Öppna/slutna

Sv: Öppna/slutna

Hm... Nu stjäl jag tråden här... (sorry!)
Är nämligen lite fundersam över det här med när skolorna ska börja ridas.

Red min första AR-kurs för några veckor sen, det blev ju mest grundläggande men redan då arbetade vi med öppna och jag blev rekommenderad att fortsätta med dem. Visserligen är hästen nog redo för det, men ett annat ekipage fick oxå börja arbeta lite med öppna (eller bogen-in). Den hästen är tre år gammal och riden bara några månader.
Efter det så har jag ridit för en "riktig dressyrtränare", dvs en klassisk, och där tränade vi inga öppnor alls, utan red mest på volt och försökte hitta den rätta formen.

Så då undrar jag lite grann... Börjar man så tidigt med skolor i AR eller är det kanske bara något som tränaren personligen tyckte? Och vad tycker ni om den "tidiga starten med skolorna"?

(Kan vara ute på villovägar nu, men får känslan av att man börjar senare med skolorna i den klassiska dressyren...)

Att flytta in bakdelen och flytta ut framdelen är ingen skola. Om du menar sluta längs långsidan ska famdelen absolut inte flyttas ut utanför spåret, det räknas som ett grovt fel. Framhovarna ska gå på exakt samma spår som de skulle ha gjort om du bara red rakt fram och bakhovarna ska gå på ett spår innanför där yttre bak går på samma spår som inre fram eller strax innanför. I höger varv ska hästen vara ställd och formad i rörelseriktningen, alltså till höger. Bakdelen ska inte gå innanför pga att man bara har flyttat in den, det är mer skänkelvikning än sluta. Den ska gå innanför för att formningen i sidan inte tillåter hästen att längre gå på 2 spår.

Asså jag kan typ ingenting om AR men en av de få saker jag vet om det är just att de lägger in skolorna väldigt tidigt, om inte först av allt?

Just!
Tvärningen kommer sig av hur mkt böjning man har.

Jag blir bara förbannad o ska väl vara tyst om AR-
Stor böjning o tvärning på en 3-åring.:crazy:
Den har nog sjå att lära sig bära upp ryttaren:eek:

Jag är ju inte heller någon expert på AR (vilket förklarar frågan...), men det du föreslår verkar helt vettigt tycker jag.
Jag var ju lite osäker på om det var tränarens egenhet, eller om det var så ridstilen rids...

Angående öppnan på 3-åringen så gick det väl rätt bra ändå, antar jag... Eftersom att tjejen som red henne hade långa tyglar så blev ju hästen aldrig ihoptvingad på något sätt, och jag tror inte hon tog någon större skada av det, men samtidigt så tror jag heller inte riktigt att hon förstod vad som skulle göras...
Nåja...

Jag var själv lite sugen på att försöka kombinera AR och den klassiska dressyren, men börjar inse att jag nog är fast i den klassiska stilen. Och så sägs det att ungdomen har så lätt för att lära och är så lite konservativa...

Såg häromdagen 2 som påstår att de rider AR- red samtidigt.
Den ena forsade fram o var sen glad om hästen stannade när ryttaren la sig över halsen.:smirk:
Den som säger att klassisk dressyr= sparka o dra samtidigt- det tyska sättet.

Det skulle aldrig falla den in att tänka att det är den som inte klarar av det. Vad är det som säger att h*n kommer att komma längre med AR. Tror inte att h*n kommer att behärska det heller.
Den andra ryggade lika mkt som den skrittade framåt.:confused:
Hur ska det vara egentligen.

Inget av endera tänker jag anamma.

Jag håller fullständigt med dig. Långa tyglar eller inte, ser ingen som helst anledning att försöka rida öppna på en 3-åring, de brukar ha svårt nog att gå rakt fram?! Men det är en helt annan diskussion...

Jag tolkar dig så; Det är nyttigt och bra för både häst, ryttare och ekipage att utföra skolorna regelbundet, om de är väl utförda. Då leder de till bättre ridning öht.
Så då gäller det alltså att ta lektioner och öva på dessa saker, för att få en rak, smidig, stark och lydig häst. Och en följsam, balanserad, kunnig och nöjd ryttare...
Jag har inte ridit mer än ett par år, så jag försöker ta igen allt jag missat, och försöker finna nycklarna till en bättre ridning.
Nog måste det väl vara så, att skolorna är en av de viktigare nycklarna?

Man bör ha en hel del nycklar på knippan innan om man säger så :smirk: , annars blir det inte mycket nytta för hästen i varje fall. Tycker jag, är bästa att lägga till.

Just!
Tvärningen kommer sig av hur mkt böjning man har.

Jag blir bara förbannad o ska väl vara tyst om AR-
Stor böjning o tvärning på en 3-åring.:crazy:
Den har nog sjå att lära sig bära upp ryttaren:eek:

:bow: :bow:

Ja det var bland det mest korkade hittills om det verkligen är så. En 3-åring:eek: Riden några månader. :crazy:

Vilka är då de grundläggande nycklarna, enligt dig ?
Nu talar vi om ett ekipage med en välutbildad häst, men en inte alltför erfaren ryttare, inte om unghästars utbildningstrappa

Senast ändrad:

Ryttarens nycklar

Känna var hästens tyngdpunkt (framåt bakåt) är och hålla sig stilla mitt över den.
Känna hur hästen fördelar vikten mellan sina farmben - känna var de är i förhållande till mittlinjen och i förhållande till varandra

Känna hur hästen belastar sina bakben i föhållande till mittlinjen och till varandra

Känna hur hästen känns när den arbetar genom ryggen - kunna skapa och bibehålla den sortens arbete.

Här är vi redan inne på att reglera hästen genom ryttarens possition possition

Känna vad som saknas i utförandet - och be om det - och få det.

Böjda spår företrädesvis serpentiner ffa att gå i och ur böjning är en bra hjälp till ovanstående - då kanman lära sig känna hur hästen känns när den är rak

När man kan behålla den rakheten - tornutskotten rakt upp - I och ur böjda spår såsom hörnapsserningar volter serpentiner
då är det dags att öka kraven och läögga till en ingrediens till
att behålla denna rakhet under rörelse sidvärts

Hästen kan itne behålla denna rakhet - utan en ganska god förmåga till koordination hos ryttaren

Denna koordination måste övas upp.

Senast ändrad:

Såg häromdagen 2 som påstår att de rider AR- red samtidigt.
Den ena forsade fram o var sen glad om hästen stannade när ryttaren la sig över halsen.:smirk:
Den som säger att klassisk dressyr= sparka o dra samtidigt- det tyska sättet.

Det skulle aldrig falla den in att tänka att det är den som inte klarar av det. Vad är det som säger att h*n kommer att komma längre med AR. Tror inte att h*n kommer att behärska det heller.
Den andra ryggade lika mkt som den skrittade framåt.:confused:
Hur ska det vara egentligen.

Inget av endera tänker jag anamma

Det är det vi försöker bena ut i tråden Vad man har i handen på barock för enligt vissa är AR just precis vad du vill att det skall vara :eek: AR är "laglöst" :crazy:

Tack för ditt svar - det är bara att försöka kämpa på med sin koordination, sitt kroppsmedvetande och sin timing.
Skönt att det finns mer kvar att jobba på; jag började rida som 47-åring, och känner att det var nog det bästa jag kunnat göra i den livsfasen, det finns så mycket spännande att ta till sig.
Det är fantastiskt att kunna ta del av en massa kunskaper här på Buke, man kan ju inte ta lektioner varje dag...

"Böjda spår företrädesvis serpentiner ffa att gå i och ur böjning är en bra hjälp till ovanstående - då kanman lära sig känna hur hästen känns när den är rak

När man kan behålla den rakheten - tornutskotten rakt upp - I och ur böjda spår såsom hörnapsserningar volter serpentiner
då är det dags att öka kraven och läögga till en ingrediens till
att behålla denna rakhet under rörelse sidvärts"
Menar du att du i hörnpasseringar har hästen rak? Det tror jag inte. Tror du menar att då man kan känna rakheten, just därför att man klara att böja (höll på att skriva böka, hmm) korrekt, ja, då kan man också utföra sidvärtes rörelser med funktionell rakhet. ???
Och då man kommit så långt kan man öka kraven?
Det är fortfarande i viss mån abstrakt för mig vad som händer efter detta stadium, kanske det klarnar så småningom, då jag behöver den kunskapen...

En häst som är RAK i min värld är en häst som har tornutksotten rakt upp och inte tippar.
Hästen skall belasta sina respektive fram- eller bakben lika länge.

Att hästen tippar ses tydligt i öppnor, slutor, skänkelvikningar, och hörnpasseringar på att takten emellan hö vä i benparen inte är likadan.

istället för ta - ta - ta - ta.....
blir det taa - ta - taa - ta... = hästen kan tom se halt ut

I hönpasseringen syns det itne lika tydligt för den ovane men hästen kommer ofelbart att ramla in över ena bogen i ena varvet, och inte följa med i vä'ndningen i andra varvet - OM INTE TORNUTSKOTTEN STÅR RAKT UPP - så kommer hsäten att belasta det ena frambent mer än det andra oavsett varv.

Detsamma gäller givetvis bakbenen

Detta är ett faktum så ofta förbigås

Så ja - jag rider min häst "rak" i hörnapsseringen i den meningen att tornutskotten skall peka rakt uppåt.
Jämför med en unghäst den böjer sig inte i kurvorna - den lägger sig ner och överbelastar insidans bem och leder.

En korrekt böjd häst - med tornutskotetn rakt upp behöver inte lägga sig ned efertsom den belastar sig mer liksidigt
Det är väl det som Dressyrutbildningen går ut på....

Ja, jag känner ju igen olikheten man kan se, och höra (ta-taa-ta-taa), men har inte kunskapen att göra ngt åt detta.
Var med om ett ridskolepass då vi fick rida i princip hela lektionen med hästen ställd bara med hals o huvud; varv på varv. Kändes skadligt för hästen... Vissa hästar fick gå nästa pass likadant ¨¨
Så arbete på volt innefattar att få hästen att gå med tornutskotten rakt upp, och detta utesluter inte att det finns en böjning i hästen...
Hur kan du kontrollera om tornutskotten är rakt upp? Ska försöka titta idag, ska tömköra och kolla.
Om hästen tippar - beror det på ryttaren eller är det pga hästens oliksidighet? Kanske svårt att svara på... Hästen har ju en starkare sida, liksom jag.
Förstår att hästen, eller ekipaget, aldrig kan uppnå balans om man inte kommer till rätta med dessa problemställningar.
Förstår också alltmer vilket intrikat samspel det är att få till ngt som skulle kunna kallas balanserad (centrerad etc) ridning. Det är inte avskräckande utan sporrande.
Det kanske låter taskigt, men jag provar en massa tankegångar i sådana här frågor på ridskolan, medan jag försöker vara försiktigare med min häst, som har haft ett svårt liv. Vill ge henne några bra år med mig; så bra det nu går.

Senast ändrad:

De flesta hästar har ju tornutskotten där vi sitter tippade åt höger
det känner man när man går mellan volter
och tex mellan öppna och förvänd sluta.

Får jag till det bättre går övergångar utan hack och jag slipper det där (ta taa ta taa.)

Som jag ser det på mig så viker jag mig gärna i midjan åt höger. Jag har av naturen ett kortare lårben så min högersida i midjan är förlängd efetrsom höften ( bäckenet) är längre ned på högersida.

Min belastar också själv helst höger framben så vi förvärrar varandra.

Det jag först måset rätta till i min sits är att inte vika mig i midjan till häst

sedan så innerbär min liksidighet att min högra axel går framför så den måset jag hålla tillbaka särskilt i höger varv.
faktum är att den där roterade axeln överbelastar höger farm ävenom den bara är ett par centimeter fel - och vi skall ju förkjuta mer vikt åt vänster så den måste i possition

Ett annat fenomen är at överlivet gärna förskjuts i sidled i förhållande till bäckenet när man fått tag i detta att sluta vika sig i midjan, Jag måste alstså se till att bröstkorgen är ovanför böckenet och inte fem centimeter åt höger ( man är van att balansera på ett visst sätt, ändra rman bäckenet brukar bröstkorgen sticka i väg)

Om man gör många koordinationsövningar lär man sig känna var man har kroppen, är den fel så går hästen fel.

Eftersom jag och hästenhar smama problem så kanske jag måste blir extra duktig på att hantera mit probelem för att om vi skall släppa in höger bak i en volt tex så får jag ju absolut inte trycka ned högra sidan av ryggen, kankse tom. tvärtom fokusera på att släppa upp. :idea:

Jag har en lista i huvudet på vad jag själv måste fokusera på i min egen kropp vid varje övning.

Även om jag har olika lång ben så min assymetri kanske är stor, så är ingen symetrisk.
Detta ta - taa - ta - taa syns ju även på VM ibland särskilt i slutorna och i piafferna, ibland i galoppombytena osv.

Fö har jag och JB samma snedhet :D

Senast ändrad:

Börjar tänka att man kanske skulle ha en dubbelt så stor häst, som orkar med min tyngd bättre och inte behöver anstränga sig så mycket för att bibehålla balansen.
Är det någon som hjälper dig att se dessa olikheter hos dig, eller övar du sådant framför spegel? Tyvärr har den tränare som är utbildad i centrerad ridning inte längre möjlighet att komma ut till oss, så jag funderar på vem som kan hjälpa eller om man kan "torrträna"...
Har du några litteraturtips?

Tänkte i går, då hästarna skulle gå på hängande tygel efter träningspasset, att jag skulle prova att bara tänka vart hästen skulle gå, och den gjorde det! Detta efter att verkligen ha slitit för att få till de övningar som stod på programmet. Jag ansträngde inte kroppen det bittersta, och då gjorde hästen ändå som jag ville, med självklar balans och takt... Serpentiner, halt etc. Back fick jag inte till då, men...
Kan ibland fundera på om detta liknar en massa andra situationer i livet - ju mer man tänker och analyserar desto svårare blir det. Jfr att öva in ett stycke musik, i början måste man analysera o utvärdera varje not, men då detta arbete är avklarat måste man släppa den kontrollen och "bara" spela, så att man tar hela sig själv i anspråk, och att stycket är en del av en själv.
Tror att man måste varva de här förhållningarna så att man tränar både den medvetna förmågan, men att det är lika viktigt att "inte tänka" för att öva känsligheten inför hästen. För mig är båda sätten viktiga, tror att intellektet verkligen kan hjälpa en att komma vidare i ridningen, samtidigt som praktiserandet är nödvändigt...
Jag har en stel fotled som gör att jag inte kan vinkla fötterna likadant och detta gör att jag måste kompensera, men ack...
Det är inte lätt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 619
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 893

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj

Hästrelaterat

Omröstningar