Öppna innan piruett

axel

Trådstartare
Om ni tittar på OS nu så får ni både förklaring till varför galoppiruetten inte ska inledas i sluta o även praktisk tillämpningsbevis.

Man hamnar fel o hästen får det svårare. hästen bär upp sin framdel lättare om baken är rak- vilket den är i öppnan- lättare att samla den INFÖR piruetten.

Senast ändrad:
Sv: Öppna innan piruett

Jamen, nu rider vi ju inte tävlingdressyr här heller;)
Dessutom är det bra om man kan få till skolgalopp i piruetten så den blir än mer samlad och långsam med många språng runt...

/T

Klassisk dressyr är det ingen filosofiskillnad på.

Om hästen blir långsam så tappar den galoppen o häver sig runt på båda bakbenen- jämnfota.

skolgalopp är väl den där gunghästgaloppen o vad jag har sett så måste den vara ganska snabb- uppladdning för skolor över mark- några språng bara.

Men eftersom en galoppiruett är en sluta på en liten volt så är det ju lättare för ryttaren och hästen att förbereda den inför piruetten i en sluta, varför göra det svårare än vad det är lixom?

ett litet tillägg är att rörelsen öppna inte är en samlande rörelse utan en lösgjörande.

Senast ändrad:

Men eftersom en galoppiruett är en sluta på en liten volt så är det ju lättare för ryttaren och hästen att förbereda den inför piruetten i en sluta, varför göra det svårare än vad det är lixom?

ett litet tillägg är att rörelsen öppna inte är en samlande rörelse utan en lösgjörande.
Hmm. Alla skolor är samlande- om de rids rätt.

när man styrketränar rider man på en större volt i sluta.

Om du kommer från rakt spår- som de nu gör o ska samla innan- så har de en punkt att utgå från vid liten centrering.
Tar du då in rumpan innan så kommer den inte att kunna samla sig utan att hamna fel, göra det svårare o därmed oxå förlora takten mer än nödvändigt.

GB sa ngt mer:confused:

Jag håller med om att det ju är bogarna man ska svänga runt. Och iom att öppna och sluta är samma böjning i hästen så kan man kanske tänka sig att man börjar i öppna ja, precis som i diagonal sluta då ju bogarna måste leda där med och iaf jag tänker öppna första stegen in på diagonalen.
Iom att hästen är böjd i samma form och man svänger bogarna med böjning genom bålen så kanske första steget kan liknas vid öppna. Annars tror jag en hel del missar linjen och får hästen ur balans med bogarna på väg åt fel håll. Då tappar pirouetten sin kvalitet och kraften bryts lite.

Jag har aldrig tänkt i pirouetten att jag rider öppna första steget. Men det kan man nog säga, när du säger det. Det är väl lite som när man växlar mellan öppna och sluta genom att byta riktning.

Det är väl lite som när man växlar mellan öppna och sluta genom att byta riktning.
Just:bow:

det är kanske svårare att samla den innan i öppna, men i gengäld har man sen lättare att få runt den korrekt.

Man kan ju samla den mkt mer innan vändningen o då får mkt gratis

Jag inbillar mig att man underlättar för hästen- att man inte börjar bromsa sedan man redan påbörjat vändnngen- det ska vara klart- piruettgalopp- som man har övat på utan att vända.

sen fattade jag det som om det var en riktig framdelsvändning- där hästen inte kliver över med fram- centrerad runt det inre- trampar på stället.

Senast ändrad:

Jag tror man måste förbereda den på samling rejält innan. Så den samlar sig redan i första steget. Annars blir det svårt att få till en bra vändning. Och jag ger hellre mer insida och framåt än bromsar mig genom en pirouette. Jag vill inte störa balansen och bjudningen genom kroppen.

Min häst har då inte kommit så långt att vi kan trampa runt med något ben stillastående om det nu är slutmålet. Tycker det känns som att det borde gå runt på en minivolt i sluta istället? En pyttepyttevolt..

Hur flyttar du runt hästen? Med vilka hjälper?

hästen ska vara färdig innan. Böjning o samling klart o sen samma som skrittpiruett- sitt ngt inåt, yttersk. vänder. inner bara intill. Det viktigaste är att den inte blir långsam o fastnar. Vänder bara halvt om.

hästen ska vara färdig innan. Böjning o samling klart o sen samma som skrittpiruett- sitt ngt inåt, yttersk. vänder. inner bara intill. Det viktigaste är att den inte blir långsam o fastnar. Vänder bara halvt om.

Vänder du hästen för ytterskänkel i en skrittpiruett?

Ja så är det ju med alla rörelser tycker jag, förbereda och verkställa sånna saker innan. Sen göra rörelsen/övningen.

Vi har olika signalsystem tror jag. Jag rider min häst runt genom att flytta runt ytter bog för yttertygeln, dvs jag ramar in bogarna på den linje jag vill genom att ha dem mellan "trängande" tyglar. Självklart styr jag först och främst med sitsen och sitter för pirouetten.
Men min ytterskänkel sköter jag bakdelen med, sväger alltså inte med den, och framdelen styr jag med sits och yttertygeln.

Skrev ett svar o postade. Avvaktar o ser om de kommit med imorgon då jag har en bättre dator.
Denna är helt sinnes;)

;)
Min verkade känna för att starta om sig själv ett par gånger ikväll. Och agerade därefter. Ibland blir man trött.

Nu tänkte jag be TS om ursäkt för trådkap. men insåg att det var det. Så det är nog lugnt.
Jag är nog för trött för sånt här babbel och vidare funderingar kring vad jag gör när jag rider egentligen. Jag mest bara gör när jag rider. Har inte så mycket ord på det. Och idag var det otroligt svårt att hitta de där orden.

Kanske man skulle god-natta sig själv nu. För allmänhetens bästa.

Så: Sorry Axel för trådkap och dravel!;)

Ja yttre sk. är den vändande, men den ligger inte långt tillbaka- just för att få runt framdelen. På min megastora är det ännu viktigare där svängradien är som en Toyota:grin:
Om man nu inte har förböjt den i halsen så kommer bogarna med runt.
Att man är med själv är dock en förutsättning o att inte rumpan på en själv åker utåt- då följer hästens rumpa med- som ett brev på Posten:crazy:

TB- Kul att vi är ense- för en gångs skull:angel:

Ska höra G B´s bättre förklaring- var GP Special idag:confused:

Ja så är det ju med alla rörelser tycker jag, förbereda och verkställa sånna saker innan. Sen göra rörelsen/övningen.

Vi har olika signalsystem tror jag. Jag rider min häst runt genom att flytta runt ytter bog för yttertygeln, dvs jag ramar in bogarna på den linje jag vill genom att ha dem mellan "trängande" tyglar. Självklart styr jag först och främst med sitsen och sitter för pirouetten.
Men min ytterskänkel sköter jag bakdelen med, sväger alltså inte med den, och framdelen styr jag med sits och yttertygeln.
Ursäkta fler inlägg, men tankeverksamheten är seg:angel:
Jag tror inte att jag använder yttersk. för att hålla bakdelen på plats- inte i skritten heller. sitter man rätt är den kvar på plats.

Jag tror att det kan ha att göra med vår skillnad på stöd på ytter här:idea: yttersidan sitter ihop.
denna metod är så bra för hästen trampar runt av sig självt, men vet att många rider i varje steg o får missade tramp ändå.

Om jag vill ha mer energi i galoppiruetten spänner jag bara till magen.

Senast ändrad:

Jag rider med stöd på ytter. Jag rider inte AR. Jag har även mer energi i hästen. Så han sitter ihop genom kroppen.
Och när jag säger använder ytter skänkel så menar jag att jag har den placerad ngt längre bak, som bieffekt av att jag satt mig med sittbenen för sluta.
Även min häst ska gå runt av sig själv. Det ska han göra i alla övningar. Jag sätter mig för övningen ger hjälpen "börja" och han ska fortsätta tills jag sätter mig annorlunda eller stryper/lägger in mer energi.

Självklart rider man i varje steg. Men inverkar inte om det inte behövs anser jag. Rida kan vara att bara vara med och känna. Och energi reglerar man förhoppningsvis med sitsen oftast. Spec om man kommit till pirouetter.

Min tränare tävlar ju GP på detta sätt. Så det funkar även på banan.

Jag igen:o

Jag håller med om att det ju är bogarna man ska svänga runt. Och iom att öppna och sluta är samma böjning i hästen så kan man kanske tänka sig att man börjar i öppna ja, precis som i diagonal sluta då ju bogarna måste leda där med och iaf jag tänker öppna första stegen in på diagonalen.
Kom nu även på att man rider några steg/ språng i öppna innan man går in på diagonalen i slutan- hästen är färdigböjd innan sidoförflyttningan påbörjas.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 711
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 394
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 222
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 567
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama