Ont i ryggen

L

leva11

Hej våran ena valack har ont i ryggen och gått på pencilin nu en vecka i morgon,
men ömmar fortfarande och nu kommer ju min vetrinär i morgon som han ska kolla till mitt sto, så han ska kolla på killen med.

i går köpte jag Back on track som man lägger på ryggen och spänner fast, som vist ska göra hästen bättre men jag undrar är det någon som har använt någon sådan har det fungerat och hur ???

jag har kollat sadeln och han har inte ont i rygg raden det sitter i själva tornskotten enligt vetrinären

Han ömmar i bak vid bossorna på sadeln på sidan av rygg raden alltså
jag har använt gelepadd men tänker byta nu till back on track

ja nu är det svårt med djuren 3hästar 2 av dem sjuka :crazy:

Sv: Ont i ryggen

Är sadeln utprovad ordentligt? Om veterinären hittar någon öm punklt och sprutar med tex DMSO försvinner ju inte problemet om sadeln är den felande länken.
Back on track kan vara bra på muskler som behöver lite extra blodgenomströmning men kan aldrig bota en direkt skada.

Svårt att förstå varför han går på penicillin vid ryggont? Om det är en muskelinflammation så är det cortison man brukar behandla med.
Du ska inte rida alls så länge han har ont, det måste läka ut först, har själv haft en häst med muskelinflammation i ländryggen, det var en rehabiliteringstid på 6mån och väldigt jobbigt, det kan ju vara att han behöver röntgas på klinik.

Hade samma problemm med min gamle älskling när fodervärden hade haft honom ett tag=rasade i muskler och sadeln låg på någotvis och klämmde längst bak,tog hem killen och märkte att han även hade brutit rumpan!!1:confused:

Ingen höjdare alls.Gud vad arg jag var!!!!:mad::cry:

han blev bra och levde många år till med mig..

Se till att prova ut ny sadel och ett par veckor framåt tömköra eller ut med vagn så att inte sadeln ligger och stör din häst...:love:

Låt skadan läka av sig självt det finns ju annat du kan göra med killen/tjejen...

varför går den på penicillin om den har ryggont? :confused:

gelpad ska INTE användas på ryggont, det ökar trycket!

BoT botar inte, det värmer. Vilket kan vara bra, men knappast alena saliggörande.

Passar verkligen sadeln?

Jag förstår inte meningen "han har inte ont i rygg raden det sitter i själva tornskotten ". Tornutskotten ÄR ju en del av ryggraden. Menar veterinären att han inte har ont i musklerna utan i skelettet? Kissing spines?

BoT botar inte, det värmer. Vilket kan vara bra, men knappast alena saliggörande.

Passar verkligen sadeln?

Jag förstår inte meningen "han har inte ont i rygg raden det sitter i själva tornskotten ". Tornutskotten ÄR ju en del av ryggraden. Menar veterinären att han inte har ont i musklerna utan i skelettet? Kissing spines?

Hej precis han har inte ont i själva ryggraden det är brevid sa han och då sa han i tornskotten,jag är kass på sånt men jag ska höra med han i gen

"Bredvid" är muskler. Tornutskott är ovanpå s a s. Googla upp en bild på hästens ryggrad, jag tror det behövs lite anatomikunskap för att förstå veterinären.

Passar verkligen sadeln?

fattar heller inte denna meningen,precis som du säger tornutskotten är ju en del av ryggraden och kissingspines är inget man kan se utan att ha röntgat ryggen först

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 166
Senast: lillamy73
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 423
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 681
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Hej! Har postat en tråd om våran ponny som är importerad från Irland, 5 år, valack , hopponny är förklarade jag att han börjat kasta av...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 546
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?