Ordning på ekonomin

Hur gör ni för att få någon form av ordning på ekonomin? Organiserar ni i pärmar och lådor och har en bestämd dag i månaden som ni ägnar x timmar åt ekonomin?
Jag är så trött på att inte ha koll, på att det är 14 dagar kvar till nästa lön och plötsligt finns bara nån tusenlapp kvar på kontot(och jag har ingen aning om vart resten tog vägen).

Räkningar, hur gör ni med dom? Jag vill helst betala alla på en gång istället för en och en direkt när de kommer. Det är helt enkelt inte alltid möjligt här att sätta sig vid datorn så fort en räkning trillat in...
Så räkningar hamnar i en låda i hallbyrån(för att inte hamna bakom/under allt annat)sen glöms dom bort. Tanken är god men funkar inte i praktiken. Men vart gör man av dom tills det är dags att betala(så att dom inte glöms bort men heller inte ligger framme och försvinner)? Eller är det bara hos mig det dyker upp räkningar från några dagar innan lön ända fram till 12-15 nästa månad?

I april skulle jag äntligen bli av med "pricken" hos KFM men bara ett par veckor innan ramlar det in post från dom om en ny anmärkning, ytterligare räkning som glömts i lådan...
Jag vill inte sluta i "lyxfällan", jag vill inte fortsätta sticka huvudet i sanden och låtsas att det löser sig... Men hur organiserar man det på en enkelt och smidigt sätt så att inget försvinner eller glöms bort? Dessutom får det inte vara utrymmeskrävande. Jag kan nog frigöra något hyllplan i bokhyllan men äger inget skrivbord och har heller inte plats för det, vi bor trångt...

Jag samlar räkningarna oöppnade på hög, en gång varannan vecka ungefär går jag igenom högen och matar in alltihop, man kan ju lägga in olika datum så det går ju att lägga in i förväg. När jag lägger in dem kollar jag så att pengarna på kontot täcker, och fyller på från bufferten om det behövs. Så mycket som möjligt går på autogiro. Det funkar, sammantaget tar det kanske 30 minuter i månaden.

Jag har ingen budget, utan lägger en generell utgiftsnivå anpassad efter inkomsterna, lite schablonartat sådär, typ jag har råd att köpa ungefär så här dyr mat, såhär dyra kläder, etc.

Ett tips är att knappa in dem direkt för betalning i Internetbanken - eller sätta in dem i en pärm med flikar "Obetalda" och därefter föra in i "Betalda". Högar med kuvert är otäcka och det är lätt att nåt slinker undan. Jag brukar knappa in dem direkt, för då får man en "likviditetsplan" på köpet på Internetbanken, där alla betalningar ingår med datum och man vet hur mycket pengar som måste finnas på respektive konto den närmaste perioden.

Däremot kan jag inte riktigt förstå hur enbart "slarv" med att tappa bort vissa räkningar kan leda till KFM. Först får man en påminnelse och ev. "hot" om inkasso. Sedan får man inkassobrev ett antal omgångar. Först därefter brukar KFM bli inblandat.

Man måste missa samma räkning ganska många gånger för att KFM ska bli inblandat - i normala fall, det finns säkert undantag.

Jag har alla räkningar i en mapp, där lägger jag alla som kommer in under månaden. Dubbelkollar alltid förfallodatum om det är någon ny faktura. När den 25:e kommer är det dags att betala. Efter det sätter jag över en viss summa på långtidssparkontot, lämnar cirka 1000 kr på kontot som är kopplat till mitt kort och resten till ett tredje konto. Det tredje kontot är de pengar jag har att röra mig med till nästa lön, d.v.s. mat, nöjen osv. Har aldrig haft problem att hushålla med pengarna (har till 99% alltid pengar över som åker in på sparkontot), så har inte behövt spalta upp ala lyxfällan, men har man problem är det nog en bra idé. Sen brukar jag låta bli att "unna" mig saker till andra halvan av månaden, shoppar aldrig loss samma dag som lönen kommer.

Hej TS! Vad bra att du tar tag i din situation :).

Om jag vore som du skulle jag:

1. Sätta allt jag kan på autogiro/automatisk e-faktura. På så vis behöver du bara gå in på banken omkring den 30e för att försäkra dig om att allt blivit draget som det ska.

2. De räkningar du inte kan ha på e-faktura eller autogiro lägger du in på en gång när de kommer. Eftersom du kan lägga in dem utan att de dras på en gång finns ingen anledning att inte göra det. Lägg räkningen PÅ datorn om du inte hinner logga in på banken på en gång så att du kommer ihåg att göra det när du är tillbaka hemma igen.

3. Gör en realistisk budget och bestäm vad du får spendera per vecka. Ha endast den summan på kortet och för över veckovis. Är pengarna slut för veckan är pengarna slut för veckan.

4. Ladda hem en app i still med Wallet och var noga med att följa den. Då kan du se exakt vad du lägger dina pengar på och hur du bör prioritera.

Jag tror att de här fyra grejerna är de mest effektiva sätten att få mer kontroll över ekonomin. Jag gör som ovan och det funkar alldeles utmärkt för mig och gör att jag kan slappna av mer eftersom jag vet att jag har koll.

Hur gör ni för att få någon form av ordning på ekonomin? Organiserar ni i pärmar och lådor och har en bestämd dag i månaden som ni ägnar x timmar åt ekonomin?
Jag är så trött på att inte ha koll, på att det är 14 dagar kvar till nästa lön och plötsligt finns bara nån tusenlapp kvar på kontot(och jag har ingen aning om vart resten tog vägen).

Räkningar, hur gör ni med dom? Jag vill helst betala alla på en gång istället för en och en direkt när de kommer. Det är helt enkelt inte alltid möjligt här att sätta sig vid datorn så fort en räkning trillat in...
Så räkningar hamnar i en låda i hallbyrån(för att inte hamna bakom/under allt annat)sen glöms dom bort. Tanken är god men funkar inte i praktiken. Men vart gör man av dom tills det är dags att betala(så att dom inte glöms bort men heller inte ligger framme och försvinner)? Eller är det bara hos mig det dyker upp räkningar från några dagar innan lön ända fram till 12-15 nästa månad?

I april skulle jag äntligen bli av med "pricken" hos KFM men bara ett par veckor innan ramlar det in post från dom om en ny anmärkning, ytterligare räkning som glömts i lådan...
Jag vill inte sluta i "lyxfällan", jag vill inte fortsätta sticka huvudet i sanden och låtsas att det löser sig... Men hur organiserar man det på en enkelt och smidigt sätt så att inget försvinner eller glöms bort? Dessutom får det inte vara utrymmeskrävande. Jag kan nog frigöra något hyllplan i bokhyllan men äger inget skrivbord och har heller inte plats för det, vi bor trångt...
Pärmar med flikar och så orkar jag inte med och har inget behov av det heller. Jag har en del på autogiro/E-faktura och resten av räkningarna som kommer med posten brukar jag lägga in hyfsat direkt via bankappen på min smartphone. Det går jättesmidigt och tar bara någon minut. Flera gånger i veckan hår jag in och kollar hur det ser ut på mina konton. Jag brukar inte spara några fakturor som jag betalat.

Jag har som så många i tråden i stort sett allt på autogiro och uppdelat månadsvis. Försäkringar, CSN mm går oftast att få månadsvis. På så vis får man ett jämnt flöde.

Jag gör också en budget varje månad, går snabbt, jag vet ju vad jag har för utgifter. Ger mig själv en månadspeng som ska räcka till allt som inte är räkningar och resten går in på sparkontot.

Ca en gå om året gör jag genom alla fasta kostnader och kollar om jag kan minska/förändra något :)

Ofta får man betala mer om man betalar månadsvis, men inte alltid. Det ska man akta sig för, exempelvis på Trygg Hansa skiljer det sig ganska rejält i pris. Oavsett om man betalar månadsvis kan man dra pengar till specifika konton månadsvis om man vill få det jämna flödet.

Ofta får man betala mer om man betalar månadsvis, men inte alltid. Det ska man akta sig för, exempelvis på Trygg Hansa skiljer det sig ganska rejält i pris. Oavsett om man betalar månadsvis kan man dra pengar till specifika konton månadsvis om man vill få det jämna flödet.

Det finns även nåfra få ställen som tar mindre om man har varje månad Folksam tillexempel.

Det finns även nåfra få ställen som tar mindre om man har varje månad Folksam tillexempel.

Ok, men det är ju superkonstigt. Eller är det så att man får betala i efterhand? Oftast får man rejält billigare om man betalar i förskott ett helt år jfrt med varje månad. Så länge räntan är superlåg tjänar man oftast en del på det.

Apropå på det är jag superirriterad på Telia Sonera just nu som bestämt att man måste betala varje månad och lägger på 19 kronor på varje faktura. Och vägrar att gå med på e-faktura eftersom abonnemanget inte står på den som ska betala. Hade det funnits möjlighet hade vi bytt operatör direkt.

Ok, men det är ju superkonstigt. Eller är det så att man får betala i efterhand? Oftast får man rejält billigare om man betalar i förskott ett helt år jfrt med varje månad. Så länge räntan är superlåg tjänar man oftast en del på det.

Apropå på det är jag superirriterad på Telia Sonera just nu som bestämt att man måste betala varje månad och lägger på 19 kronor på varje faktura. Och vägrar att gå med på e-faktura eftersom abonnemanget inte står på den som ska betala. Hade det funnits möjlighet hade vi bytt operatör direkt.

Det var inte snällt av dom. Men borde ni inte kunna ringa och kräva uppsägning omedelbart på grund av ändrade förhållanden i vad dom har erbjudit tidigare mot för vad som erbjuds nu?

Ja usch för den nedrans fakturaavgiften avskyr den. Undviker den i största möjliga mån själv. Därför det är så skönt nu med faktura på mailen och kunna betala direkt när det är ett känt företag när jag köper saker på internet.

Jo, det skulle man och det är inte heller någon bindningstid så det går att säga upp.

Problemet är att ingen annan operatör har täckning hos oss - så det blir liksom att välja på Telia eller inget alls. Och när man inte ens längre kan ha fast telefoni, har man inget val. (Våra 5-kilometerlånga kopparkablar brann av i ett direktnedslag av blixten och reparationskostnaderna var inte roliga)

Men andra företag kan lösa problemet "annan betalare via e-faktura", så det borde ett företag som Telia också kunna göra. Istället för att man ska tvingas betala 19 kr extra varje månad mot sin vilja; på en räkning som är totalt runt 150 kr - det blir sådär 15% i påslag.

Jo, det skulle man och det är inte heller någon bindningstid så det går att säga upp.

Problemet är att ingen annan operatör har täckning hos oss - så det blir liksom att välja på Telia eller inget alls. Och när man inte ens längre kan ha fast telefoni, har man inget val. (Våra 5-kilometerlånga kopparkablar brann av i ett direktnedslag av blixten och reparationskostnaderna var inte roliga)

Men andra företag kan lösa problemet "annan betalare via e-faktura", så det borde ett företag som Telia också kunna göra. Istället för att man ska tvingas betala 19 kr extra varje månad mot sin vilja; på en räkning som är totalt runt 150 kr - det blir sådär 15% i påslag.

Då blir det svårare. Telia har jag alltid uppfattat som lite problematiska att ha att göra med dessvärre. Tjejen har dom och vi skulle ner och lämna in hennes telefon på reparation. Kollade upp öppetider, stog att det skulle vara öppet så vi gick ner. Det var inte öppet, lite smått irriterande...

Bredbandstelefoni fungerar inte heller?

Jag blev sista april av med 5 månaders löneutmätning från KFM med 6000 kr i månaden... Lönen är i vanliga fall 7900 efter skatt... Så det har känts, då sjukersättning, bostadstillägg för pensionärer och handikappersättning på 8000 är resterande som ska räcka till studielån, nordealån, fack, A-kassa, hyra, el, bil o bensin så jag tar mig till i från jobbet, busskort för kortare resor i stan, mat och övriga löpande utgifter, fotvård (jag har för långt ner till fötterna), hemstäd, och så vidare.

Jag har också varit expert på att lägga räkningarna i en låda o sticka huvudet i sanden.

Nu öppnar jag räkningarna, kollar på nätet om det är någon räkning jag betalat förut, lägger in räkningarna direkt, försöker ha autogiro och E-faktura på det som går. Jag har en fungerande avbetalningsplan med inkasso på en gammal "strutsräkning" där jag har en viss summa som ska betalas och jag betalar mer de månader jag har mindre andra räkningar.

En bra grej är som Lovisa skrev... - Likviditetsbudget.... Skriv in alla räkningar som kommer den o den månaden o snitta på 12 månader så att du ser ungefär hur mkt som ska räcka till räkningar under året och var inte rädd att kontakta fakturautställare, inkasso och KFM innan det går för långt. De vill inget hellre än att hjälpa till.

Passa dig för att ta hjälp av kompis utan att ha skriftligt på överenskommelser. Jag gjorde en ganska oskyldig muntlig överenskommelse av ekonomisk karaktär för några år sedan med en kompis - EJ så stort som Borgenåtagande utan betydligt mer oskyldigt, kompisen sa senare upp vänskapen via SMS... det var i vevan med överenskommelsen som gick åt fanders och jag hamnade i skuldfällan och fick ett h-e att ta mig därifrån.

Men nu är målet en utlandsresa för första gången på TJUGOFYRA ÅR... Inom ett år.

Så fortsätt att ta dig i kragen så ska du se att även du kommer se en ljusning.

Kram

IngelaH

Nej, max "bredband" från Telia var 0,25 Mbit/s - så nu kör vi Net1 (trådlöst) istället och får ett par Mbit. Jag har inte provat teletjänsten, men det löser inte riktigt problemet - eftersom Telia är enda operatör med täckning där vi rider och vi måste ha täckning då. Men, men, ibland lyckas tjat få företag att lösa problemen för sina kunder så man kan alltid hoppas.

Det känns igen... Jag skriver upp alla utgifter i anteckningar som konstant ligger på datorns skrivbord. Alla räkningar skrivs upp där så fort de kommer in (och innan det finns de med på ungefärliga summor, bara för att jag ska ha koll längre fram också). När pengarna kommer sitter jag och betalar räkningar vid 12-slaget samma natt - glömmer jag nån så finns den uppskriven i min budget i anteckningar. Det som betalats tar jag bort så sålänge nånting finns kvar är det mer att betala helt enkelt. När jag betalat färdigt kollar jag av och ojsan, där glömde jag visst den där, och kan leta fram just den räkningen och betala den direkt.

Sådär har jag en budget för flera månader framåt också så jag har hyfsad koll även längre fram och kan planera större inköp utefter det. Funkar klockrent! Det svåra tycker jag mest är att hålla i pengarna jag får handla för så de räcker hela månaden... Och att se till att det finns tillräckligt med pengar på kontot när autogiron ska dras. Även om de är inräknade i budgeten så är det svårt när det är för stort glapp mellan inkomst och dragning. I den mån det går har jag således hellre e-faktura för att undvika de där glappen, autogiro enbart när jag är tvungen (tv-licens och kattens försäkring). Pappersfakturor försöker jag minimera så mycket det går just för att de så lätt försvinner i röran och sparande är omöjligt utan någon annan som kan hålla i pengarna åt mig.

@mandalaki

Ibland är det bättre att få inse problemet och därmed lösningen själv.

Det är inte bara att "inse problemet" för alla eller i alla lägen. Jag lider själv av liknande problem som TS, får slita som ett djur för att klara min vardag med att hålla min ekonomi under kontroll och ha ordning i hemmet osv. Samtidigt har jag väldigt lätt för mig yrkesmässigt, lär mig nya saker extremt snabbt, hittar lösningar i rekordfart mm, så mitt förstånd är det inte fel på. Jag funderar ibland på hur det är möjligt att jag kan upprätta projektbudgetar om flera miljoner på några timmar men inte klarar av att göra en budget för min ekonomi. Tro mig, jag har försökt, men ibland kommer inte svaret till en som en gudomlig ingivelse.

@SpanskaLoppan, jag är långt ifrån bra på min privatekonomi, men jag har den nu under hyfsad kontroll. Några grejor har hjälpt mig mycket:

1. Så många räkningar som möjligt på e-faktura. Då tappar jag inte bort dem.
2. Räkningar på papper läggs direkt i en ficka jag har upphängd på väggen. Då är de samlade, väl synliga.
3. Om jag orkar är det ännu bättre att lägga upp räkningar för betalning direkt i Internetbanken. Man behöver ju inte betala förrän lönen kommit. Allra bäst är de månader jag orkar fixa så att alla räkningar ligger för betalning kvällen före lön. Då kliver jag upp, trycker på betala och tycker det är en underbar morgon.
4. Försöker i möjligaste mån använda kontanter för mina löpande kostnader. Jag åker till Italien ibland och där tar jag aldrig med kortet ut (många ficktjuvar Rom!). Insåg att jag hade mycket bättre koll på ekonomin där, så nu försöker jag göra så hemma, men det är svårare.

Jag håller räkningar till ett minimum (dvs handlar aldrig på faktura), och de som finns går via e-faktura. Upplever att jag har bättre kontroll då, autogiro kan vara lite lurigt om man har lite pressad ekonomi och inte är hundra på hur mycket som behöver finnas på kontot när de ska dras.

Loggar man in på banken 2 ggr/månad ska det något extremt till för att man ska missa en e-faktura. Sätt påminnelse i kalendern.

Kommer det ändå pappersräkningar tar det ju inte många sekunder att betala via bankapp?

jag har några förslag för att underlätta;

-Gör budget som du strikt håller så du vet att det finns pengar i slutet av månaden.
- så mkt som möjligt på autogiro. De andra räkningarna lägger du i en låda som du har synligt tex vid datorn. Brukar inte bli så många om man har det mesta på autogiro.
- om du ngn gång har en räkning du inte kan betala- ta genast kontakt med företaget och kom överens om avbetalning.
-undivk att köpa på avbetalning. om du alltid betalar direkt för pengar man har så är det svårare att förköpa sig.

Har allt på e-faktura, supersmidigt och ingen risk att man tappar bort fakturor.
Betalar allt (lite beroende på förfallodatuom då) på samma dag, då vet man att man inte missat någon.
Efterkollar också så att allt verkligen blir draget ordentligt.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 920
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 902
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 108
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka