Ord ni inte står ut med?

Sv: Ord ni inte står ut med?

kl

Har inte läst hela tråden, någon kanske redan tagit upp "mina" ord men jag stör ihjäl mig på folk som skriver blixt stilla (istf blick stilla), cool lugn (istf kolugn) och väggren (istf vägren).

GAAAHHHH!!!

Jodå. Men de tre förra kan inte sägas i en följd utan det fjärde, så att säga.

kl

Har inte läst hela tråden, någon kanske redan tagit upp "mina" ord men jag stör ihjäl mig på folk som skriver blixt stilla (istf blick stilla), cool lugn (istf kolugn) och väggren (istf vägren).

GAAAHHHH!!!

På en yrkesutbildning jag gick dök ordet "lyck stolpe" upp på en power point-presentation.

Fast det är ju två olika betydelser. Fast visst kan det senare ordet användas istället, men samtidigt finns det massvis med situationer där jag absolut använt funktionalitet.

Vill du förklara skillnaden? När ska man använda det ordet?

På mitt jobb används endast ordet funktionalitet när man pratar om funktioner. "Programmet har effektiva funktionaliteter för import av siefil". "Test inom telefoni som involverar iPhone, dvs samma funktionalitet som vi använder Blackberry till". "Ny funktionalitet: ny vy för attest". Är det bara i mina öron det låter dumt?

Edit: kom på att jag kunde googla
"Funktionalitet handlar om kvalitet och får inte sammanblandas med funktion, som kan definieras som 'bestämd uppgift för ett visst syfte'. Ett datorprogram kan ha en mängd olika funktioner, men var och en av dessa funktioner kan utföra sin uppgift mer eller mindre väl - de har olika funktionalitet". Källa datatermgruppen.se

Felanvänds alltså av mitt jobb. Jag kan fortsätta störa mig :)

Senast ändrad:

*kl*
Jag är sjukt less på shabby chic! Jag håller på att kollar efter lite möbler och nog kan man ge sig den på att någon mupp har repat/kladdat på diverse skåp och annat och sen försöker sälja det som antikt/shabby chic till hysteriska summor. Shabby chic, shabby chic, shabby chic. :yuck:

Nja, ett funktionellt program har funktioner som passar för syftet.

Funktionerna gör programmet funktionellt.

På ditt jobb verkar de inte fatta nånting!:D

Mia: Jag brukar säga shabby shit.:D

KL

Jag är trött på alla uttryck som används istället för köpa eller handla.

Jag klickade hem, den här råkade följa med hem osv... Alldeles för mycket tihi över något så vardagligt som shopping.

Just "klickade hem" har väl inte så mycket med "tihi" att göra utan är, så vitt jag tolkat det, bara ett sätt att säga att man shoppat via nätet istället för i butik?

Fast det spelar ju ingen roll? Köpt är köpt, oavsett om det är på nätet eller IRL-butik.

Med tihi menar jag ungefär Men hoppsan då, har jag shoppat igen, det hade jag ingen aaaning om... Och det är det jag tycker är så fånigt.

Om det spelar roll eller inte är väl upp till den som berättar att avgöra? Sedan gör ju mottagaren av informationen också en värdering, men vissa kanske vill berätta att de shoppat just på nätet, av någon anledning.

Tihi-grejen runt shopping kan jag i och för sig hålla med om, även om jag själv emellanåt "råkar" shoppa. :angel:

Mycket är det nog "råkade", ja.

Tassetass: det är nog främst den virala spridningen som gör mig lite allergisk. Det är för mycket klickade hem, bara. Köpte eller beställde är ju utmärkta ord.

Jag håller med där, ordet klickade hem låter löjligt.

kl

Jag är inte heller så förtjust i uttrycket "köpte med mig", men varför vet jag inte, tycker bara att man istället ska säga "jag köpte och tog med mig, eller bara jag köpte.

Ett annat ord som jag bara inte kan med är ordet kvinna. Jag tar direkt illa upp om någon skulle säga det till mig, exempelvis "du är en tuff kvinna", eller något annat.

Är det bara jag som inte kan med det ordet? Jag är ingen kvinna, jag är människa :rage: tänker jag genast.

*KL*

Jag känner att jag måste spy hårbollar när jag ser ord som ska stavas med fs skrivna med ff.

Toffs, tjaffsa, klaffsa, luffsa, raffsa.

Uäpp, där kom hårbollen. :wtf:

Jag tror att det är en konspiration och att de som ligger bakom är samma som samlar på dessa:

TRO-229_S.jpg

Jag har också lite svårt för ordet kvinna och tjej. Framför allt när andra använder det för att beskriva mig ("du som är kvinna/tjej") eller inkludera mig i gruppen ("vi kvinnor/tjejer"). Men det är nog för att det oftast görs på ett vis som skaver. Utpekande eller inkluderande på ett sätt som inte stämmer för mig.

Plus att vi alla har i ryggmärgen att kvinna och tjej faktiskt har negativa konnotationer. Det gör det hela rent beklakligt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka