Ordning på ekonomin

När vi får en räkning så river vi av den och hänger den på kylskåpsdörren i en magnet-"klyka". Då ser vi dom/påminns varje gång vi öppnar dörren, går inte att missa liksom.
Efter att räkningen är betald (runt lön) så sätter vi in den i en pärm. :-)
 
Hur gör ni för att få någon form av ordning på ekonomin? Organiserar ni i pärmar och lådor och har en bestämd dag i månaden som ni ägnar x timmar åt ekonomin?
Jag är så trött på att inte ha koll, på att det är 14 dagar kvar till nästa lön och plötsligt finns bara nån tusenlapp kvar på kontot(och jag har ingen aning om vart resten tog vägen).

Räkningar, hur gör ni med dom? Jag vill helst betala alla på en gång istället för en och en direkt när de kommer. Det är helt enkelt inte alltid möjligt här att sätta sig vid datorn så fort en räkning trillat in...
Så räkningar hamnar i en låda i hallbyrån(för att inte hamna bakom/under allt annat)sen glöms dom bort. Tanken är god men funkar inte i praktiken. Men vart gör man av dom tills det är dags att betala(så att dom inte glöms bort men heller inte ligger framme och försvinner)? Eller är det bara hos mig det dyker upp räkningar från några dagar innan lön ända fram till 12-15 nästa månad?

I april skulle jag äntligen bli av med "pricken" hos KFM men bara ett par veckor innan ramlar det in post från dom om en ny anmärkning, ytterligare räkning som glömts i lådan...
Jag vill inte sluta i "lyxfällan", jag vill inte fortsätta sticka huvudet i sanden och låtsas att det löser sig... Men hur organiserar man det på en enkelt och smidigt sätt så att inget försvinner eller glöms bort? Dessutom får det inte vara utrymmeskrävande. Jag kan nog frigöra något hyllplan i bokhyllan men äger inget skrivbord och har heller inte plats för det, vi bor trångt...

Har allt som bara går på autogiro eller e-faktura. Har dessutom inlagt i internetbanken att jag får ett mejl varje gång jag får en e-faktura så det är ingen risk att jag missar dem. M h a bankappen i mobilen tar det inte många sekunder att logga in på internetbanken och registrera de fåtal pappersfakturor jag får (perfekt att dessutom bara behöva fota av OCR-numret med mobilkameran)!!! De allra flesta e-fakturorna har jag automatisk betalning på, och i bankappen ser jag direkt om den e-faktura jag fått mejl om är en sådan som behöver åtgärd från min sida eller inte.

I o m detta upplägg arkiveras dessutom nästan alla fakturor elektroniskt i internetbanken så jag behöver inte fundera mer på den biten. För den handfull pappersfakturor vi får under ett år har vi ett "dragspelsregister" i arbetsrummet som sedan töms årsvis till en pärm.
 
Hur gör ni för att få någon form av ordning på ekonomin? Organiserar ni i pärmar och lådor och har en bestämd dag i månaden som ni ägnar x timmar åt ekonomin?
Jag är så trött på att inte ha koll, på att det är 14 dagar kvar till nästa lön och plötsligt finns bara nån tusenlapp kvar på kontot(och jag har ingen aning om vart resten tog vägen).

Räkningar, hur gör ni med dom? Jag vill helst betala alla på en gång istället för en och en direkt när de kommer. Det är helt enkelt inte alltid möjligt här att sätta sig vid datorn så fort en räkning trillat in...
Så räkningar hamnar i en låda i hallbyrån(för att inte hamna bakom/under allt annat)sen glöms dom bort. Tanken är god men funkar inte i praktiken. Men vart gör man av dom tills det är dags att betala(så att dom inte glöms bort men heller inte ligger framme och försvinner)? Eller är det bara hos mig det dyker upp räkningar från några dagar innan lön ända fram till 12-15 nästa månad?

I april skulle jag äntligen bli av med "pricken" hos KFM men bara ett par veckor innan ramlar det in post från dom om en ny anmärkning, ytterligare räkning som glömts i lådan...
Jag vill inte sluta i "lyxfällan", jag vill inte fortsätta sticka huvudet i sanden och låtsas att det löser sig... Men hur organiserar man det på en enkelt och smidigt sätt så att inget försvinner eller glöms bort? Dessutom får det inte vara utrymmeskrävande. Jag kan nog frigöra något hyllplan i bokhyllan men äger inget skrivbord och har heller inte plats för det, vi bor trångt...
Som student med lite taskig ekonomi så har jag väldigt srikt koll på allt jag köper o alla räkningar som ska betalas.
Det ska dock sägas att det inte är så mkt räkningar.
betalar hyran kontant var månad, samt stallhyran. De enda egntliga räkningar jag har är väl försäkring på mig och pållen, min räkning på svenska mobilen betalar pappa då den går på gemensam faktira med övriga familjens. spoiiiled vet men är bara ett par hundralappar per år till mitt försvar....

När jag har fler räkningar så sätter jag dem i pärm, och kollar pärmen någon gång i veckan, lämpligtvis lördag o betalar det som ska betalas närmast. alternativt betalar dem direkt om jag ändå är vid datron.

Jag har dessutom en budget.
ett word dokument som jag gjort en tabell i (excel fungerar nog ännu bätter om man gillar det) i det fyller jag in alla mina planerade utgifter för månaden, sätter en viss summa för kostnade för boende, transport, häst, mat etc. sen fyller jag i varje gång ajg spenderat pengar, vad ajg spenderade på oh hur mkt. då vet jag hela tiden vad jag lägger mian pengar på och står itne utan i slutet av månaden utan att veta var de hamnade....
 
Inkommande räkningar sätts i ett fack i en "vägggrej" när dom kommer. Lägger in alla räkningar strax före lön och får dom dragna samma dag som lönen kommer så är det ut världen. Betalda räkningar åker i papperskorgen, sparar inga papper på betalda räkningar.
 
Jag har två sådana där hållare för papper i skrivbordshyllan, den ena för obetalt och den andra för betalt.

Jag sätter mig oftast kvällen innan lön och betalar dem, så att det blir gjort med en gång. Då vet jag redan den 27:e exakt hur mycket pengar jag kommer att ha kvar. Jag blir mer förvirrad av att ha autogiro så jag trivs bättre med papper; det känns liksom mer konkret och tydligt när jag kan flytta från obetalt till betalt.

Resten av pengarna delar jag upp. En del till sparande, en del tar jag ut kontant och resten sitter kvar på kontot. Försöker ha typ någon slags veckobudget, eftersom att jag trivs med att ha kvar pengar i slutet på månaden också. Det som är kvar på kortet är till nöjen, hundar & bensin.
 
Varför sparar så pass många sina betalda räkningar i pärmar?

Jag gör det för att jag en gång har skrivit fel ocr nr på en räkning som jag sedan slängt och sen fått påminnelse att betala och det blev en j*vla massa tjafs innan dom insåg att det redan var betalt. Hade underlättat mycket om jag haft kvar räkningen i fråga.
Sammanställer vad saker kostat gör jag i ett excelblad i slutet av varje månad/i samband med att jag betalar räkningar så för den sakens skull behöver jag det inte.
 
@Angel Varför sammanställer du kostnaderna?

För mig låter det sammantaget jobbigare att både spara betalda räkningar och sammanställa kostnader, än att vid ett enstaka tillfälle behöva/råka betala samma räkning två gånger. (Jag förutsätter nu att räkningen inte var på 35 000 kr, utan av normal storlek.)
 
Varför sparar så pass många sina betalda räkningar i pärmar?
Jag undrar inte över varför så många sparar sina betalda räkningar i pärmar, snarare OM man MÅSTE spara sina betalda räkningar alls? Har man betalt in på fel OCR (vilket får anses vara svårt att lyckas med när man som jag scannar in dem) så hjälper det ju inte att ha räkningen kvar?

Jag drunknar i gamla betalda räkningar. Jag var lite wild n' crazy och slängde år 2013's betalda räkningar nu när jag flyttade. Jag brukar spara på eländena i två år annars, har fått den uppgiften om två år tidigare nån gång.
 
Jag har e-faktura på allt. Eventuella räkningar som trots allt kommer med post läggs in direkt. Å andra sidan är de väntade alt. mer ovikta (typ medlemsavgifter).

Har noggrann budget på datorn (och mobilen) för varje månad så allt är planerat. Betalar räkningarna så fort lönen kommit, samt för över pengar till sparkonto och matkonto.
 
@honung Jag sparar inte räkningar, utan kastar dem tvärtom genast när jag har betalat dem. Jag tolkar det som att man inte måste spara dem, men jag kan ha fel.
 
@Angel Varför sammanställer du kostnaderna?

För mig låter det sammantaget jobbigare att både spara betalda räkningar och sammanställa kostnader, än att vid ett enstaka tillfälle behöva/råka betala samma räkning två gånger. (Jag förutsätter nu att räkningen inte var på 35 000 kr, utan av normal storlek.)

Om jag inte kommer ihåg fel så ska räkningar sparas i två år. Kommer dock inte ihåg varför. Tror det funnits en tråd här om varför förut.
 
Om jag inte kommer ihåg fel så ska räkningar sparas i två år. Kommer dock inte ihåg varför. Tror det funnits en tråd här om varför förut.

Men du har ju kvittona kvar i internetbanken, det är väl dom som ska sparas och inte räkningen isåfall. Dessutom på min bank går inte en räkning igenom om det är fel OCR nummer.
 
Betalar räkningar en gång i månaden. Har e-fraktura på allt som går och autogiro på bla fö säkringar

Har ett lönekonto, bilkonto,hästkonto,huskonto och sparkonto varje månad när lönen kommet så överförs det en summa till varje konto på så viss växer dom och jag har alltid pengar till oförutsedda saker..

Har inget kreditkort av något slag mer än bensinkort... Vill inte ha de häller,vill jsag köpa nått dyrare sparar jag. Hela tiden tänka ett steg förre och aldrig glöms bort räkningar..låg dom synligt vid datorn och har som standar att när jippi löne dag att betala räkningar
 
Wow vilken massa svar! Hann inte läsa allt igår kväll, håller på att organisera om så att hemmet ska bli mer lättskött. Men blev jätteglad och ska sätta mig och läsa under kvällen.
Tack Buke!:up::bow:
 
På internetbanken är det rätt lätt att lägga in räkningar med framtida betalningsdatum. Då kan jag skriva att pengarna ska dras den dagen jag får lön och tryggt glömma bort var jag lagt dem. Sen har jag e-faktura på så många som möjligt, då ligger de redan i datorn och jag får en påminnelse varje gång jag loggar in.

Jag är inte så förtjust i autogiro, jag vill tycka på betala-knappen själv.
 
Däremot kan jag inte riktigt förstå hur enbart "slarv" med att tappa bort vissa räkningar kan leda till KFM. Först får man en påminnelse och ev. "hot" om inkasso. Sedan får man inkassobrev ett antal omgångar. Först därefter brukar KFM bli inblandat.
Man måste missa samma räkning ganska många gånger för att KFM ska bli inblandat - i normala fall, det finns säkert undantag.

Det där är inte självklart. Det är upp till fordringsägaren om de vill skicka ut påminnelse eller vända sig till inkassobolag. De kan likaväl skicka kravet direkt till Kronofogden. Så räkna inte med att det kommer påminnelser. Dessutom blir det ju dyrare då det oftast läggs på en påminnelseavgift.
 
Varför sparar så pass många sina betalda räkningar i pärmar?

Varför inte känner jag. Om jag skulle få en påminnelse kan jag gå in i pärmen och se att jag kluddat "betalt 26/10" på en räkning och veta att den blev betald då. Jag kan kolla upp vad jag hade i elkostnad förra kvartalet, vad hundens försäkringspremie var nu igen. Dock, i takt med att mer och mer företag har det här tillgängligt via "historik" om man har e-faktura så blir det mindre viktigt. Jag sparar heller inte betalda fakturor hur länge som helst, jag slänger från underst i högen.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 920
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 902
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 108
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp