SprinkleOfStars

Trådstartare
Känner för att gnälla av mig någonstans och kanske finns det någon här som kan ge mig en input.
De senaste månaderna har jag till och från haft ont i magen, första gången det hände trodde jag att det var ägglossningen jag helt plötsligt börjat känna av men nu vet jag att det inte är så då jag kan få ont precis när som helst under månaden. Jag får ont i nedre delen av magen, från naveln och ner, och känslan är ungefär som en blandning mellan mensvärk och förstoppning (men jag är inte förstoppad) och en viss tyngdkänsla.

Jag har tidigare inte brytt mig så mycket om dessa perioder, som i snitt kommit 1-2 ggr i månaden och hållit i sig en eller ett par dagar, de har varit obehagliga men jag har ändå kunnat vara igång och jobba osv.
Nu har jag, återigen, en sådan här period som startade i går eftermiddag och i dag har det varit rent förj*vligt :(
Känslan är fortfarande som mensvärk, jag vet inte om det kanske är urinblåsan som är öm(?), det gör ont om jag trycker med fingrarna var som helst nedanför naveln och värken strålar ibland ut i ryggen. Att gå på toa och göra nr2 är en riktig pärs, jag kan inte krysta övh pga. att det gör för ont och jag har nästan varit nära att svimma sittandes på toaletten... Har legat halva dagen på rygg med en vetekudde på magen och då har det inte gjort speciellt ont, men så fort jag reser mig kommer "mensvärken". Äta vågar jag knappt göra, petade i mig lite lunch och nästan omgående därefter fick jag superont :cry:

Vad sjutton kan detta vara? det första jag kom att tänka på var UVI men har aldrig haft det (dokumenterat och/eller så jag behövt gå till läkaren) så jag vet inte hur det känns. Jag behöver inte springa och kissa ofta och det svider inte så det talar emot det. Det som talar för det är att jag varit lite dum den senaste tiden och satt jobb före toalettbesök vilket gjort att jag emellanåt hållit mig i flera timmar efter det att jag känt att jag är kissnödig. En annan tanke är endometrios och en tredje är IBS....

Jag vet vad ni som läser det här tänker "men gå till läkaren!" och ja, jag ska...har en bokad tid i ett annat ärende snart och tänkte då även passa på att ta upp detta.
Nu har jag i alla fall fått gnälla av mig och kanske det finns någon här som har/har haft liknande symptom eller har erfarenhet av UVI och kan säga om mina symptom är lika.
 
Nu ska jag inte skrämma dig i onödan, men faktum är att det låter lite likt det som jag själv åkte in akut med för en månad sedan, där det började som något som möjligen kunde tolkas som mensvärk oc nästa grej jag googlade på (och förkastade) var blindtarmen. Nu hade jag typ "worst case scenario", det behöver inte alls vara så illa som det blev för mig!
Med detta sagt - läs lite om inflammerade tarmfickor. Och vid misstanke om att det kan stämma, ring hälsocentralen på måndag... (såvida det inte blir så akut ont att du inte kan stå upp, för då tar du akuten i helgen)
 
Buke kan helt enkelt inte ge dig svar. Om det blir värre eller håller i sig konstant (utan uppehåll som du sagt att det varit tidiagre) skulle jag inte vänta på ev läkartid i en närmare framtid utan söka akut med betoning på akut.
 
En buksmärta som kommer så plötsligt, som du inte vet vad det är och som beskrivs som för jävlig och gör att du nästan svimmar ska kollas upp akut och inte vänta till en läkartid för något annat längre fram..

Njursten eller något gynekologiskt kanske?

Sök akut!
 
Förstoppning av olika grad, med gassmärtor kan också göra så jäkla ont så man nästan svimmar.. Kan ju vara nåt om det har varit sisådär med toa-vanor
 
Tack för svaren. Som sagt så kommer det och går, det börjar molande och för det mesta så håller det sig så att det är mer obehagskänsla än ont och sen försvinner det efter en eller ett par dagar. Det här är första gången jag faktiskt "på riktigt" besväras av det och som det faktiskt gör mer ont än är obehagskänsla. Det började som vanligt i går eftermiddag med molande lätt "mensvärk" (det är i det stadiet det brukar stanna), var samma känsla i morse när jag vaknade så jag åkte till jobbet. Kom hem vid lunchtid, åt lite och sen började det göra ont på riktigt. Har sen legat hela eftermiddagen och nu börjar det avta så skulle tro att i morgon (eller möjligtvis på söndag) är det som om jag aldrig haft ont. Det brukar försvinna lika plötsligt som det kommer. Gaser och förstoppning är jag nästan övertygad om att det inte är, är inte hård i magen utan snarare tvärtom och brukar aldrig hålla mig från att göra nr2, det är när jag är kissnödig jag den senaste tiden tänkt "äh, det kan vänta" för att jag varit upptagen med jobb. Känslan av att hålla på att svimma har endast kommit när jag suttit på toan för att göra nr2, det gör inte alls ont i ändan utan det är magen (typ urinblåsan?) som gör jäkligt ont just då.

Jag avvaktar lite med läkare, nu när det är helg så känns det inte alls lockande att åka och sätta sig på akuten och så är det bara en urinvägsinfektion eller liknande. Skulle jag fortfarande ha ont på måndag så ringer jag HC, annars väntar jag på min läkartid.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 957
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Hej, ny här på forumet hoppas att dessa frågor är ok att ställa. Tänker att det kanske finns någon här att prata lite med om detta...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 919
Senast: Tora
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 241
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 783
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp