Orchis Morio x

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Dooley
  • Startdatum Startdatum
D

Dooley

Har ett sto efter hingsten Orchis Morio x, är det någon som har information angående honom? På ASRP´s hemsida kan man läsa att han är död genom olyckshändelse. Verkar som om han har lämnat en hel del tävlingsponnyer?

Sv: Orchis Morio x

*putt* *putt*
Är det ingen som ens har hört talas om honom?

Han är uppfödd och her levt hela sitt liv på gården där jag bor så det är bara att fråga på ;) Det är lättare när man vet vad det är du vill veta!
Han dog sommaren 2003 efter att ha brutit benet.

Häftigt! Vet du något om de avkommor som han har lämnat? Är det överlag god kvalite? Vet du något om resultat vid championat och kvalitetsbedömningar? Är intresserad av att köpa ett sto efter honom till min dotter för att sedan ev. avla på.

Gemensamt för alla hans avkommor är att de har ett väldigt bra temperament! Det tycker jag är väldigt viktigt särskilt när det gäller ponnyer eftersom det är barn som ska hantera dom.

Hans mamma hette Orkidé och var efter sapphire crown. Hon har tävlat msv hoppning, varit 2 på sm i ponnygalopp samt blivit svensk mästare i barrelrace och pole bending som 21 åring! Hon själv fick en hel hög fölungar, har ingen koll på hur många riktigt. Alla har prefixet "orchis". En avkomma var placerad i 5-års championatat i hoppning och vann året därpå 6 åringarnas fälttävlan. Samma år vann en lillebror 5 åringarnas flt, året därpå deltog han i 6 åringarnas dressyr (vet inget resultat därifrån). Samma bror har sedan tävlat högt i både dressyr (plac FEI) och fälttävlan (vinster MsvA), han var även godkänd för avel under ett år men fixade inte brksprovet. Den yngsta brodern är 7 år i år. Som 4åring fick han dubbeldiplom och blev bästa allrondhäst vid kvaliteten i Nybro, även han är visad som hingst och hoppade då 9-9 men fick ganska dåligt av testryttarna (som var gigantiska på den lilla killen :smirk: ). Nu har han startat LA hoppning och var placerad i debuten i MsvB flt för ett par veckor sedan.

"Murres" egna avkommor har också visat framfötterna. Två avkommor har vunnit 5 årschampionatet i hoppning (varav den ena sen tagit brons på flt-SM) och två andra har varit tvåa resp. trea. Han har även en avkomma som tävlar dressyr på SM nivå samt flertalet ponnyer som tävlat på msv nivå i hoppning. De flesta avkommorna har dock blivit ridskolehästar pga sitt temperament (lite tråkigt tycker jag eftersom de inte kommer ut och visar sig då).

För tillfället har vi 4 treåringar hemma efter honom som håller på att rida in, alla är helt okoplicerade och hoppar riktigt bra. Hör av dig om det är nått mer du undrar över!

Mvh Nelle

Jösses, det lät inte så dåligt, inte konstigt då att hon som äger det här stoet vill ha betalt...
Det stoet kvalade till riks som 4 åring men blev tydligen skadad och kunde inte vara med i finalen men fick dubbeldiplom på bedömningen. Nu är hon färdig kvalad till 5 års championatet i hoppning. Den här ponnyn har också ett kanontemprament, mycket trevlig att hantera på alla sätt och vis. Vet inte om det är så att ägaren vill sälja egentligen, hon svävar lite när jag tjatar :crazy:

Har fotograferat en Orchis Morio avkomma på förra årets dressyrtävlingar på min ridklubb.
En valack vid namn Accord f.1995 u.korsningsto ue.arab uu.gotlandsruss

Han är placerad i LA:1 dressyr och har gått Lagtävling-ponnyallsvenskan nu i år.

tyvärr så ligger mitt album på internet med alla bilder nere men har en bild på honom på en annan sida, lite liten men han syns iaf :p verkligen SNYGG ponny!

accord.jpg

Heter mamman Fia? I så fall är hon uppfödd här på gården. Mamman går fortfarande som ridponny här hemma. I år blir hon 28 år, i fjor blev hon klubbmästare i Barrel race och håller nu på att börja en ny karriär som roping häst. Kul att se avkommor :) Jag har ridit in ett par helsyskon till honom!

Heter ponnyn Coffee? i så fall har jag ridit in henne :banana: En riktigt fin ponny :love: Har även ridit in en till undan samma sto men efter annan hingst.
Hör av dig hur det går och om du bestämmer dig för att köpa henne!

Ja, det är hon! Fux med ett mycket vackert huvud. Jag hoppas att hon bestämmer sig för att sälja, hon som äger henne pratade sist vi sågs om att hon var sugen på att köpa en till från samma uppfödare (är det där du jobbar?) så då kanske hon är lite villigare att släppa henne...
Tack för all info, det är en jättefin ponny du har ridit in och hon verkar så klolk.

Jajjemen han är u.Fia

ojoj vilken järnmorsa han har! :) :bow:
jag har fler bilder på Accord också men som sagt, albumet ligger nere just nu, skulle starta upp igen efter 18.00

Senast ändrad:

Inte konstigt att han lämnat och kommer från en familj med många goda tävlingsponnyer eftersom han stammar från fullblodsaraben Sapphire Crown ox som vart en av de mer matnyttiga förärvarna inom svensk ponnyavel under mkt lång tid. Har själv haft en häst med Sappire Crown som farfar och enda felet med denna häst var att det var en valack :cry: om han vart sto hade han fått jobba hårt i aveln efter avslutad tävlingskarriär 1.30m hoppning CNC* fälttävlan :) Vad finns mer bakom din märr?

Bakom hennes märr kommer stoet Creme RP 1116 S. Hon i sin tur är efter Gimmic RP 101- Ali Pru ox FA 7/70. Ponnyerna kommer från början från Jan Johannesson som har Klintebys på Gotland. Därifrån kommer tex fälttävlansponnyerna Fakir, Mira, Aramis m.fl. Nu för tiden är de flesta avelsstona köpta av Hillevi Zerne som fött upp Coffee och "Murre".

Vad lik Fia han är :) Fast det syns att det är en Axi och inte Murre son. Axis avkommor blevi mycket mer kralliga och ganska lättfödda :angel:
Idag ska Fia tävla western, hon är på ridläger med sin ryttare victor och idag är det avslutning med en liten tävling. Hon är verkligen en pärla :love:

du har ingen bild på Fia? :) gotlandsrusskorsningar verkar bli riktigt bra! iaf dom rätt många som jag har sett! vet en som har gått MSV hoppning, russ som mormor

Oj, så mycket visste jag inte om Murre, trots att det är jag som äger Coffee :) Tyvär blir jag 18 i år så nu ska hon ut till försäljning igen, efter att ha varit i familjen sedan hon var 3 år, och nu är hon 8...

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
623
Senast: Shaggy
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 094
Senast: skiesabove
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 845
Senast: Niyama
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 160
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka