Onyttig mat.

åke

Trådstartare
Jag vill ha tips på massa ''onyttig'' mat. Sonen måste upp i vikt nämligen. Har ni några bra tips. Näringsdrycker går fetbort. Han är 12 år.

Sv: Onyttig mat.

Och är hur lång och väger hur mycket ?

Min son kom från läkarundersökning häromdagen och är underviktig och vi brýr oss inte ett skit. Han har börjat dra ut på längden, men vikten hänger inte med. Både jag och pappan (och mor-far föräldrar) är relativt smala. Vi tänker fan inte göda ungen. Han kommer att vara "långdistansar typen!" och så är det bra med det. Än en gång åt helvete med alla tabeller.

Man kan göra näringsdryck själv som inte smakar blä. Gör en milkshake på t ex banan, lite bär, baristamjölk (10% fetthalt) eller fet yoghurt och smyg i en sked med sojapulver. Kan förstås varieras med glass, choklad och liknande! ;)

pannkakor med extra mycket smör i smeten! :p gav vi till våran hund när han skulle gå upp i vikt

Att äta oftare funkar om man vill gå upp i vikt. Vet ni varför han är för smal? Har det kommit plötsligt eller har han alltid varit en tunnis?

Jag har bott ihop med en riktig smalis och när han åt onyttig mat så blev det bara ett mål om dagen, det var för mättande för hans lilla kropp. Bättre blev det om han verkligen åt frukost (ägg och bacon t.ex.), fick med sig en riktigt god fräsh macka till fikat, näringstät men inte onyttig lunch, yoghurt eller vad som lyckas slinka ner till em, rejäl lagad middag och så kvällsfika ihop med familjen så man är delaktig.

Enklast är ju att klura ut hur han äter idag och var man kan öka på mängden istället för onyttigheten, det gynnar honom knappast.

Jag tänker på du är vad du äter. Där äter väl tunnisarna i princip samma mat som de med några pluskilon? Det är väl så att de ska äta oftare för att hinna få i sig mer mat under ett dygn.

Det var väl någon undersökning som visade att "naturligt" smala åt mindre osv osv. Mina pojkvänner har varit sådana som ätit som hästar. Men kollar man över dygnet så har de hoppat de flesta måltider med äter tredubbel middag och då tycker man att de kan äta hur mycket som helst...

Och är hur lång och väger hur mycket ?

Min son kom från läkarundersökning häromdagen och är underviktig och vi brýr oss inte ett skit. Han har börjat dra ut på längden, men vikten hänger inte med. Både jag och pappan (och mor-far föräldrar) är relativt smala. Vi tänker fan inte göda ungen. Han kommer att vara "långdistansar typen!" och så är det bra med det. Än en gång åt helvete med alla tabeller.
:bow:

När jag var lite yngre än åkes son (10-11) upptäckte min skolsköterska att jag inte följde min födelsekurva och diverse tabeller, vilket ledde till ett mindre helvete för min del. Hon pushade på min mor att jag måste upp i vikt, min mor pushade på mig och jag blev ständigt pikad för hur smal jag var. Ingen kom sig för att ens prata med mig eller fråga mig vad jag tyckte och kände, nej, jag skulle upp i vikt, inga alternativ fanns. Märk väl också att jag var en mycket aktiv unge.

Trots min "undervikt" (som jag tror inte ens existerade annat än i min skolsköterskas vrickade hjärna) har jag alltså utvecklats helt normalt. Har även hunnit med att vara både underviktig och överviktig på riktigt. Och har fortfarande inte haft några ätstörningar trots att min skolsköterska påstod att jag hade det.

Det blir lite snett om ett barns hela uppväxt ska baseras på födelsekurvan. En dåvarande klasskompis var lika lång som mig och vägde lika mycket och ansågs vara helt normal.

Han har stannat upp i vikten pga tabletterna. Både längden och vikten. Han äter så mycket han bara orkar men har fått minskad aptit.

Är han väldigt underviktig?
Jag och även min bror har alltid vart smala. Men vi följde vår egen kurva. Om man ser på flera i vår släkt på mammas sida så är även de smala. Även min nu 6 mån dotter ligger under på kurvan, dock är hon längre än genomsnittet.

En jobbarkompis dotter (13 år) var väldigt smal och innan läggdags så åt hon ordentlig kvällsmat. Efter några månader gav det resultat för henne. Kan tilläggas att hon aldrig åt det innan. Denna tjej åt annars väldigt bra men tränade fotboll all tid hon kunde. Hon bara älskar fotboll :D

Jag antar att tabletterna går inte att ändra sort eller så. Har ni testat att tillsätta extra fett i varje måltid? När det är lunch och middag så gör en extra fet sås till honom, om han gillar sås förstås! Annars är ju alltid potatismos och potatisgratäng något där man kan hälla i mycket grädde. Har ni en fritös? Fritera pommes frites, potatisklyftor m.m.

Jag tror personligen inte på att byta ut maten mot onyttig mat, utan snarare se över matvanorna så att han verkligen äter på regelbundna tider, men att slänga in mellanmål och som någon skrev, öka fettet i den vanliga maten. Dvs ha riktigt smör i maten, lite extra, göra såser på grädde istället för mjölk osv. Även om man behöver gå upp i vikt behöver man nyttig mat, men större mängder.

Den bästa bantningsmetoden för mig går ut på kakor och godis - när jag äter det kan jag hoppa över maten och går ner i vikt. Så onyttiga saker kan leda till viktminskning.

Dock kan jag ha missuppfattat dig och vad du menar med onyttigt, men bättre att köra på riktig mat fast fylla på med fett. Äter han ordentligt i skolan? Om de har dålig mat där kan det vara bra att skicka med honom något att äta. Att ha med sig frukt eller liknande som man kan äta emellan skulle jag också rekommendera, när min sambo försöker gå upp i vikt äter han oftare, han säger att det funkar på honom. Lycka till. :)

KL.
Svarar alla. Han äter nästan hela tiden. Frukt, kakor mackor, yoggi mm. Men ändå så har han gått ner i vikt. Han har även stannat upp på längden. Lilla syster har växt om han nu. Tabletterna går inte att byta ut mot andra tyvärr. Suck.

Men byt ut dessa småmål mot riktig mat då? Kan det inte vara så att han äter mindre mängder riktig mat för att han hela tiden är "mätt" på andra saker?

Annars är mitt råd att ta hjälp av en dietist, som kan hjälpa er att se vad det är som fattas i hans intag.

Gillar han nötter/frön då? Det går ju att stoppa in i maten på lite alla möjliga vis (müesli, snacks, sallader) och kan ge honom en fettboost.

Ja, han äter öven nötter och sådant. Han äter även müsli två ggr per dag.

Men byt ut dessa småmål mot riktig mat då? Kan det inte vara så att han äter mindre mängder riktig mat för att han hela tiden är "mätt" på andra saker?

Annars är mitt råd att ta hjälp av en dietist, som kan hjälpa er att se vad det är som fattas i hans intag.

Han äter så mycket som han bara får i sig vid middag. Han äter två-tre lagade mål per dag. Grejen är fortfarande att medecinen gör att han tappar vikt. Jag kan inte gärna väcka han kl 2 på natten och tröka i han mat heller. Dietist behövs inte då inget fattas i hans intag.

:idea: Kan det vara så att tabletterna snabbar på ämnesomsättningen? Har de koll på hans sköldkörtel?

Jag har en kusin som var väldigt liten och tunn som barn/tonåring. Hon fick press på sig att äta, skolmatspersonalen trugade och vaktade på henne för att hon skulle äta mer: "ta en till, du behöver det" typ. Det resulterade i att hon kräktes i matsalen :grin: och till slut blev befriad från skollunchen...sen tillbringade hon lunchen långt bort från matsalen, kunde knappt ens gå förbi den. :crazy:

Läkaren som skriver ut tabletterna, kan ni inte förklara problemet och se om ni kan få någon hjälp därifrån?
Vissa biverkningar av en tablett gör att man kan behöva en annan. Detta kanske är ett sådant fall :confused:

Hoppas verkligen ni kan få ordning på detta.

Äter han tabletter mot överaktivitet? Testa ge dem efter måltiderna istället, det fick vi göra på vår unge i skolan. Tog bara fem minuter efter att han tagit tabletten tills han tappade all aptit.

Borde du inte fått prata med nån dietist eller så, det är ju inte så lätt som förälder att veta bara sådär hur man ska få ett barn att gå upp i vikt.

Liknande trådar

Småbarn Jag försöker hitta recept på mat som barnen gillar. Sonen kastar det mesta på golvet och dottern äter nog som de flesta snart 3-åringar...
Svar
14
· Visningar
914
Senast: cherie
·
Småbarn Jepp, som rubriken säger. Vad lagas för vegetariskt till barnen (som dessutom går hem i stugorna)? Har lite idétorka när det gäller att...
2
Svar
23
· Visningar
1 179
Senast: cherie
·
Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 694
Senast: Derivata
·
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 331
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama