hur organiserar man det på en enkelt och smidigt sätt så att inget försvinner eller glöms bort? Dessutom får det inte vara utrymmeskrävande. Jag kan nog frigöra något hyllplan i bokhyllan men äger inget skrivbord och har heller inte plats för det, vi bor trångt...

Till att börja med:
I princip inga pappersfakturor utan nästan bara E-fakturor

Betalas en gång i månaden - efter löning, har en papperssamlare i en hylla där jag lägger allt som kommer in. (dvs osm din byrålåda, ta för vana att ta det när du får lön direkt)

Autogirosummor förs över till ett bankkonto som är kopplat till det.

Oregelbundna utgifter är uppdelade och sätts in lika stora summor varje månad på ett annat konto som de räkningarna betalas ifrån.

Enbart mat och bensin på kredit, nödvändiga kostnader som blir ungefär lika stora varje månad. Kreditkortet finns på e-faktura.

Ja men då måste ju ett kontoutdrag räcka där det står att man har betalat?

Där står ju bara att du betalt NÅGOT, inte vad. Det finns en anledning till att kontokortsslipar inte är godkänt i redovisningssammanhang. Det bevisar bara ATT du betalt, inte VAD du betalt.

Säg att du ska reklamera en kappa, och visar att du betalt 2890 kr via internetbanken. Butiken hävdar att du betalt dessa pengar för ett par jeans, och vägrar dig reklamation på kappan. Vad gör du då?

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 916
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 902
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 108
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka