Onyttig mat.

Sv: Onyttig mat.

Min erfarenhet är att VILL man gå upp i vikt ska man äta lite till frukost, ganska lite till luch, och sedan fetta som en tok efter kl 6 tills man går och lägger sig. Givetvis måste man också sitta still och inte röra sig.
Men vilken förälder vill göra så mot sitt barn?
Laga den mat han är van vid och tycker om, tillsätt extra fetter, använd dig av bra fetter, som tex rapsolja/smör. Jag tycker det låter hel tokigt att hålla på och trycka i barnet mat så han spyr. Frukost, mellis, lunch, mellis, kvällsmat och ev välling (mycket näringsrikt) innan läggdags.
Gör inte så stor affär av det, om läkaren bara har sagt "ge mer fett" gör det i den vanliga mat han får och håll inte på och krångla till det. Jag är helt övertygad om att läkare skulle ge er mer råd och hjälp om det verkligen behövdes eller? Får han bara rätt näring och ni lägger till lite extra fett så borde det nog lösa sig. Har han dessutom just börjat med tabletterna som påverkar vikten kan det ju vara så att hans kropp ej riktigt vant sig ännu? Ta det lugnt och lägg till fett (inte mer mat) är mitt råd. Om ni känner er oroliga ändå ska ni ta kontakt med läkaren, tala om detta och pusha för att få hjälp, ibland måste man säga till på skarpen för att läkaren ska göra sig lite extra besvär och det kan du ju vara värt för att stilla ett oroligt föräldrahjärta?:grin:
Lycka till!

*kl*

Det är inte fett man blir tjock av, utan kolhydrater. Välling är bra gödning (finns i vuxenvariant, man dricker i kopp såklart), pannkakor, potatis är erkänt bra gödningsmedel. Bananer och vindruvor är ett par av de mest kolhydratrika frukterna.

Fett är bra, men i lagom dos. Det mättar kraftigt! Lagom med bra fett (smör, helfet ost och mjölk) och ös på med mer kolhydrater.

En tanke som slog mig bara: Tänk på att det är skillnad på fett och fett..
Om ni vill ge mer "onyttig" mat, så ge mat med bra fetter i..

KL

Måste bara få delge er det sista som kom från min brors mycket kompetenta (eller inte?) skolsköterska kläckte ur sig. Han är lite äldre än TS son, han är 16 men det bevisar att man inte alltid bör lyssna på vad alla "duktiga och utbildade" människor säger. När han var där härom veckan för vägning och mätning fick han höra att han var tjock och borde gå ner i vikt. Han låg tydligen över den berykade kurvan. Saken är bara den att min bror är väldigt muskulös och har inte många gram fett på kroppen. Jag blir både lessen och arg när jag tänker på detta, tur att han är en så pass säker tonåring att han vet att han inte är tjock utan väldigt muskulös, annars vet jag inte hur han hade tacklat det...

Kanske har ts lika dålig erfarenhet av dietister som jag?
Dvs man kommer dit för att få hjälp och de vet inte riktigt vad de ska säga:confused:

Jag kom dit en gång med stor protein brist, i min journal står det att jag är vegetarian.
Dietisten säger att jag ska äta mer kött:grin: förklarar läget och då har hon inte en aning om vad jag ska äta:confused:
Inte heller då sonen hade magkatarr kunde de hjälpa till, inte heller då dottern blev laktosintolerant (det var på den tiden man fick laktosfri mjölk på recept som fick hämtas i 12 eller 20 pack på apoteket, inte som nu när laktosfria alternativ finns överallt.)
Så jag förstår ts mycket väl om hon har råkat ut för liknande dietister som vi har gjort.

:eek:
Oj jisses, då förstår jag att man blir besviken. Verkligen tråkigt att höra att ni haft sådan otur att träffa på ngn med så lite kunskap.

Utbildningen är ju så pass lång och inehåller mkt så man förväntar sig att någon som klarat den även skall kunna ngt sedan. Har man sedan jobbat några år så har man ju lärt sig mer längst vägen.

Detta är inget jag stött på eller hört från andra men vi har väl turen att jobba med bra dietister helt enkelt.

Tyvärr möter man mycket sådant. Jobbigt som förälder att alltid slåss...

Liknande trådar

Småbarn Jag försöker hitta recept på mat som barnen gillar. Sonen kastar det mesta på golvet och dottern äter nog som de flesta snart 3-åringar...
Svar
14
· Visningar
914
Senast: cherie
·
Småbarn Jepp, som rubriken säger. Vad lagas för vegetariskt till barnen (som dessutom går hem i stugorna)? Har lite idétorka när det gäller att...
2
Svar
23
· Visningar
1 179
Senast: cherie
·
Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 694
Senast: Derivata
·
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 331
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama