Öppna eget stall, behöver er hjälp!

S

schlyter90

Hej alla hästtokingar :)

Jag står inför mitt livs projekt, och jag behöver verkligen all hjälp och alla tips jag över huvud taget kan få! Har varit inne och läst mycket på just denna sida och ni verkar alla väldigt kunniga och professionella så jag börjar med att vända mig till er.

Lång historia kort. Har rest och jobbat på farmar de senaste 4 månaderna, bland annat 1 månad på hästfarm. Blev helt kär i hela grejen och har nu bestämt mig för att öppna ett stall så nära stockholm jag kan då jag alltid bott här och förstått att efterfrågan är större än utbudet när det gäller just hästar och boxar till uthyrning. Stämmer?

Jag har läst mycket på internet och börjar få mer kött på benen. Jag har en flickvän som ridit hela sitt liv, 20 år medan jag är 22.

Förstått det som att en häst behöver cirkus 1 hektar osv.

Jag behöver nu er hjälp och era tips. Vad bör jag tänka på? vad finns det för alternativ och hur går man till väga? Någon som börjat från scratch förut?

Jag är en person med en jäkla målinriktning och jag ger inte upp i första taget! Tror jag kommer att kunna få ihop 700k som startkapital. Vill ha ca 10 boxar till uthyrning och sedan 3 egna hästar för ridlektioner osv.

Kan det gå runt? Snälla hjälp! Jag behöver er och är er evigt tacksamma för alla små och stora svar. Tar allt förutom "det kommer aldrig att gå", för allt går!

Sv: Öppna eget stall, behöver er hjälp!

Spontant låter det ogenomtänkt, om du inte har ett stort sparkonto.

Ett startkapital på 700 000, förstår jag dig rätt? Det kommer du ingenstans med om du ska köpa en gård utanför sthlm. Du behöver nog minst 7 miljoner för inköp av en så stor gård (beroende på hur långt utanför Sthlm), och ytterligare för personalkostnader och inköp av hästar.

Menar du att du ska starta en ridskola, fast med bara 3 hästar i verksamheten?? Eller ska du starta inackorderingsstall? Inrikta dig på något av dem.

I vilket fall behöver du hyra in personal eftersom det låter som att du själv inte är tillräckligt hästkunnig, om inte din flickvän ska vara anställd hos dig heltid?

Hej alla hästtokingar :)

Jag står inför mitt livs projekt, och jag behöver verkligen all hjälp och alla tips jag över huvud taget kan få! Har varit inne och läst mycket på just denna sida och ni verkar alla väldigt kunniga och professionella så jag börjar med att vända mig till er.

Lång historia kort. Har rest och jobbat på farmar de senaste 4 månaderna, bland annat 1 månad på hästfarm. Blev helt kär i hela grejen och har nu bestämt mig för att öppna ett stall så nära stockholm jag kan då jag alltid bott här och förstått att efterfrågan är större än utbudet när det gäller just hästar och boxar till uthyrning. Stämmer?

Jag har läst mycket på internet och börjar få mer kött på benen. Jag har en flickvän som ridit hela sitt liv, 20 år medan jag är 22.

Förstått det som att en häst behöver cirkus 1 hektar osv.

Jag behöver nu er hjälp och era tips. Vad bör jag tänka på? vad finns det för alternativ och hur går man till väga? Någon som börjat från scratch förut?

Jag är en person med en jäkla målinriktning och jag ger inte upp i första taget! Tror jag kommer att kunna få ihop 700k som startkapital. Vill ha ca 10 boxar till uthyrning och sedan 3 egna hästar för ridlektioner osv.

Kan det gå runt? Snälla hjälp! Jag behöver er och är er evigt tacksamma för alla små och stora svar. Tar allt förutom "det kommer aldrig att gå", för allt går!
Jo, fullständigt sant... Allt går om man bara vill (en sanning med viss modifikation;)) Det finns en bok som heter hästhållning i praktiken som kan ge dig en vink när det gäller att driva stall. Sedan får du fundera på några saker. En hästgård för 700.000 får man definitivt inte i Stockholms län, men det var nog inte så du menade. Däremot är det inte hopplöst att hyra/arrendera stall för sin verksamhet. Då kan du lägga en hel del pengar på renoveringar och utrustning mm och få i ordning ett riktigt fint och attraktivt stall.

När det gäller antalet hektar så räknar man med att en häst kräver ca en ha mark för att kunna klara sig på betet på sommaren. Den ytan är alltså inte nödvändig vintertid (även om det är bättre ju större areal man har förstås). Sedan får du fundera på om du har tänkt producera grovfodret själv? Då behövs ju yta för det också. Dessutom kan du behöva maskiner för den produktionen också förstås, alternativt lejer du bort skörden till någon. För att kunna få företaget att gå runt behöver du nog lite fler stallplatser än 10 skulle jag tro (om du inte kan tänka dig att jobba med något på sidan om också).

Mitt tips är alltså att du försöker få ett arrende på ett stall (helst med någon liten stuga att bo i) först. Tänk igenom ordentligt hur du vill driva stallet. Leta runt i länet och se vilka krav folk ställer och vilken kostnad som är rimlig för det du kan erbjuda. Lycka till med dina planer!

Hej!

I stockholmsområdet skulle jag defintivt säga att 1 hektar/häst borde gälla vintertid. Här är blött, lerigt och isigt (i många stall lera upp över kotorna!). Överhästade hagar förvandlas snabbt till lervälling.

Jag skulle tom gå så långt som att säga att hellre ordentligt tilltagna hagar höst/vinter/vår (som ju ändå är ca 8 månader) och sen mindre hagar sommartid- då det oftast är mindre lerigt och marken håller bättre för fler hästar.

Annars känns ekonomin som något att tänka över. Det kostar multum i Stockholm och de flesta är inte villiga att betala vad det egentligen kostar. Det är få som lever av hästarna, tyvärr.

/Lavinia

Efterfrågan är faktiskt mindre än utbudet.
Titta på annonser här på buke så ser du hur mycket som finns tillgängligt.

Jag tror att det är svårt att tjäna mer än 500-1000kr per häst per månad vilket ger 5-10 000kr före skatter i månaden.
Ruskigt dålig förtjänst med tanke på jobbet och insatserna som krävs.

Antingen får man köra stordrift med 40-50 hästar eller så får man vara glad för att inackorderingarna kanske täcker en bit av ens egna hästkostnader.

men ekonomiskt är det bättre att ha ett jobb och betala för servicen i stall istället.

Hej!

Fast att säga att det finns mindre efterfrågan är ju inte heller riktigt sant.

Ett riktigt bra stall, som sköts vettigt är konstant fullt och har inga problem med beläggning. De stall man ser ute är oftast samma om och om igen och då kan man ju börja undra varför.

Jag är ganska säker på att ett stall med fullservice, långa utetider för hästarna och stora bra hagar både sommar och vinter, bra ridvägar och nära kollektivtrafik skulle fyllas fort. Men det kostar ju därefter och då räcker ju inte TS pengar någonstans i stockholmsområdet.

Sen beror det förstås på område, där jag bor annonseras endast samma stallplatser hela tiden. Vad det beror på kan man fundera över..

/Lavinia, som inte skulle säga nej till ett välskött stall, med trevlig, seriös och flexibel ägare.

Håller inte med. På södra sidan kryllar det av stall med alla möjliga faciliteter men alla har lediga platser. Oavsett är det ingen vinst att tala om på tio hästar.

Lite underligt det där. När jag har kollat på stallplatser (mest för skojs skull) så har det varit väldigt många kollektivstallplatser jämfört med fullserviceplatser ute. I min hemkommun är det oftast fullt på fullservice och dessutom kö till många av de stallen, medan kollektiv inte alls verkar lika intressant. Kanske är möjligt att det handlar om typen av stall som gör att efterfrågan är mindre.

Hej!

Det är ju just det- helt beroende på VAR man öppnar sitt stall. Här där jag bor finns knappt ett enda vettigt stall (dvs norra sidan) och de vettiga som finns annonserar aldrig! Rent generellt bor jag helt uppenbart på fel sida stan.

Fullservicestall finns det inte heller många av, utan det är pass till både höger och vänster, gärna långt ut i skogen och iland utan både ridbana och vettiga ridvägar.

Men på 10 hästar kommer man inte långt oavsett, framförallt inte med så liten startplåt.

Skulle TS nu ge sig på att starta stall ändå, skulle jag tipsa om norr om stan, fullservice, stora hagar vintertid (många häromkring vill inte ha sina hästar på bete heller) och nära kollektivtrafik som går ofta.

/Lavinia, börjar mer och mer se sig om efter boende söder om stan.

/Lavinia

Hej!

Det är ju just det- helt beroende på VAR man öppnar sitt stall. Här där jag bor finns knappt ett enda vettigt stall (dvs norra sidan) och de vettiga som finns annonserar aldrig! Rent generellt bor jag helt uppenbart på fel sida stan.

Fullservicestall finns det inte heller många av, utan det är pass till både höger och vänster, gärna långt ut i skogen och iland utan både ridbana och vettiga ridvägar.

Men på 10 hästar kommer man inte långt oavsett, framförallt inte med så liten startplåt.

Skulle TS nu ge sig på att starta stall ändå, skulle jag tipsa om norr om stan, fullservice, stora hagar vintertid (många häromkring vill inte ha sina hästar på bete heller) och nära kollektivtrafik som går ofta.

/Lavinia, börjar mer och mer se sig om efter boende söder om stan.

/Lavinia
Är det bättre på den fronten söder om stan då? Jag undrar det???

TS: Precis som Lavinia säger så kan du nog räkna bort kollektivstallsvarianten. Ordentliga hagar med ordentliga stängsel är viktigt för att ge ett bra intryck för kunden. En riktigt välvårdad ridbana (belyst) är nästan ett måste för att dra kunder, helst ridhus förstås, eller åtminstone skrittavstånd dit. Ett bra stall med mycket god ventilation är ju också viktigt förstås :)

Ett litet tips till dig för att du ska kunna planera och lägga upp hur stallet ska skötas är att du pluggar på hur hästen egentligen fungerar som biologisk varelse. För att kunna planera ex tider för fodergivor och vad för foder man ska använda måste man ha lite koll på hästens digestionsorgan och hur det fungerar. För att planera upp hagar måste man ha lite koll på hästens beteende, värme produktion osv.

Några böcker som är bra är: Att bygga häststall -mikael ventorp & per michanek, Hästens näringsbehov & utfodring -christina planck & margareta rundgren & Equine behavior - paul mcgreevy

Jag som hästägare tycker också att det är viktigt att stallägaren är kunnig, dels för att det är stallägaren som har koll på hästarna under dygnet förutom när man själv är där & rider/sköter hästen, och för att man ska kunna diskutera med stallägaren om det är något man vill ändra på och för att föra en vettig diskussion tycker jag att det är viktigt att båda parter har bakgrundsfakta om det man pratar om. Det är helt enkelt en trygghet för mig som hästägare att veta att stallägaren är kunnig.

Det absolut svåraste i ett inackorderingsstall som stallägare är att få hyresgästerna nöjda och överens med varandra.

I hästvärlden har ALLA en egen uppfattning om sin häst och dess skötsel. Många kan heller inte låta bli att lägga sig i andras skötsel eller ridning. Detta skapar snabbt en märklig stämning i ett stall. Folk kan vara hur trevliga som helst när de är och tittar på stallplats och man tänker att wow, den här personen verkar riktigt vettig. Så efter ett tag börjar de rätta sidorna visa sig...

Många stallägare har sprungit in i väggen genom åren och blivit totalt utbrända efter att ha blivit utskällda, utnyttjade, utarbetade, hotade ja till och med misshandlade av missnöjda hyresgäster. Det är en sjuk bransch och mycket av det tror jag beror på att
1) folk har egentligen inte råd att betala vad det kostar att ha häst, man blir till slut desperat när pengarna inte räcker.
2) folk är i regel missunsamma mot andra och visar det sig att en stallägare faktiskt tjänar pengar eller att det går bra för denne på ett eller annat sätt så börjar jantelagen att göra sig gällande.

Viktigt är att aldrig göra sig ekonomiskt beroende av sina hyresgäster, det är då de börjar ställa orimliga krav, och det är extremt svårt om det finns ett vinstdrivande syfte bakom inackorderingsstallet. Ett företag ska ju tjäna pengar liksom.

En annan viktig sak är att omedelbart skicka ut hyresgäster som inte sköter sig, det är en viktig signal om att ett beteende inte är okej till övriga hyresgäster. Men inte ens det hjälper då personen ifråga kan ta saken i egna händer varpå övriga hyresgäster blir oroliga för sina hästar och väljer att flytta iallafall.

Nä, efter många år i branschen så skulle jag avråda. Visst finns det de som lyckas hålla en sådan rörelse flytande men de är extremt få.
Enda sättet att kunna erbjuda inackordering är om man har ett litet privat stall och känner att man vill ha lite sällskap och tar in 1-2 hyresgäster. Då kan det funka om det är bra folk, annars inte.

Just det, ett sista tips om du ändå bestämmer dig för att dra igång. Se till att investeringarna INTE är lånade pengar utan att du kan bli av med dem utan att pantsätta hela ditt liv.

Önskar dig lycka till! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 094
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 382
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 384
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 279
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17