Ordning på ekonomin

Jag förstår heller inte varför man ska spara gamla betalda räkningar. Jag slänger dem alltid när jag har betalat. Alla transaktioner syns ju på internetbanken.

Obetalda räkningar läggs i en hög så jag vet var de finns. Jag brukar inte ha så många "egna" räkningar. Våra gemensamma sköts av maken som har örnkoll på ekonomin, gör excelark och sådant som jag tycker är tråkigt men säkert jättebra att ha. Han nästan dog av lycka när han hittade en ekonomi-app! :D

Sparar inte heller betalda räkningar. River de jag betalt ifall jag inte skulle slänga direkt så vet jag att den är betald.

Jag sparar alla fakturor. Jag gör ibland uppföljningar och det är ett mindre helvete att plocka ut e-fakturor i den omfattningen. Provade senast med elen, det är fortfarande inte klart.

Två pärmar, när den ena är full töms den andra.

Ähum. Jag har gamla räkningar (prydligt insatta i pärmar dock) från typ 1999 och framåt. :o En del är sådana som kan behövas någon gång, typ alla renoveringskostnader på gården, men gamla bensinräkningar, telefonräkningar eller Adlibrisbeställningar är förstås tämligen ointressant. Vådan av att ha för mycket plats och flytta för sällan, gissar jag.

Å andra sidan gick jag igenom och rensade min fars +åttio pärmar förra sommaren, med arkiverade försäljningar av ägg, grisar, grönkål och smått och gott från 1970-tal eller inköp av eldningsolja från slutet på 1950-talet som några exempel. Vådan av att ta över en släktgård, där även andra har haft för mycket plats och inte behövt flyttstäda. Så någon gång ska jag gå igenom mina egna också, men pallar inte riktigt ännu.

Men du har ju kvittona kvar i internetbanken, det är väl dom som ska sparas och inte räkningen isåfall. Dessutom på min bank går inte en räkning igenom om det är fel OCR nummer.

Alla räkningar har dock inte ORC nummer. Som sagt jag gör det för att så vitt jag vet ska räkningarna sparas i två år. Men som sagt jag kommer ej ihåg varför. Men alla som betalas för hand skriver jag på vilket datum dom vart betalda på.

Jag sparar inte. Jag matar in i internetbanken och river sedan sönder. Eftersom jag vet att alla mina räkningar betalas i tid, så har jag inte så stor oro över att det skulle bli strul.

Fästmannen får fortfarande kontoutdrag varje månad, och där står ganska tydligt vad som är betalat och vart.

Med en pappa som varit skattemas har jag fått inpräntat att man ska spara sina kvitton och räkningar i 3 år så därför sparas jag mina. :D Fast nu har jag börjat slänga räkningarna lite tidigare men minst ett år sparar jag dem nog. Det har också hänt mer än en gång att jag fått en påminnelse på något som jag redan betalat och då tycker jag det är mycket lättare att bläddra bland papper än leta i internetbanken.

Vad gäller räkningar på hög som glöms bort så tillhör jag nog den kategorin som hellre får pappersfakturor än autogiro och e-faktura. Jag har svårt att få en överblick hur mycket pengar som försvinner från kontot när autogirot dras och glömmer liksom bort vissa utgifter när jag inte har det fysiska pappret i handen och aktivt gör en inbetalning. Jag har min hög med obetalda fakturor och vid varje löning så sätter jag mig och betalar in dem, kluddar "Betald och datum" på dem och lägger dem bland betalda räkningar. När räkningar kommer med posten kollar jag dem på en gång för att se att det inte är något som ska betalas tidigare än nästa löning. Jag vill gärna bli av med alla räkningar på en gång när jag fått lönen så jag vet hur mycket pengar jag har att röra mig med fram till nästa lön.

Det där är inte självklart. Det är upp till fordringsägaren om de vill skicka ut påminnelse eller vända sig till inkassobolag. De kan likaväl skicka kravet direkt till Kronofogden. Så räkna inte med att det kommer påminnelser. Dessutom blir det ju dyrare då det oftast läggs på en påminnelseavgift.

Nej, det finns inget lagkrav på påminnelser. Men de allra, allra flesta skickar påminnelse innan KFM. Påminnelseavgiften är 60 kr vilket inte alls är samma nivå som om det gått till KFM.

Jag förstår bara inte varför man ska spara gamla räkningar? På internetbanken syns det vilka räkningar som är betalda eller inte. Om jag får påminnelse på något som jag inte har betalat och orsaken är att det inte har kommit någon räkning är ansvaret ändå mitt.

För att det tillför extra moment till hanteringen. Som verkar onödiga. Själva pappersräkningen bevisar ju varken det ena eller det andra, att man har skrivit "betalt 26/10" bevisar heller ingenting. Varken för en själv eller för den som säger att man inte har betalt den.

Jag håller med. Transaktionen på Internetbanken måste hålla mycket högre värde som bevis, med belopp/giro/datum/signeringsdatum och allt annat.

Jag har såna där papperssamlare (visst heter det så). När jag får räkningar under månaden stoppar jag dom i en sådan och sedan i slutet av månaden betalar jag alla räkningar som finns där, markerar dom som betalda och stoppar i en annan papperssamlare.

Enkelt och smidigt! Går inte missa räkningar om man lägger alla där i, och tar knappt någon plats!

Sen autogiro på allt som går då slipper man fundera :)

Jag håller med. Transaktionen på Internetbanken måste hålla mycket högre värde som bevis, med belopp/giro/datum/signeringsdatum och allt annat.
Det där bör väl i princip ha gällt även före internetbankens tid? Jag kan inte se vad ett sparat papper som jag har klottrat på (utan vittnen) kan bevisa oavsett vad det gäller.

Och egentligen inte för den egna ordningen, heller. Jag kastar betalda räkningar. För min egen ordning räcker ju det. Men givetvis har det hänt någon gång att jag råkat kasta någon obetald räkning, och givetvis hade det hänt att jag hade råkat skriva "betald" på någon obetald räkning någon gång. Det kommer ju en påminnelse sedan, så det gör ju inget, egentligen.

Alla fungerar ju olika. Jag tycker det hjälper mig för den egna ordningen, inget är mer rätt än det andra.

Jag sparar inte vanliga räkningar. Skulle det vara ngt speciellt, tex hantverkare skulle jag spara pga om ngt blivit fel. Men vanliga räkningar tex om jag köpt en bok från Adlibris- nej. Som ngn nämnt- det är väl inget bevis att jag har räkningen kvar? Det är ju bevis på betlaning som behövs.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 920
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 902
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 108
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits
  • Spånpellets

Omröstningar