Ont i ryggen bara på sommaren. Brunst?

Corax

Trådstartare
Det här är tredje sommaren som hästen får ont i ländryggsslutet, på vänster sida.
Vi har inte rett ut det tidigare men nu är det konstaterat att hon har lite tätt mellan två tvärutskott L5-6, vänster sida. Så i år har jag lagt enormt mycket tid på fysiorerapi samt lagt om träningen totalt. Men ändå har hon periodvis ont för att sedan gå precis lika bra som vanligt.
Innan och efter sista brunsten (jättekraftig)var katastrof och jag bokade tid på klinik (såg inte sambandet direkt)men sen var hon oöm och magiskt fin att rida och jag stod som ett frågetecken.
Tanken nu är att hon blir påverkad/spänd omkring ägglossning/brunst och det i sig påverkar tvärutskotten = öm?
För på vintern har hon inte mista tillstymmelse till ont.

Någon som var varit med om liknande och vad gjorde ni då?

Är det bara att köpa att hon periodvis inte kan ridas på sommaren eller finns det hjälp att ta till?
 
Har du testat att försöka hjälpa henne med något brunst-preparat? Tex munkpeppar?
Om det är spänningar pga brunst kan ju sånt ev hjälpa.

Annars - sätta in kula?
 
Har du testat att försöka hjälpa henne med något brunst-preparat? Tex munkpeppar?
Om det är spänningar pga brunst kan ju sånt ev hjälpa.

Annars - sätta in kula?
Nej inget sånt. Hon har inte haft några 'jobbiga' brunster (därför jag inte kopplat ihop allt tidigare då det knappt märks)så det har inte funnits anledning samt att det ju är karens på det mesta.
Men skulle det kunna hjälpa henne så hon är ridbar hela året så väljer jag ju det före att tävla, alla dagar i veckan.
Sen verkar det vara juni-brunsten som påverkar mest (kraftigast) men symptomen har smugit sig på from början av juni.
Jag ska verkligen anteckna brunsterna vs ryggömt noga framöver.

Kula känns lite taskigt och ego från min sida och mer av en 'sista utväg'...
 
Jag hade också provat något tillskott för att se om det blir någon förändring. På mitt sto fungerar oestress, hon får det mellan maj till november. Om jag slutar så blir hon öm i ryggen efter några dagar och när jag ger henne tillskottet igen försvinner henne ömhet på några dar.
 
Nej inget sånt. Hon har inte haft några 'jobbiga' brunster (därför jag inte kopplat ihop allt tidigare då det knappt märks)så det har inte funnits anledning samt att det ju är karens på det mesta.
Men skulle det kunna hjälpa henne så hon är ridbar hela året så väljer jag ju det före att tävla, alla dagar i veckan.
Sen verkar det vara juni-brunsten som påverkar mest (kraftigast) men symptomen har smugit sig på from början av juni.
Jag ska verkligen anteckna brunsterna vs ryggömt noga framöver.

Kula känns lite taskigt och ego från min sida och mer av en 'sista utväg'...
Varför känns kula taskigt om det kan få henne att må bättre 😊 jag övervägde ett tag att kastrera mitt sto men eftersom hon svarar bra på tillskottet så har jag lagt det på is.
 
Varför känns kula taskigt om det kan få henne att må bättre 😊 jag övervägde ett tag att kastrera mitt sto men eftersom hon svarar bra på tillskottet så har jag lagt det på is.
Inte för den sakens skull men du simulerar ju stoet till att tro att hon är dräktig.
Samt att det inte är någon garanti att kulan ligger kvar.
Men jag ska absolut kika på tillskott.

Har ditt sto kraftiga brunster eller är hon som min som 'bara' får ont?
 
Inte för den sakens skull men du simulerar ju stoet till att tro att hon är dräktig.
Samt att det inte är någon garanti att kulan ligger kvar.
Men jag ska absolut kika på tillskott.

Har ditt sto kraftiga brunster eller är hon som min som 'bara' får ont?
Nej jag har inte provat kula just för osäkerheten hur länge den ligger kvar. Min häst har ”bara” ömhet som symptom.

Läste i en gammal tråd om ett sto som bet sig själv och stökade i boxen under brunsten och det verkade förfärligt. Det stot kastrerades och blev som förbytt, lugn, glad och harmonisk så det är bra att det alternativet finns.
 
Nej jag har inte provat kula just för osäkerheten hur länge den ligger kvar. Min häst har ”bara” ömhet som symptom.

Läste i en gammal tråd om ett sto som bet sig själv och stökade i boxen under brunsten och det verkade förfärligt. Det stot kastrerades och blev som förbytt, lugn, glad och harmonisk så det är bra att det alternativet finns.
Ja det är tryggt att det finns alternativ.

Det vore ju helt fantastiskt om vi slapp ge kortison och stötvåg varenda eviga sommar.
Och 48 h karens kan man ju helt klart överleva eftersom hästen inte har humörproblem
 
Senast ändrad:
Jag ska verkligen anteckna brunsterna vs ryggömt noga framöver.
Du kanske redan tänkt på det eller uteslutit det. Men kan vara värt att anteckna vädret också. Mitt sto blev öm i ryggen i omgångar och misstänkte bland annat brunst eller hormoner som spökade. Visade sig sen att så fort det började regna (även små skurar och 18 grader ute) så stod hon och spände sig så att hon blev än i ryggen. Inget på vintern eftersom då hade hon täcke 🤷🏻‍♀️
 
Du kanske redan tänkt på det eller uteslutit det. Men kan vara värt att anteckna vädret också. Mitt sto blev öm i ryggen i omgångar och misstänkte bland annat brunst eller hormoner som spökade. Visade sig sen att så fort det började regna (även små skurar och 18 grader ute) så stod hon och spände sig så att hon blev än i ryggen. Inget på vintern eftersom då hade hon täcke 🤷🏻‍♀️
Ja jag håller henne varm och skyddad från vind och nederbörd året om. Det kan hon annars reagera på men det går ju över efter någon dag och är inte alls lika kraftigt som det var nu vid sista brunsten.
 
Har ni kollat henne med ultraljud? Mitt sto var liknande och det visade sig att det var cystor på äggstockarna, det löste sig när vi opererade bort dem. :)
 
Har ni kollat henne med ultraljud? Mitt sto var liknande och det visade sig att det var cystor på äggstockarna, det löste sig när vi opererade bort dem. :)
Nej det har vi inte men det lär ju göras om problemet kvarstår.
Jag tänker att jag börjar med munkpeppar och så har jag en kliniktid bokad i slutet av juli. Kanske det är läge att ul:a då...
 
*liten uppdatering*

Nu har hästen gått på munkpeppar i två veckor. Ingen ryggkänning iöht än så länge.
Har precis brunstat.
Så det känns ju enormt hoppfullt!

Men hon blir lite dålig i magen av munkpepparen.
Hur mycket/lite ger ni för att få effekt?
Just nu får hon två matskedar, hela frön, (från örtagård)men tänker att det kanske räcker med att ge en msk framöver?
 
*liten uppdatering*

Nu har hästen gått på munkpeppar i två veckor. Ingen ryggkänning iöht än så länge.
Har precis brunstat.
Så det känns ju enormt hoppfullt!

Men hon blir lite dålig i magen av munkpepparen.
Hur mycket/lite ger ni för att få effekt?
Just nu får hon två matskedar, hela frön, (från örtagård)men tänker att det kanske räcker med att ge en msk framöver?
Vad härligt att det verkar ha en positiv effekt! Jag brukar börja på en hög dos i några veckor och sedan gå ner till en lägre, du får testa och se vilken dos som passar din. Jag ger en halv matsked oestress till min per dag, vet inte vad det blir i motsvarande munkpeppar.
 
Vad härligt att det verkar ha en positiv effekt! Jag brukar börja på en hög dos i några veckor och sedan gå ner till en lägre, du får testa och se vilken dos som passar din. Jag ger en halv matsked oestress till min per dag, vet inte vad det blir i motsvarande munkpeppar.
Jag började också på högre dos (15g),vilket hon gick på i fem dagar. Men magen blev så pangdålig så minskade till hälften. Hon är ff inte helt ok på 2 msk så får testa med 1. Sen behöver jag ev inte fortsätta ge så länge till eftersom hon 'aldrig' haft ont/visat symptom efter juli i stort sett.
Vi får testa oss fram. 😊
 
*liten uppdatering*

Nu har hästen gått på munkpeppar i två veckor. Ingen ryggkänning iöht än så länge.
Har precis brunstat.
Så det känns ju enormt hoppfullt!

Men hon blir lite dålig i magen av munkpepparen.
Hur mycket/lite ger ni för att få effekt?
Just nu får hon två matskedar, hela frön, (från örtagård)men tänker att det kanske räcker med att ge en msk framöver?
Jag har ett doseringsmått kvar från en burk biofarmab munkpeppar, ger ett sådant mått per dag. Ger dock mald munkpeppar så vet inte hur man ska jämföra doseringen.

Jag har testat lite olika doser men tycker det ger sämre effekt när hon får mindre.
 
Jag började också på högre dos (15g),vilket hon gick på i fem dagar. Men magen blev så pangdålig så minskade till hälften. Hon är ff inte helt ok på 2 msk så får testa med 1. Sen behöver jag ev inte fortsätta ge så länge till eftersom hon 'aldrig' haft ont/visat symptom efter juli i stort sett.
Vi får testa oss fram. 😊
Alltså nu blev jag lite intresserad av att testa munkpeppar på ett av mina ston. Hon har (haft) sadeltvång som numera är mer att hon är väldigt spänd under ryttare. Sadeltvånget och spänningarna är bättre vintertid och länge kunde jag bara rida på vintern. Kopplade ihop det med brunst och testade att betäcka och tog ett föl. Hon blev bättre men fortfarande spänd och får en spänning/ömhet på länden på vänster sida som återkommer emellanåt. Jag kanske också ska testa munkpeppar?
 
Jag har ett doseringsmått kvar från en burk biofarmab munkpeppar, ger ett sådant mått per dag. Ger dock mald munkpeppar så vet inte hur man ska jämföra doseringen.

Jag har testat lite olika doser men tycker det ger sämre effekt när hon får mindre.
Få din också ont eller är det mest humöret?

Det är väl vikten man får jämföra mellan mald och hel. Men jag tyckte 15g (som är rekommenderad dos) kändes som extremt mycket (ca 0,75dl av mina hela frön).
 
Få din också ont eller är det mest humöret?

Det är väl vikten man får jämföra mellan mald och hel. Men jag tyckte 15g (som är rekommenderad dos) kändes som extremt mycket (ca 0,75dl av mina hela frön).
Humöret framförallt, men hon har varit väldigt besvärad av skänkeln så kanske ngn smärta också.

Tror att mitt mått rymmer 11g mald munkpeppar. Har för mig att jag gav högre giva initialt (2 mått tror jag) och sedan minskat till 1. Ibland ger jag 1,5 mått om jag tycker det behövs.

Min har aldrig reagerat med magproblem, jobbigt!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 716
Senast: lewellyn
·
D
Hästvård *LÅNGT, men snälla läs* Min häst har plötsligt börjat bli stel i bakdelen och liksom stapplar. Misstänker eller är ganska säker på att...
Svar
2
· Visningar
1 530
Senast: Dundret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp