Öppna boxar från hagen?!

T

tussa

Jag vill låta mina hästar gå på lösdrift så stor del av året som möjligt, men har ingen möjlighet att bygga en ny ligghall. Funderar därför på att sätta in dörrar direkt ut till hagen från boxarna, och sedan sätta upp ett tak med vindskydd åt ena hållet på väggen utanför. På så sätt kunde man låta hästarna gå in och ut som de ville (d.v.s. sätta upp dörrarna) under större delen av året och ändå ha dem inne i boxarna (stängda dörrar) som vanligt under den kallaste vintern.
Vi har ändå kallstall, så temperaturen borde inte spela någon roll om boxarna är öppna eller ej. Frågan är om det blir dragigt? Eller om det finns andra nackdelar med en sådan lösning?

Finns det någon som har provat att göra något liknande? Vad ska jag tänka på? Verkar det som en bra idé?
Snälla hjälp mig!

Sv: Öppna boxar från hagen?!

Det jag kan tänka mig är en stor risk är att en häst kan bli trängd inne i en box, den har ingenstans att ta vägen om en ranghög häst kommer in och blockerar vägen ut.

Det går inte att på nåt sätt ta bort mellanväggarna och sen sätta dit dom igen när du vill ha hästarna inne, eller ha en gruppbox?

Sv: Öppna boxar från hagen?!

Jag hade så med engelska boxar. Jag har bara 2 hästar, ett halvblod och en shettis som hade gjort upp om rang sen länge så det var aldrig några bekymmer. Kanske skall du tänka på att boxdörrarna ska vara extra breda för pållarna kan få för sig roliga lekar som att "vem är snabbast in i sin box" och om de då är lite halt eller om de inte har ordning på benen kan en smal öppning ställa till problem.
Bekymret var att jag behövde kolla nogrannt maten eftersom shettisen inte skulle äta för mycket och halvblodet hade ibland lite för mycket hö kvar.
Det är den bästa lösningen jag någonsin haft. Hos mig blev det aldrig dragigt eftersom ingången vätte mot vissa läskyddande byggnader.
Jag tycker definitivt att du skall pröva detta om du har möjlighet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 899
Senast: Cambrie
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 936
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar