Ord ni inte står ut med?

Sv: Ord ni inte står ut med?

Kl

Jag har läst "onna" som förkortning av onanera flera gånger här på buke. Så galet fult.

Ja. I en bok läste jag "ta en onne" för att onanera och "få en ogge" för att få orgasm. Höll på att slänga iväg mig boken, trots att den annars var rätt kul.

Flytta till Skåne. Här säger man gump om den där sitt-kroppsdelen. Inga 'r' och dessutom bara en stavelse. Föredömligt.

Det finns en pop-rock-soul-indieklubb i Göteborg som heter Gump. Jag har aldrig förstått varför och har aldrig kunnat gå dit av ren princip.

Röv. Snabbt och enkelt även för de minsta.

I Hunnebostrand säger vi rávé om rompen. Det stavas faktiskt så. Det finns en gammal dikt på en anslagstavla i hamnen där någon beskrivs som "Han som Kôsste Laura i Rávé" - men det var tydligen även ett hus som kallade så nära en ravin. Man får tänka två gånger ibland däruppe.

Men det är klart. Ongarna kanske inte kan säga det heller utan det blir "lavé" och det kan ju missuppfattas som lavett och nä, det kanske inte är någon bra idé.

Fredagsmys är ett sätt för barnfamiljer att samlas, sätta punkt för veckan, se fram emot en ledig helg tillsammans. AW fast med barn. Jag förstår inte hur det kan reta någon människa på hela jorden?

Det gör inte jag heller. Särskilt som det har funnits i min vokabulär sedan typ 1991 - inte i min egen familj, men i en familj med tre kids som jag ofta var hemma hos var fredagsmys en institution, såpass att mamman kunde åka och handla på fredagseftermiddagen och säga "Vad vill ni har för mys?" i fråga om mat / snacks / hyrfilm - men det känns som om det har dykt upp - och irriterat - folk de senaste åren mest?

Det finns säkert en uppsjö av ord och uttryck (utöver språkliga fel) som jag stör mig på, men det jag kom att tänka på nu är "sexa" eller "sexa på", när man talar om att ha sex. Det gör mig avtänd för all framtid.

Det finns en pop-rock-soul-indieklubb i Göteborg som heter Gump. Jag har aldrig förstått varför och har aldrig kunnat gå dit av ren princip.

Jag var på besök i en mindre sydsvensk stad i somras. Där fanns en restaurang som hette KISS. :eek: Hur fasen tänkte de?

Gofika (hur det nu ska skrivas) Gaaaah!
Allt fika är väl gott för fasen, ingen serverar väl äckligt fika?

*kl*

Kommit på ett ord som jag egentligen inte ens trodde var ett riktigt ord utan nåt som nån rökt på hittat på. "Flummig". Usch.

Flummig har ju funnits länge. Jag tänker på den gamla "äkta" hippiegenerationen (vi snackar 40-50 år bakåt). Är inte "att flumma" gammal slang för att röka på? Eller säger man kanske så även idag?

Jag gillar ordet flummig. Fungerar för att beskriva allt som är lite svävande, konturlöst på ett positivt sätt, knasigt och kul. Kan vara allt från personer till händelser. Idag har det dock till viss del ersatts av anglicismen "trippig" som inte klingar lika mysigt.

Såhär efter två mandatperioder med borgarna och med nytt val i antågande börjar jag utveckla allergiska reaktioner mot frasen "ordning och reda" (i skolan/statsfinanserna/yadayada). :yuck:

Förresten, om det fanns ett parti som använde "flummig" lika mycket som alliansen använder "ordning och reda" så vet jag var min röst skulle hamna. :love: :rofl:

Usch. Alla fåniga ord för sex alltså. Mysa, ligga, sexa... Varför kan man inte bara säga sex?

Samma sak med mens. Jag vägrar säga nåt annat än mens.

Ja mysa är hysteriskt fånigt, när det handlar om sex. Mysa är käka praliner under en filt med tända ljus intill.

Och visst heter det mens. Några i tråden säger sig inte gilla ordet - men då undrar jag snarare om det inte är företeelsen mens de har svårt att benämna. Det är nog fortfarande lite skambelagt för en del.

MENS MENS MENS. Mens.

Punkt.

Och hur äckligt blir det när någon pappa säger att han myser med dottern. Fy fan.

Det är två ord som jag tycker låter avskyvärt.

Mens, låter som en äcklig sjukdom, men ändå säger jag det, om jag måste, hellre det än något fånigt "tant röd". För ordet behövs ju ändå.

Och just uttrycket "ha sex" det låter bara så fel i mina öron. Skulle aldrig kunna säga det heller :D Borde man inte kunna säga något annat? Fast jag vet inte vad? upplever inte att man behöver säga det heller precis men ifall man nu skulle behöva.

Jag tycker sex är något man gör och inte något man har, därför tycker jag det låter konstigt.

Ja mysa är hysteriskt fånigt, när det handlar om sex. Mysa är käka praliner under en filt med tända ljus intill.

Och visst heter det mens. Några i tråden säger sig inte gilla ordet - men då undrar jag snarare om det inte är företeelsen mens de har svårt att benämna. Det är nog fortfarande lite skambelagt för en del.

Det var nog mig du tänkte på och ja, du har nog rätt i hur jag känner inför ordet, delvis i alla fall.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Hård nacke

Omröstningar

Tillbaka