Onyttig mat.

Sv: Onyttig mat.

Min son hade magkatarr som hette duga när han var tretton, jag gjorde så att jag lagade mat som var ok att värma i micron så att varje mål han åt var varm mat.
Han tappade alltså också extremt i vikt innan jag började med detta.
Det hjälpte faktiskt, dels åt han mer av varm mat än tex mackor och dylikt och dels fick han i sig mer protein.
Lasagne hade vi nästan alltid i kylskåpet det året, mycket långa kolhydrater, mycket protein, ganska mycket fett och dessutom älskade han det.
Andra lätta grejer är att göra pizzor på hönökaka eller annat tunnt bröd, göra massor och frysa in, lagom till mellanmål.

Ofta när det blir jobbigt med maten kan det vara jobbigt att göra den med, därför gjorde jag mat som var enkel att värma så att han slapp att egentligen göra något alls själv.

Sedan att se till att de äter ofta, var tredje timme lagad mat och gärna nötter, rostade sojabönor och russin (choklad bitar kan också blandas i)emellan, det är rena energi, fett och protein bomben.

:idea: Kan det vara så att tabletterna snabbar på ämnesomsättningen? Har de koll på hans sköldkörtel?

Jag har en kusin som var väldigt liten och tunn som barn/tonåring. Hon fick press på sig att äta, skolmatspersonalen trugade och vaktade på henne för att hon skulle äta mer: "ta en till, du behöver det" typ. Det resulterade i att hon kräktes i matsalen :grin: och till slut blev befriad från skollunchen...sen tillbringade hon lunchen långt bort från matsalen, kunde knappt ens gå förbi den. :crazy:
Ja, tabletterna är en stor orsak till viktminskningen. Ska be dom kolla sköldköteln.

Läkaren som skriver ut tabletterna, kan ni inte förklara problemet och se om ni kan få någon hjälp därifrån?
Vissa biverkningar av en tablett gör att man kan behöva en annan. Detta kanske är ett sådant fall :confused:

Hoppas verkligen ni kan få ordning på detta.
Jo, men det det är ju henne jag har pratat med. Hon säger ju bara ''ge han mera fett''...

Äter han tabletter mot överaktivitet? Testa ge dem efter måltiderna istället, det fick vi göra på vår unge i skolan. Tog bara fem minuter efter att han tagit tabletten tills han tappade all aptit.

Borde du inte fått prata med nån dietist eller så, det är ju inte så lätt som förälder att veta bara sådär hur man ska få ett barn att gå upp i vikt.
Han tar en tablett till frukost varje dag. Han ska ta dom på morgonen. Funderar på om jag ska byta ner från 30 mg till 20 mg.

Pizza och lassange går bort. Jag försöker ge han en liten brödbit till maten varje dag. Dessutom så hackar jag i choklad i müslin med. Ajjabajja, jag vet.....

Pizza och lassange går bort. Jag försöker ge han en liten brödbit till maten varje dag. Dessutom så hackar jag i choklad i müslin med. Ajjabajja, jag vet.....

Vilken otur, men vad tycker han om?
Man får vara lite påhittig, min son älskar allt vad gratänger och pajer heter så det var det jag satsade på.

All mat går ju egentligen att värma.

Problemet med onyttig mat är ju att de som har svårt att gå upp/hålla vikten oftast inte går upp på det.
Det verkar som om det bara tar energi att bryta ner det:confused: min sambo är sådan, när han äter mycket kakor går han ner, och den tiden han äter lite/inga kakor alls så går han upp/håller vikten.

Prova blandningen med nötter (jag använder cashewnötter men det är ju en smaksak) rostade sojabönor, russin och choklad bitar, det sätter fart på hungerkänslorna och ger sug efter mer.

Tänk gi metoden, mycket kolhydrater och mycket protein, i lagom blandning så mår alla bra av det eftersom man slipper socker toppar och dalar.
Ös på med riktigt smör istället för olja och margarin.

Ett annat sätt att bli mer hungrig är att tugga tuggumi, det sätter fart på magsyran och suget ökar.

Om han äter ofta, var tredje timme, så hinner han också få i sig mer på en dag.

Du ska absolut inte ha dåligt samvete för att du ger honom choklad;)

Men jag hade nog tagit bort iallafall ett mål musli och ersatt det med lagad mat.

Fast han äter muslin till frukost och innan han kryper till sängs. Då har han ändå ätit två lagade mål per dag.

Stek i smör använd grädde i sås och prata med läkaren igen om vad du ska ge honom att äta. Det är ju svårt för gör du för stor affär av det kanske han blir så less på mat att han inte vill äta.

Fast han äter muslin till frukost och innan han kryper till sängs. Då har han ändå ätit två lagade mål per dag.

När sonen hade problem räckte inte två lagade mål långt, det är vad han brukar äta + frukost + mellan mål.

Jag bytte alltså ut mellanmålen mot lagad mat, vilket innebar minst fyra lagade mål mat på vardagarna och sex mål på helgerna.

En lördag kunde han äta frukost 9 lagat mål 11, lunch 13, lagat mål 15, middag 17, lagat mål 19, lagat mål 21.

Han gjorde inte mycket annat än åt på den tiden;)

Oj jösses, det skulle jag aldrig få i han ju. Kom ju på att han äter ju i skolan med.

Stek i smör använd grädde i sås och prata med läkaren igen om vad du ska ge honom att äta. Det är ju svårt för gör du för stor affär av det kanske han blir så less på mat att han inte vill äta.

Nej vi gör ingen stor affär av det. Han är själv medveten om att han måste upp i vikt. Kanske är det lite stressande för han.

Gillar han varma mackor? Då kan man ju ösa på med extrafet ost och t ex kyckling, banan och cashewnötter.

Feta dessertostar som brie och camembert i stället för vanlig ost som pålägg kan också vara en idé. Fast det förutsätter att han har vuxen smak nog att gilla det. Min kompis blev iaf rätt rund av den dieten när hon bodde utomlands ett tag :p

Oj jösses, det skulle jag aldrig få i han ju. Kom ju på att han äter ju i skolan med.

Allt går om maten är godisgod:d

Min son kunde ju bara äta lite åt gången, då åt han kanske motsvarande 70 gr. spagetti/mål jämfört med ca 200 gr. annars.

Men då äter ju din son tre mål lagad mat, kanske går det inte att få i honom mer.

Men nötblandningen kan göra susen.

Du kan också testa med någon god sallad strax innan maten (i rimlig mängd, annars orkar han väl inte maten) med mycket dressing på, det stimulerar aptiten och gör att han kan äta mer.
Dricker han mycket till maten?
Det bästa är att inte dricka något alls förren efter maten och mellan målen.

Om han tycker om/tål mjölk så köp gammeldags mjölken så får han i sig lite extra fett där med.

Fast att äta massa onyttig mat för att gå upp i vikt klingar inte alls speciellt bra. Det finns bättre sätt utan att äta överdrivet onyttigt. Jag förstår att det är svårt när det är ett barn och barn vill bara äta när det är gott.

Men det är ju skillnad på fett och fett. Vilket man kan få i sig i större mängder och vilket man inte ska det. Om läkaren anser att han måste gå upp i vikt tycker jag det är väldigt konstigt att ni inte fick hjälp att komma till en duktigt dietist, helst då ngn som är duktig när det handlar om att tabletter är stor bov till viktproblem.

Om han känner sig stressad av att han måste måste måste kommer aptiten inte direkt bli bättre. Jag skulle söka mig till ngn som vet vad den pratar om och som kan se sonen framför sig, sätta sig in i problemet och sedan ge råd.

Allt går om maten är godisgod:d

Min son kunde ju bara äta lite åt gången, då åt han kanske motsvarande 70 gr. spagetti/mål jämfört med ca 200 gr. annars.

Men då äter ju din son tre mål lagad mat, kanske går det inte att få i honom mer.

Men nötblandningen kan göra susen.

Du kan också testa med någon god sallad strax innan maten (i rimlig mängd, annars orkar han väl inte maten) med mycket dressing på, det stimulerar aptiten och gör att han kan äta mer.
Dricker han mycket till maten?
Det bästa är att inte dricka något alls förren efter maten och mellan målen.

Om han tycker om/tål mjölk så köp gammeldags mjölken så får han i sig lite extra fett där med.

Han dricker bara efter maten. Vi har provat gammeldags mjölk men han var inte så där vrål glad i den.Men jag ska ta och prova den igen. Bra tips.

Men det hjälper knappast med en dietist i detta fallet. Vi ska avvakta två månader till och se vad som händer då. Annars så blir vi tvugna att tänka om ang. medecineringen.

Håller med dig. Både jag och min bror va underviktiga länge (ja, vi åt hela tiden båda två). Vi är smala fortfarande men inte underviktiga. Sånt löser sig.

Fast om du ber här om råd ang kost som kan få upp honom i vikt, hur menar du då att en dietist inte skulle hjälpa?? De är ju utbildade just till sådana saker.

*högg knappen långt ner*

men jag gissar på att han har tabletter som liknar de jag tar, med metylfenidathydroklorid?

jag tappar aptiten av dem men aptiten kommer tillbaka på kvällen då jag är nattmänniska och är mest vaken då.. tar jag tabletterna på morgonen vid 8 så vid 22 på kvällen trycker jag i mig än det ena än det andra, hela påsar ostbågar, ost och kex.. så du kanske kan väcka honom 2 timmar tidigare och ge honom bara en halv macka eller så? och låta honom sova lite till..
det som är svårt att förstå är att man måste äta fastän man inte är hungrig, till och med jag fuskar hela tiden, 4 av 5 dagar äter jag ingenting förrens vid 15-17 då det lagas mat hemma.. dock är jag lite överviktig men jag vet att det är fel att inte äta.. och jag är ändå 25 bast :o *fy mig*

är din son medveten om att han behöver äta även fast han inte är hungrig, bara äta för att det är bra och inte bara för att mätta.. ?
det kan vara en del av problemet med att han äter för lite, att han inte är hungrig från början och därför inte äter så mycket..

och till mellanmålen, vad tycker han om? :)
när det gäller att gå upp i vikt är bra mat viktigt, men äter han chips och godis så varför inte? då äter han det för att det smakar gott, inte pga hunger.. och det är lättare att få i mer fetter och salter som bilder vätska i kroppen..

jag hoppas att din son förstår situationen och själv får veta vad han ska göra, och får ta lite ansvar..

lycka till! :D

Fast om du ber här om råd ang kost som kan få upp honom i vikt, hur menar du då att en dietist inte skulle hjälpa?? De är ju utbildade just till sådana saker.

Kanske har ts lika dålig erfarenhet av dietister som jag?
Dvs man kommer dit för att få hjälp och de vet inte riktigt vad de ska säga:confused:

Jag kom dit en gång med stor protein brist, i min journal står det att jag är vegetarian.
Dietisten säger att jag ska äta mer kött:grin: förklarar läget och då har hon inte en aning om vad jag ska äta:confused:
Inte heller då sonen hade magkatarr kunde de hjälpa till, inte heller då dottern blev laktosintolerant (det var på den tiden man fick laktosfri mjölk på recept som fick hämtas i 12 eller 20 pack på apoteket, inte som nu när laktosfria alternativ finns överallt.)
Så jag förstår ts mycket väl om hon har råkat ut för liknande dietister som vi har gjort.

Liknande trådar

Småbarn Jag försöker hitta recept på mat som barnen gillar. Sonen kastar det mesta på golvet och dottern äter nog som de flesta snart 3-åringar...
Svar
14
· Visningar
914
Senast: cherie
·
Småbarn Jepp, som rubriken säger. Vad lagas för vegetariskt till barnen (som dessutom går hem i stugorna)? Har lite idétorka när det gäller att...
2
Svar
23
· Visningar
1 179
Senast: cherie
·
Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 694
Senast: Derivata
·
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 331
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Evolve