Öppna/slutna

Sv: Öppna/slutna

Jag har vid två tillfällen varit i vår paddock samtidigt som det har varit en barock/AR instruktör där.

Vad jag kunde se var en helt förböjd häst (tror de höll på med någon sorts öppna!?), samt långa tyglar i enhandsfattning, ryttaren satt helt vriden i sadeln. Hästen frustade och verkade lugn och tillfreds, så hästen var med på noterna.. men om den bar så mkt vikt bak vette klåen!?

De filmklipp jag har sett på Bent däremot har varit allt annat än harmoni :crazy:

Vet inte om jag ska sätta mig in i AR/Barock så jag vet vad de håller på med, eller bara strunta i det och fortsätta försöka lära mig rida ;)

Som svar på frågan om det är någosn som hjälper mig att se - ja minhäst och en spegel och en videokamera

Bakgrund...
Jag har en sjukdom som gjort att min kropp kollapsat.
Jag har varit sängliggande 24 timmar om dygnet och haft låsningar i varje led så jag inte ens kunde klä mig själv.
...tur man har sambo som gillar att klä både av och på :D

Jag kunde då heller givetvis ens gå utan hasade mig fram som en 90 åring. jag klassades som obotlig och skulle lära mig leva med min situation

:devil:

Hell no! sa jag, och började använda mig av mina kunskaper från bodybuilding och på häst för att rehabilitera mig själv :D Det har tagit många år.

Under mitt stora projekt - lära mig gå igen - har jag lärt mig massor om hur den mänskliga kroppen (inte :o ) fungerar.

Tack vare min häst har jag blivit kroppsmedveten

Jag har analyserat och analyserat utifrån den klassiska tesen. Ryttaren formar hästen med sin egen kroppshållning.

Jag har läst en mängd litteratur men hittat en nyckel här och en nyckel där.

Iom att andra har bett mig om hjälp med sina ridproblem så har jag kunnat testa att detta system inte alls är unikt för mig - utan funkar på alla hästar - även oinridna

Det är de små små detaljerna som gör det

men tyvärr hittar man dem inte alla i samma bok

Senast ändrad:

Ursäkta om jag hoppar in, men detta med att hästen inte ska luta på böjda spår. Hästen kan ju egentligen inte, som vi säger, böja sig i sidan. Lite lite granna men vi snackar centimeter. Det vi kallar för formning/böjning i sidan är att hästen förkortar sig något i inre sidan genom att inre bak trampar in mer under kroppen och för således inre bak närmre inre fram = "kortare" i inre sidan. En korrekt böjd häst ska alltså som Susan skriver, inte luta inåt.

Mmm, jag är med, men jag tänker på en bild i Bo Tibblins Ridlära (tror jag den heter. Där visas hur den duktiga dressyrryttaren rider på böjt spår, och hela ekipaget lutar inåt en smula.
Om man tänker schematiskt med tyngdlagens kraft å ena sidan och centrifugalkraften å andra, så måste man väl luta inåt för att inte tappa balansen? Men det kanske är "fult" inom klassisk dressyr?
Detta skriver jag inte för annat syfte än att jag är okunning och nyfiken.
Funderar - är det inte så att en häst med fart i en kurva trampar med inner hovar närmare ytter, och att ytter å sin sida trampar något "utanför" spåret. I förhållande då till lodlinjen...
Är detta något man ska jobba på att motverka? Jag blir så förvirrad...

Senast ändrad:

Som svar på frågan om det är någosn som hjälper mig att se - ja minhäst och en spegel och en videokamera

Bakgrund...
Jag har en sjukdom som gjort att min kropp kollapsat.
Jag har varit sängliggande 24 timmar om dygnet och haft låsningar i varje led så jag inte ens kunde klä mig själv.
...tur man har sambo som gillar att klä både av och på :D

Jag kunde då heller givetvis ens gå utan hasade mig fram som en 90 åring. jag klassades som obotlig och skulle lära mig leva med min situation

:devil:

Hell no! sa jag, och började använda mig av mina kunskaper från bodybuilding och på häst för att rehabilitera mig själv :D Det har tagit många år.

Under mitt stora projekt - lära mig gå igen - har jag lärt mig massor om hur den mänskliga kroppen (inte :o ) fungerar.

Tack vare min häst har jag blivit kroppsmedveten

Jag har analyserat och analyserat utifrån den klassiska tesen. Ryttaren formar hästen med sin egen kroppshållning.

Jag har läst en mängd litteratur men hittat en nyckel här och en nyckel där.

Iom att andra har bett mig om hjälp med sina ridproblem så har jag kunnat testa att detta system inte alls är unikt för mig - utan funkar på alla hästar - även oinridna

Det är de små små detaljerna som gör det

men tyvärr hittar man dem inte alla i samma bok

Ja du skulle skriva en bok:) Verkligen! Jag tycker att du förklarar så bra!

Jag kan verkligen bara undertryka det där med att den egna kroppshållningen har så stor inverkan på hästen.

Jag har skrivit det förrut men det är nästan skrämmande hur effektivt det är även på den mest spända eller unga häst.

Tack vare diskussionerna här har jag blivit ännu mer medveten om vissa saker som hjälper mej framåt.

Jag har ju som jag också skriivt förrut problemet att hjärnan är "vänsterhänt" samtidigt som jag i kroppen tvingats bli "högerhänt" och det gör en kollission i hjärnan ibland tror ajg som gör att jag kan dra bak höften när jag tänker skjuta fram den:angel: :confused:

Därför får jag tänka extra i skolorna tex, och i inläggen här har jag insett likheten med hästens kropps rörelser och därmed har det blivit lättare att tänka "rätt" i min egen kropp. Jag har inte kopplat det så tydligt förrut, även om jag för många, många års en insåg att jag måste rida med säte och bäcken och lätt hand och inte alls som jag hade lärt mej med drivande skänklar i varje steg och bakåt-hand.

När jag tex insåg att jag fortfarande viker till vänster fast bara på ett annat sätt än tidigare:angel: så fort det kärvar, så vips försvann den problem som jag först hade med högerslutan:angel:

Det är mycket spännade. Så skriv en bok, Susan. Du har mycket att berätta.

Mmm, jag är med, men jag tänker på en bild i Bo Tibblins Ridlära (tror jag den heter. Där visas hur den duktiga dressyrryttaren rider på böjt spår, och hela ekipaget lutar inåt en smula.
Om man tänker schematiskt med tyngdlagens kraft å ena sidan och centrifugalkraften å andra, så måste man väl luta inåt för att inte tappa balansen? Men det kanske är "fult" inom klassisk dressyr?
Detta skriver jag inte för annat syfte än att jag är okunning och nyfiken.
Funderar - är det inte så att en häst med fart i en kurva trampar med inner hovar närmare ytter, och att ytter å sin sida trampar något "utanför" spåret. I förhållande då till lodlinjen...
Är detta något man ska jobba på att motverka? Jag blir så förvirrad...

Jag kan inte det mekaniska så bra, men jag kom att tänka på ett exempel.
"Min" galopphäst förlorade sin stora ledning i senaste löpet och förlorade pga att jockeyn som var lärling inte förstått hur viktigt det är att balansera upp en häst i full fart. Hon red i full fart in i kurvan mot upploppet och eftersom hästen inte KAN böja sig i sidled så hade hon att välja på att gå omkull eller fara ut åt sidan med centrifugalkraften. Därmed hade hon inget mer med segern att göra, men slapp som en klok häst skada sig.

Till en viss gräns blir det som du säger i hög fart, mycket hög fart.Men ytterst lite. Jag har en bild på det från kurvan i ett galoppderby och där är farten mycket hög. (Men jag vågar inte lägga in bilder som andra äger.)

Om ryttaren inte är i balans slår hästen på sig i svängar den kan inte luta i sidled utan negativa effekter.

Hinner inte skriva mer just nu jag är på möte egentligen ..... men ajg kan återkomma, kom bara på det näraliggande exemplet just nu, ang att luta i sidled.

Det är ingen som har berättat dylika saker för mig eller så sitter jag så perfekt:D
Däremot så har jag fått sätta mig snett o därmed både fått min egen sits, sadel o hästen(en) att bli mer sned.

Skulden har lagts på mig, men när de sedan själva har suttit upp- har samma fenomen varit uppenbart.
Hästen hade länge gått o tittat åt hö.. både bortåt o hemmåt.
Vet. hittade inget fel, men det torde komma av diverse skador på ett o samma bakben.

Hästen var alltså sned. Tog ut diverse ET o massörer som ej hittade mer än en låsning på hö. sidas njurtrakt. efter behandling av detta= bättre.
Tror att jag sen fick ungefär samma fel- infl. i muskelfästena runt bäckenet.

Jo du har helt rätt i att ekipaget skall luta en aning i en vändning. Om ryttaren tex inte vågar luta med i en galopppriuett så stör den hästen.
Och du vänder faktiskt hästen med vikthjälpen - men har du inte hundra kolla på bäckenets possition sitta på utsidan - men lägga vikten innåt med hjälp av bröstkorgen så kommer hsäten inte att böja utan vända utan falla inåt.

facit har du i ta - ta - ta - ta-

i piruetten så galoperar hästen sig runt?
eller slänger den sig runt?

Människor brukar ha svårt att ta tillsig dett innan de provat på hästryggen och frågat hästen....:angel:

Men du måste sitta på ytter sittben i all klassisk litteratur så skall inner sittben fram - detta medför att inner sittben komemr lite upp på en ryttare som itne från början viker sig i midjan - men eftersom de flesta rytatre viker sig så måste man börja från grunden så de har "rätt banan"

De kunffy är den enda som nämner detta men ryttaren måste ha samma böjning i länden som hästen (för att släppa fram inner bak (Muybridge 1887)

Ryttaren sitter i böjning och balanserar från ytter bak (precis som hästen)
länger utsidan (precis som hästen)
vrider in börstkorgen ( precis som hästen)

Ryttarkroppen är lika ovillig att böja ffa åt ena hållet som hästen :angel:

Jag antar att inflammationen var i övergången bäcken ländrygg.

Om man inte har kontoill på hästsen bäcken och den alltid går med lederna i ungefär samma läge så får den låsning i lederna runt bäckenet. Därefter får den lätt inflammation i multifidus där "då leden inte följer med"

Jag har själv haft en sådan vä bak häst (den visade sig ha en cysta i knäleden bak) och gick själv alltid i en "vänstersluta"

När jag kom in på detta ridsätt så gick det dock att få tag i rätt bakben varpå han visade smärta ganska fort.

Samma sak med halsskadan - när jag rakriktade honom att sätta vikt på vänster fram då stack ju bogbladet väg ( nivåskillnad på 8 cm) pga av att han tokspände subscapularis - den muskel som håller bogbladet intill kroppen.
Med kroppkontroll är det ganska lätt att diagnosticera hästar - att rida fram det som finns där så att hästen inte går och kompenserar och till slut rasar så att det inte längre går att laga

Är det den Muybridge, som man brukar se som den som med sina fotografier benade ut hur det egentligen ser ut då hästar springer?
Många konstnärer har ju kollat mycket på de bilderna...
Såg i "dansa med hästar" av Hempfling en bra bild på hu rman kan torrträna på den positionen, om jag minns rätt.
Jag tror att allt sådant skulle vara mycket lättare att ta till sig om det fanns bra bildmaterial, man kan ju identifiera och känna sig in i en bild mycket mer än i en text...
Och om man försöker titta hur duktiga ryttare bär sig åt så ser man knappt någonting, eftersom det handlar om rörelse. Tittar man på ett ställe så missar man ett annat.
Galoppiruett är för mig på en annan galax, men jag försöker komma framåt med det här med öppna/sluta, för att ge min häst chansen att bli balanserad tillsammans med mig. Och den här tråden ger mig väldigt mycket!

samme Muybridge han gjorde flera fotoserier med och utan ryttare

skall kolla min hempfling

"Om man inte har kontoill på hästsen bäcken och den alltid går med lederna i ungefär samma läge så får den låsning i lederna runt bäckenet."
"När jag kom in på detta ridsätt så gick det dock att få tag i rätt bakben varpå han visade smärta ganska fort."
Kan du utveckla detta? Mitt sto har haft Dåliga biceps femoris och gluteus, som jag lyckats få loss skapligt, det vore intrressant att höra hur du tänker med detta om ledernas "samma lägen".
Kan jag genom sitsens följsamhet undvika att jag hamnar där igen? Jag rider nog ganska annorlunda mot tidigare ägaren, försöker i alla fall vara medveten om tynglagen...

Hm jag pratar om leder och du om muskler.

Om du lyckats träna upp biceps femoris och "båda gluttarna" säger det mig att du lyckats får hästen att ta lite vikt bakåt.
Då kan du ju kontrollera bäckenet i en ledd i allafall :)

Jag vet inte hur du tänker få loss muskler.
jag tänker mer på liksidighet i ledernas rölighet.

Det du citerar menar jag med att både mäniskor och hästar gärna går med tex ena höften före, och bäckent gärna roterat.
För att få hsäten att gå före med "den andra" höften så måste ryttaren själv kunna gå före med den "andra" höften.
Om inte ryttaren gör det så måste hästen på något vis kompensera - och detta är verkligen att bjuda in till skador anser jag.

Om hästen haft problem med roterat bäcken så måste ryttaren kunna rotera det åt andra hållet mha av sitt eget bäcken ochhålal det där under ridningen så hästen blir mer liksidig i sin muskulatur
Jag menar inte att man alltid skall göra så, men ridning i ena varvet kräver en rotation och ridning i andra varvet en annan

Senast ändrad:

Ja, just, jag var otydlig...
Min häst hade muskler som nästan var förtvinade, de kunde jag "få loss" med massage och träning. Och javisst hon börjar ta lite vikt bakåt.
Prio ett var att få henne avslappnad, annars funkar inget byggande alls. Två var att få upp cirkulation och rörlighet, framåtvilja. Tre; nu; bygga musklerna bak, få till mer samling, men försiktigt, och det är där jag hoppas kunna använda skolorna - träna balans och muskler samtidigt. För att kunna rakrikta.. Och få till riktiga böjda spår..

Förstår att ledernas lägen är viktiga, men är det så att du egentligen menar att det är skadligt om lederna ÄR i samma lägen, och att de ska kunna röra sig liksidigt (eller fritt). I så fall förstår jag bättre det här med att kompensera för hästens oliksidighet.

En öppna "öppnar" en volt och en sluta "slutar" en volt.

Tänk att du ska rida en volt , men nej du ångrade dig, MEN behåller framdelen innaför spåret och fortsätter rakt fram. =öppna.

Tänk att du ridit en volt och tangerar spåret med framdelen och lämnar bakdelen kvar innanför och rider framåt.= Sluta.

Detta äri stora drag för att du ska förstå den ungefärliga kroppshållningen på hästen i skolorna.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 619
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 893

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj

Hästrelaterat

Omröstningar